YENİ GELİŞMELER VE İSLAM HUKUKU

Başlangıçtan zamanımıza kadarki İslam Hukukunun tarihi seyri düşünüldüğünde üç ana bölüm ortaya çıkar. Birincisi delillerinin bilimsel olarak tedvin edildiği dönemdir ki, bu dönemi İmam Şafii ile başlatabiliriz. Çünkü elirnizdeki ilk usül kaynağı ona aittir. Şatıbi ise metodolojiyi hukuk felsefesine koyan fakihtir. Tabi her ikisi de zaten var olan fakat net ifade edilmeyen gerçekleri, farklı bilimsel olarak tespit etmiştir. Yani deliller Şafii' den, makasıt da Şatıbiden önce vardı. Günümüzde ise tarihselcilik fikri çağdaşlık ve yenilik adı altında dillendirilmek-tedir, fakat bilimsel olmadığı için kabulü mümkün değildir. Hukuki problemierin islama göre çözümlenmesinde herhangi bir yetersizliğin olmaması da, İslami olmayan çözümlerin önerilmesini temelden düşürmektedir. Zaten bunun kulluk fikriyle bağdaşması da mümkün değildir.
Anahtar Kelimeler:

İSLAM HUKUKU, delil, yenilik

___

  • ABDÜHAMİD, Saib,: Afaku'I-İctihadi'l-Muasır, MecelletüKadaya İslamiyye, sayı4, 1417/1988.
  • AL-FEVZAN, Salih b.Fevzan b. Abdillah, ei-İ'lam bi-Nakdi Kitabi'I-Halali ve' I-Haram, Matbaatü's-Şua, Riyad-1398, 3. baskı.
  • AL V ANİ, Taha Cabir, Fıkıh Usulü, Çev.: Mehmet Erdoğan, KOBA Y., İst.- 1413/1982.
  • ATEŞ, Süleyman, Gerçek Din Bu 1, Yeni UfuklarNeşriyat, İst.
  • A VV AME, Muhainmed, Eseru '!-Hadisi' ş-ŞerifFi-İhtilafı' 1-EiJili!leti '1-Fukaha, Daru 's-Selam, Beyrut-1408/1987, 2. baskı.
  • BAHİT, Şeyh Muhammed, Hakikatü'l-İslam ve Usuli'I-Hukm, el-Matbaatü's-Selefıyye, Kahire-1344.
  • BALT ACI, Muhammed, Menhecü U mar b. Hattab Fi't-Teşri, Daru'I-Fikri'l-Arabi.
  • BA YRAK.TAR, Mehmet, İslam ve Modernizm Bağlamında Fazlurrahman, (İslam ve Modernizm), İst. Büyük Şehir Bld. Y., 1997.
  • BERK.İ, Ali Hikmet, Açıklamalı Mecelle, Hikmet Y., İst.
  • BEŞER, Faruk, İslam'da Sosyal Güvenlik, DİB Y., Ank.-1987.
  • BiLGE, Necip, Hukıık Başlangıcı, Turhan Kitabevi Y., Ank.-2000, 14. Baskı.
  • BiLMEN, Ömer Nasuhi, Hukuk-u İslamiye ve Islahat-ı Fıkhiye Kamusu, Bilmen Y., İst.
  • BU'Ş-Şİ'R, Abdulkerim (ŞerifRahmuni), Teğayyürü'l-Fetva bi-Teğayyüri'l-A 'raf Külliyetü'ş-Şeria (Zeytünıye Ünv.-Tunus).
  • BUHARİ, Muhammed b. İsmail, ei-Camiu's-Sahih, Çağrı Y., İst.-1981.
  • BULAÇ, Ali, Kuran'ı Bir Metin olarak Antropolijik Gözle Okumak (Kuran'ı Anlamada Tarihsellik Sorunu Scmpozyumu), Bayrak Y., İst.2000, ı. baskı.
  • BUTİ, Muhammed Said Ramazan, Davabıtu'l-Maslaha Fi'ş-Şeriati'I-İslamiyye, elMektebetü'l- Emeviyye, Dimaşk-1386/1966, 1. baskı. ***Mine'l-Fikri ve'l-Kalb (Fühul Mine'n- Nakdi Fi'l-Ulumi ve'l-İctima ve'l-Adab, Mektebetü'l-Arabi, Cem'iyyetü;d-Dirasati'l İslamiyye, Kahire-1389/1969.
  • CEMAL, Muhammed, Felsefetü'I-İctihad Fi-Zılli'n-Nassı'd-Dini, Mecelletü'l-Hidaye, Tunus, sayı 3, sene 16.
  • DİBÜBUGA, Mustafa, Eseru'l-Edilleti'l-MuhtelefFiha (Masadıru't-Teşrii't-Tebeiyye) Fi'lFıkhi'i- İslami, Daru'l-İmami'l-Buhari, Dimaşk.
  • DİBÜLBUGA, Mustafa, Eseru'l-Edilleti'I-MuhtelefFiha (Masadiru't-Teşrii-1-Tebeiyye) Fi'lFıkhi'l- İslami, Dara'l-İmami'l Buhari, Dirnaşk.
  • DÖ:l\.'MEZ, İbrahim Kafi, İslam Hukukunda Modem İletişim Araçlan ile yapılan Akitler, İLAM Araştırma Dergisi, c.!, sayı 1.
  • Dö'NMEZ, İbrahim Kafi, Nazra Cedide İla Mekaneti Mefhumi'l-Urfi ve'l-Ade Fi'I-Fıkhi'lİslami, Mecelletü'I-Ulumi'I-İslamiyye, Kasantina (Cezayir) sayı : l, 1406/1986.
  • EBU ZEHRA, Ahmed b. Hanbel-Hayatühü ve Asruhu, Araühu ve Fıkhuhu, Darui-Fikri'lArabi: EBU ZEHRA, Muhammed, Ebu Hanife-Hayatühü ve Asruhu, Araühü ve Fıkhuhu, DarülFikri'l Arabi, 136911947.
  • EBU'N-NASR, Abdulcelil İsa, Hz. Peygamber'in İçtihatlan.
  • ERDEM, Mehmet, Kuran'a Usuli Yaklaşımlar (Basılmamış Yüksek Lisans Tezi), Kayseri- 1997.
  • ERDOGAN, Mehmet, İslam Hukukunda Alıkamın Değişimi, İF AV Y., İst.- 1990.