RU'YET -i HiLAL MESELESi
İslami ibadetlerin bir kısmında ay takvimi esas alınır. Bunlar Ramazan ayının
başlama ve bitmesi, hacca gitmek ve kurban bayramını tespit etmek .. gibi senelik
ibadetlerdir. İslam ülkeleri ise ayın başlangıcı konusunda ihtilafa dilşmüşlerdir. Bunun
görünürdeki en bilyük sebebi, asıronomik hesaplara güven meselesidir. Ayrıca
kavuşum~ anını ay başlangıcı yapıp yapmamakla ilgilidir. Fakat kanaatİınce bu
konudaki en büyilk sebep, İslam ülkelerinin siyasi dağınıklığıdır. Bu ortamda kötü
niyetli bazı şahıs veya kuruluşların da etkisi tartışılamaz. Çünkü ay ve güneşin hareketi
sabittir. Ayın kavuşum vaktiyle, yeryüzünden görme vaktinden birisi de tercih
edilebilir. Bu noktadaki bilimsel toplantılarda ittifakla kabul edilen görü ise, aybaşının
yeryüzilnden görülme anına dayanması dır.
The Baginning of The lslamic Month
___
- ALİ el-Kari, Mirkatü'l-Mf!.fatilı Şerlıu Mişkati'l-Mesabilı, Hindistan, 1404/1984, 3.
baskı.
- AL TIKULAÇ, Beyne'r-Ru'yeti'l-Basariyye ve'r-Ru'yeti'l-Hısabiyye, Tevhidü'l-A'yad,
Tunus-198 I.
- ASİFİ, Muhammed, Havle Esbabi İlıtilafi'ş-Şiilıuri'I-Kanıeriyye, Tevhidü'l-A'yad,
Tunus-198 I.
- AYNİ, Bedrüddin, Umdetii'l-Kari Şerlıu Salıilıi'I-Bulıari, Daru İhyai't-Türas, Beyrut.
- BAHİT, Muhammed el-Mutıi, lviaza Yecibii ala Kudati'I-Eiıille, Tevhidü'I-A'yad,
Tunus-198 I.
- BAYR.A.M, Ali-ÇÖGENLİ, Sad i, Aylar ve Ru'yet-i Hilal, Gülen M tb. Erzurum.
- BEÖA Vi, Şerlıu's-Siimıe, ei-Mektebü'l-İslami, Beyrut-Dimaşk, 140311983, 2. baskı.
- CEZİRİ, Abdurrahman, ei-Fzklıu ale'I-Mezalıibi'l-Erbaa, ei-Mektebetü'I-Asriyye, Berut.
F ASİ, All el, Fi'I-Ameli bi'l-Hısabi'I-Feleki, Tevhidü'l-A'yad, Tunus-I 981.
- FERRUH, Mazin, Hel Salıilı ... , Tevhidü'I-A'yad, Tunus-I98I.
- GÖKMEN, Fatin, "Ru'yet-i Hilal Meselesi", Aylar ve Ru'yet-i Hilal kitabı içinde, Gülen
Mtb. Erzurum.
- HERİDİ, Abdü'l-Al, Talıdidü Evai/i'ş-Şülıuri'I-Kameriyye, Tevhidü'l-A'yad, TunusI981.
- HEYSEi1İ, lvfecmau'z-Zevaid, Daru'I-Fikr, Beyrut-14I2.
- İBN ABİDİN, Haşiyetü Reddi'I-Muhtar ale'd-Dürri'l-Mulıtar Şerlıu Tenviri'I-Ebsar,
1966.
- İBN AŞUR, Yes'eliineke ani'l-Eiıille, Tevhidü'l-A'yad, Tunus-1981.
- İBN HACER ei-Askalani, Fetlııt'l-Bari Şerlıu Salıihi'l-Buhari, Daru'l-Marife, Beyrut-
1379.
- İBN RÜŞD, Bidayetii'l-ı\Iiictelıid, Kahraman Y., İstanbul-1985.
- İSHAK B. Rahuye, el-Miisned, Tahkik: Abdülğafur b. Abdülhak, Med ine- ı 4 ı2/1991.
- _KURTUBİ, el-Cami li-Aiıkami'l-Kur'an, 2. baskı, tarihsiz.
- M. CEVAD, Fıkhu's-Sadık, Daru'l-İlm li'l-Melayin, Beyrut.
- MEVSILİ, İhtiyar, Pamuk Y., İstanbul
MÜ'TEMERU Ulemai Malezya (1969), Tevhidü'l-A'yad, Tunus-1981.
- ÖZLEM, Abdurrahman, İslami Vakitlerin Tanımı ve Hesaplanışı, www.geocities.com
RlZA, Reşid, İsbatii Şehri Ramedan, Tevhidü'l-A'yad, Tunus- ı 98 I.
- SÜBKİ, Fetava, Matbaatü'l-Kuds, Kahire-1356.