MALEBRANCHE DÜŞÜNCESİNDE DİN-FELSEFE İLİŞKİSİ

İnsanın beşeri tecrübe alanlarından ikisini oluşturan din ve felsefe, aynı zamanda sosyal hayatında iki yönünü oluşturmaktadır. Din ve felsefe, bu özelliğinden dolayı da her zaman aralarında bir ilişki bulunmak kaydıyla tarihte yer almıştır. Din ve felsefenin metot açısından farklı yöntemler kullanmasına rağmen, amaçları bakımından aynı doğrultuda oldukları söylenebilir. Tarih boyunca felsefe ve din arasında bir ilişkinin olmadığını, hatta olmaması gerektiğini savunan düşünürler olmakla birlikte, diğer bir kısmı da bunların arasında olumlu bir ilişki ve uzlaşının olduğunu savunmuştur. Biz de aynı zamanda bir din adamı ve filozof olan Malebranche’ın din ve felsefe arasında var olan uzlaşmayı ortaya koyma çabasını makalemize araştırma konusu edineceğiz

The Relation of Religion & Philosophy in the Thought of Malebranche

Two of the areas that make up the human experience of people are religion and philosophy, also consist two aspects of social life. Religion and philosophy, because of this feature has always provided a relationship between them and took its place in history. Although religion and philosophy used different processes methodologically, it can be said that they are on the same direction. Although there are thinkers who say there isn’t any relationship between philosophy and religion throughout history, some other thinkers assert that there is a positive relationship between them. In this article we will try to make the reconciliation between religion and philosophy of Malebranche who is himself a theologian and philosopher

___

  • Ana Britannica, “Malebranche” mad., İstanbul 1993, I-XXII.
  • Arslan, Ahmet, Felsefeye Giriş, İstanbul 1994.
  • Aydın, Mehmet S, Din Felsefesi, İzmir 1990.
  • Başcı, Vahdettin, Felsefî Bir Problem Olarak Mucize, Erzurum 1996.
  • Büyük Larousse Sözlük Ve Ansiklopedisi, “Malebranche” mad., İstanbul 1986, I-XXIV.
  • Descartes, René, Felsefenin İlkeleri, çev. Mehmet Karasan, İstanbul 1997.
  • Descartes, René, Metafizik Düşünceler, çev. Mehmet Karasan, İstanbul 1967.
  • Descartes, Rene, Metot Üzerine Konuşma, çev. K. Sahir Sel, İstanbul 1994.
  • Erdem, Hüsamettin, Problematik Olarak Din-Felsefe Münasebeti, Konya 1997. Malebranche, a.g.e., I, s.34-35.
  • Gökberk, Macit, Felsefe Tarihi, İstanbul 1996.
  • Güngör, Erol, İslâm Tasavvufunun Meseleleri, İstanbul 1987.
  • Hançerlioğlu, Orhan, Felsefe Sözlüğü, İstanbul 1989.
  • İbn Rüşd, Faslu’l-Makâl el-Keşf an Minhâci’l-Edille (Felsefe-Din İlişkileri), çev. Süleyman Uludağ, İstanbul 1985.
  • İncil-i Şerif (Yahut İsa Mesih’in Yeni Ahit Kitabı), İstanbul 1979.
  • Janet, Paul, Gabirel Seailles, Metalib ve Mezâhib, çev. M. Hamdi Yazır, İstanbul 1978.
  • Katipoğlu, Hasan “Malebranche’ın Din Felsefesinde Mistisizm”, OMÜİFD, S.2, Samsun , (85-103). Katipoğlu, Hasan, “Malebranche’ın Felsefesinde Din-Akıl İlişkisi”, OMÜİFD, S. VII, Samsun 1993, (7-33).
  • Malebranche, Nicole, Entretiens Sur la Metaphsique et Sur la Religion, P.F.A. Colin, Paris 1922.
  • Malebranche, Nicole, Hakikatin Araştırılması, çev. Miraç Katırcıoğlu, İstanbul 1997, I- VI.
  • Malebranche, Nicole, Méditations pour se Disposer a l’Humalité et a la Penitence, Haz. Armand Cuvillier, Paris 1944.
  • Malebranche, Nicole, Metafizik ve Din Üzerine Görüşmeler, çev. Bedia Akarsu, İstanbul Mengüşoğlu, Takiyettin, Felsefeye Giriş, İstanbul 1958.
  • Pazarlı, Osman, Metinlerle Felsefe Tarihi, İstanbul 1950.
  • Russell, Bertrand, Din-Bilim, çev. Akşit Göktürk, İstanbul 1996.
  • Sunar, Cavit, Varlık Hakkında Ana Düşünceler, Ankara 1977.