KUR'AN OKUMALARlNDA FIKIHÇI PERSPEKTiF

Kur'an okumaları içerisinde fıkh! okumalar, önemli bir yere sahiptir. Erken dönemlerde oldukça otantik olan bu okuma, taklit döneminde, özelliğini yitirmiş ve hukuk! formların ve mezhebi doktrinlerin etkisinde kalmıştır. Bu makale, Kur'an yorumculuğunda sübjektif ve disipliner bakış açısı yerine, objektif ve nesnel okumaya dikkat çekmek amacındadır. Ayrıca önce Kur'an'ı sonra fıkıh kitaplarını okumayı önermektedir.

___

  • Ahmed Emin, Dulıa '!-İslam, Mektebetu'n-Nahdeti'l-Mısriyye, Kahire, trs.
  • Ahmet Yaman, Siyaset-Hukuk ilişkisi Bağlamında Ebu Hanife Dönemi, İslami Araştırmalar Dergisi, 2002, C. XV, S. 1-2.
  • Al-Cafer, Müslim, Eserıı 't-Tatavvuri '/-Fikri fi 't-Tefsir fi 'l-A sri '1-Abbasi, Beyrut, I 984.
  • Ali Himmet Berki, Hukuk Mantığı ve Tefsir, Güney Matbaacılık, Ankara, I 948.
  • Adnan Güriz, Hukuk Başlangıcı, Ankara, I 992.
  • Bilmen, Ömer Nasuhi, Istılahatı Fıkhiye Kamusu, Bilmen Yayınevi, İstanbul, trs.
  • Buhari, Muhammed b. İsmail, Sahihu'l-Buhari, Daru'l-Fikr, by., trs.
  • Cürcani, Seyyid Şerif, Kitabu't-Tm·ifat, İstanbul, trs.
  • Dasuki, Muhammed, el-İmam Muhammed ve Eseru/w Fi '1-Fıkhi'l-İslami, Katar, I 987.
  • Dönmez, İbrahim Kafi, "İslam Hukukunda Müçtehidin Nasslar Karşısındaki Durumu İle Modem Hukuklarda Hakimin Kanun Karşısındaki Durumu Arasında Bir Mukayese" MÜİFD, İstanbul, 1986, IV, 23-51.
  • Ebu Zeyd, Nasr Hamid, "el-ideolociyyetu'l-Vasatiyye", ei-İctihad Dergisi, Beyrut, 1990, S. IX,69.
  • Yazır, Muhammed Hamdi, Hak Dini Kur 'an Dili, Eser Neşriyat, İstanbul, 1979.
  • Fazlurrahman, İslam, çev. Mehmet Dağ-Mehmet Aydın, Selçuk Yay. İstanbul, 1993.
  • Flruzabadi', Mecduddin, ei-Kamfisu'l-Muhit, Matbaatu's-Saade, Mısır, trs.
  • Gazali, Ebu Hamid, Muhammed, el-Mustasfa, Müessesetu'r-Risale, Beyrut, 1997.
  • ---------, İhyau Ulumi 'd-Din, Çağrı Yayınları, İstanbul, I 985.
  • Gazali, Muhammed, Kur'an'ı Anlamada Yöntem, çev., Emnıllah işler, Sor Yayıncılık, Ankara, I 993.
  • Hallaf, Abdulvahhab, İ/mu Usuli '1-Fıkh, çev., Hüseyin Atay, Ankara, I 973.
  • Hudari Beg, Muhammed, Tarihu 't- Teşri i '!-İslami, Beyrut, I 960.
  • İbn Hazm, Ebu Muhammed Ali, el-İhkain, Daru'l-Kütübi'l-İlmiyye, Beyrut, trs.
  • İbn Kesir, Ebu'! Fida İsmail, Muhtasar Tefsh·u İbni Kesir, (ihtisar: Muhammed Ali es-Sabuni) Daru'l-Kur'ani'l-Kerim, Beyrut, I 98 I.
  • İbn Manzur, Muhammed b. Mükerrem, Lisanu '1 Arab, Daru Sadr, Beyrut, 1993.
  • İbn Rüşd Muhammed b. Ahmed, Faslu'l-Makal, çev. Bekir Karlığa, işaret Yay., İstanbul, 1992.
  • İsfehani, Ragıb, Mufredatu Elfazi'l-Kuran, Daru'l-Kalem, Dımaşk, 2002.
  • Keyman, Selahattin, Hukuka Giriş ve Metodoloji, Ankara, I 98 I.
  • Muhammed Abid el-Cabiri, İslam Hukuk Felsefesinde Metodolajik Yeniden Yapılanmanın Zorunluluğu, çev. Abdullah Şahin, İslamiyat, I 998, C. I, S. IV.
  • Özafşar, Mehmet Emin, Hadisi Yeniden Düşünmek, Ankara Okulu Yay., Ankara, I 998.
  • Serahsi, Ebubekir Muhammed b. Ahmed, Usulii 's-Serahsi, Daru'l-Marife, Beyrut, I 997.
  • Süruş, Abdülkerim, "Dini Bilginin Evrimi ve Gerilemesi", (Evolution and Devolution of Religious Knowledge), çev. A. Hadi Adanalı, İslami Araştırmalar, Ankara, I 996, C., IX., s, 70.
  • Şevkan i, Muhammed b. Ali, İrşadı, '1-Fuhu/, Mektebetu Mustafa el-Baz, Mekke, I 997.
  • Watt, Montgomery, İslam Düşüncesinin Teşekkül Devri, çev., Ethem Ruhi Fığlalı, Ankara,1981.
  • Zerkeşi', Bedruddin Muhammed, el-Burlıanfı Ulumi'l-Kur'an, Beyrut, 1994.
  • Zuhayli', Vehbe, Usulu'l-Fıklıi '!-İslami, Daru'I-Fikr, Dımaşk, 1986.