PLATON DÜŞÜNCESİNDE HAZ VE YAŞAM

Philebos diyaloğunda yaşamın yetkinlik, yeterlik ve arzu edilebilirlik gibi kriterler üzerinden hakkında seçim yapılabilecek bir şey olarak sunulması düşüncesinden hareketle, biz bu çalışmada Platon’da hazzın neden akıl yaşamına alternatif bir yaşam biçimi olarak sunulduğunu, haz yaşamının Yunan düşünüre göre mümkün olup olmadığını ortaya koymaya çalışacağız. Çalışmanın Protagoras’tan Devlet’e kadarki belli başlı diyalogların “haz” bakımından incelemeye tabî tutulduğu ilk bölümünde, hazza dair belirlenimlerin bir anlamda sürdürülen yaşamın bütününe ve o yaşamı sürenin kişiliğine dair belirlenimler olup olamayacağını ortaya koyduktan sonra, yalnızca Philebos diyaloğunun tahliline ayrılan ikinci bölümde insana özgü hayat biçiminin neden salt akıl yaşamı değil de hazzın, bilginin, düşüncenin birlikte katıldığı karma bir yaşam biçimi olduğunu, insanın taştan, hayvandan ve Tanrıdan farkı üzerinden ifade etmeyi deneyeceğiz.

___

  • Nikomakhos’a Etik, çev. Saffet Babür, Ankara, Bilgesu Yayıncılık, 2009.
  • • The Complete Works of Plato, ed. J. Cooper, Indianapolis, Hackett Publishing, 1997.
  • • Gorgias, trans. R. Waterfield, Oxford, Oxford UniversityPress, 1994.
  • • Gorgias, çev. Mehmet Rıfat-Sema Rıfat, İstanbul, Türkiye İş Bankası Yayınları, 2011.
  • • Protagoras, çev. Nurettin Şazi Kösemihal, İstabul, Sosyal Yayınları, 2001.
  • • Republic, trans. R. Waterfield, Oxford, Oxford UniversityPress, 1993.
  • • Philebus, trans. By J.C.B. Gosling, Oxford, ClarendonPress, 1975.
  • • Annas, J., An IntroductiontoPlato’sRepublic , Oxford, Oxford UniversityPress, 1981.
  • • —— ‘VirtueandtheUse of OtherGoods’, Apeiron, 26 (1993), 53–66.
  • • —— PlatonicEthics, Oldand New, Ithaca, Cornell UniversityPress, 1999.
  • • Brickhouse, T.,and Smith, N., Plato’sSocrates, Oxford, Oxford UniversityPress, 1994.
  • • Damascius, Lectures on thePhilebus, WronglyAttributedtoOlympiodorus, ed. L. G. Westerink, Amsterdam North-Holland Publishing, 1959.
  • • —— Lectures on thePhaedo, ed. L. G. Westerink, TheGreekCommentaries on Plato’s Phaedo, 2, Amsterdam: North-Holland Publishing, 197.
  • • Dixsaut, M. “Unecertaineespèce de vie (Philèbe, 34D1-36C3)” dans La FelureduPlaisir, Etudes sur le Philèbe de Platon, Commentaires (1), Paris, J.VRIN, 1999.
  • • Frede, D., ‘DisintegrationandRestoration: Pleasureandpain in Plato’sPhilebus’, in R. Kraut (ed.), The Cambridge Companion to Plato, Cambridge, Cambridge University Press, 1992. • —— “Life anditsLimitations: theconception of hapiness in thePhilebus” in Plato’sPhilebus, SelectedPapersFromtheEighthSymposiumPlatonicum, edit. by. John DillonandLucBrisson, Oxford, AcademiaVerlag, SanktAugustin 2010.
  • • Gadamer, H.G., , L’idéeduBiencommeenjeuplatonico-aristotélicien, trad.de. P. David et P. Saatdjian, Paris, 1994.
  • • Gerd, Van R.,PleasureandTheGood Life, Plato, AristotleandtheNeoplatonists, in A Series Of Studies on Ancient Philosophy, edit. by J. Mansfeld, D.T Runia, J.C.M. Van Vinden, Vol. LXXXV, Boston, BRILL, 2000.
  • • Gosling, J. C. B.,and Taylor, C. C. W., TheGreeks on Pleasure, Oxford, Oxford UniversityPress, 1982.
  • • Guthrie, W.K.C., A History of GreekPhilosophy: TheLater Plato andthe Academy, vol.5, London, Cambridge UniversityPress, 1978.
  • • Hackforth, R.,TranslationandCommentary, Plato’sExamination of Pleasure, Cambridge, Cambridge UniversityPress, 1945.
  • • Irwin, T.,TranslationandCommentary, Plato’sGorgias, Oxford: Oxford UniversityPress, 1979.
  • • —— Plato’s Ethics, Oxford, Oxford UniversityPress, 1995.
  • • Korsgaard, C., ‘TwoDistinctions in Goodness’, PhilosophicalReview, 92 (1983), 169–95.
  • • Lefebvre, D., “Qu’est-ce qu’unevievivable?” dans La FelureduPlaisir, Etudes sur le Philèbe de Platon, Commentaires (1), Paris, J.VRIN, 1999.
  • • Lefka A., “La ‘viemixte’ duPhilèbe: uneconcessionpragmatique de Platon auplaisir” in Plato’sPhilebus, SelectedPapersfromtheEightSymposiumPlatonicum ed. by John DillonandLucBrisson, AcademiaVerlagandSanktAugustin, 2010, 172-178.
  • • Lesses, G., ‘Is Socrates an Instrumentalist?’, PhilosophicalTopics, 13 (1985), 165–74.
  • • Murgier C.,Ethiques en Dialogue, AristoteLecteur de Platon, Paris, J. VRIN, 2014.
  • • Natali, C., “Le Plaisir dans l’Ethique à Nicomaque”, dans La FelureduPlaisir, Etudes sur le Philèbe de Platon, Contextes (II),Paris, J.VRIN, 1999.
  • • Olympiodorus, Commentary on thePhaedo, in L. G. Westerink (ed.), TheGreekCommentaries on Plato’sPhaedo, 1, Amsterdam, North-Holland Publishing, 1976.
  • • Rudebusch, G. H, ‘Callicles’ Hedonism’, Ancient Philosophy, 12 (1992), 53–71.
  • • —— Socrates, Pleasure, and Value, Oxford, Oxford UniversityPress, 1999.
  • • Russell, D.C.,Plato on PleasureandtheGood Life, Oxford, ClarendonPress, 2005.
  • • Spitzer, A., ‘ImmortalityandVirtue in thePhaedo: A Non-AsceticInterpretation’, Personalist, 57 (1976), 113–25.
  • • Taylor, C.C.W.,Pleasure, MindandSoul, SelectedPapers in Ancient Philosophy, Oxford, ClarendonPress, 2008.
  • • Vlastos, G.,Introductionto Plato: Protagoras, trans. B. Jowett ,Indianapolis, Bobbs- Merrill, 1956.
  • • Warren J.,ThePleasure of Reason in Plato, Aristotle, andtheHellenisticHedonists, Cambridge, Cambridge UniversityPress, 2014.
  • • White, N., ‘TheClassification of Goods in Plato’sRepublic’, Journal of theHistory of Philosophy, 22 (1984), 393–422.