İBN SÎNÂ’NIN BİN YILLIK YARIM ANLAŞILMASI

Özet: Ünlü Türk filozofu İbn Sînâ’nın eserlerinde aynı sıklıkla kullanmış olduğu ve onun metafizik düşüncesini en iyi ifade eden vâcibü’l-vücûd ve el-vâcibü’l-vücûd gibi iki kavramı, bugüne kadar anlamca aynı kabul edilen tek bir kavrammış gibi adeta yarım anlaşıla gelmiştir. Dolayısıyla İbn Sînâ’nın o kavramlarla anlatmak istediğinin yarısı anlaşılmıştır. Bu makalemizde İbn Sînâ’nın tam anlaşılması için söz konusu iki kavramın ayrı iki anlamı olduğu üzerinde duracağız. Anahtar Sözcükler: İbn Sînâ, el-Vâcibü’l-Vücûd, Vâcibü’l-Vücûd, Zorunlu Varlık, Zorlayan Varlık Abstract: Al-Wâjibu’l-Wujûd and Wâjibu’l-Wujûd are two very important concepts of Turkish philosopher Ibn Sina’s (Avicenna) metaphysics. But these two concepts have been understood until today as if they were the same and one concept. This little work which I venture to present to the academic public is only on the accurate understanding of the concepts; we shall not discusse here the functions of the concepts in the metaphysics of Avicenna and other related problems. Key Worlds: Avicenna, al-Wâjibu’l-Wujûd, Wâjibu’l-Wujûd, the Necessary Existence, the Necessitating Existence.

Half Understanding of Ibn Sina for a Thousand Years

Abstract: Al-Wâjibu’l-Wujûd and Wâjibu’l-Wujûd are two very important concepts of Turkish philosopher Ibn Sina’s (Avicenna) metaphysics. But these two concepts have been understood until today as if they were the same and one concept. This little work which I venture to present to the academic public is only on the accurate understanding of the concepts; we shall not discusse here the functions of the concepts in the metaphysics of Avicenna and other related problems. Avicenna, al-Wâjibu’l-Wujûd, Wâjibu’l-Wujûd, the Necessary Existence, the Necessitating Existence.

___

  • Amélie Marie Goichon, Lexique de la Langue Philosophique d’Ibn Sina (Avicenne), Desclée de Brouwer, Paris 1938.
  • Amélie Marie Goichon, Vocabulaires Comparés d’Aristote et d’Ibn Sina, Desclée de Brouwer, Paris 1939.
  • Âmirî, et-Takrîr li evcühi’t-takdîr, nşr. Sahban Halifât, Matbaatü’l-Câmiu’l-Ürdüniyye, Amman 1988.
  • Âmirî, İnkâzu’l-beşer mine’l-cebr ve’l-kader, nşr. Kasım Turhan, MÜİFV Yayınları, İstanbul 1996.
  • Avicenna, The Metaphysics of Healing, tran. M. E. Marmura, Brigham Young U. P., Provo, Utah 2005.
  • Fârâbî, Uyûnü’l-mesâil, Matbaâtü’l-saâde, Kahire 1907.
  • Hamid Fahmy Zarkasyi, “Ibn Sina’s Concept of Wâjib al-Wujûd”, Jurnal TSAQAFAH, (7)2, Oktober 2011, s. 375-388.
  • İbn Sînâ, el-Hikmetü’l-Arûziyye, nşr. Muhsin Sâlih, Dâru’l-hâdî, Beyrut 2007.
  • İbn Sînâ, en-Necât, nşr. Muhyiddin Sabri Kurdî, 2. Baskı, Kahire 1938.
  • İbn Sînâ, Kitâbu’ş-Şifâ, Metafizik, çev. E. Demirli ve Ö. Türker, Litera Yayıncılık, İstanbul 2005.
  • İbn Sînâ, Risâletü’z-Ziyâra, Câmi‘u’l-Bedâ’i’ içinde, Kahire 1917.
  • William E. Gohlman, The Life of Ibn Sina: A Critical Edition and Annotated Translation, Albany, New York 1974.