Etnomüzikolojiye Alain Coulon’un Etnometodoloji Kitabı Perspektifinden Bir Bakış: Yargılama’dan Anlama’ya

Önceleri değerlendirmelerini doğa bilimlerinin yasa ve teorilerine dayan- dırarak yapan karşılaştırmalı müzikolojide pozitivist yaklaşımın ağırlığı hissedilmiştir. 20.yy’da doğa bilimlerinin yöntem felsefesinde baş gösteren eleştirel yaklaşımlar sonucu sosyoloji ve dolaylı biçimde karşılaştırmalı müzikolojiye ilişkin çalışmalar da değişime uğramıştır. Bu değişimin en so- mut göstergesi karşılaştırmalı müzikolojinin müziği bağlamı içerisinde de- ğerlendiren etnomüzikoloji alanına dönüşümüdür. Sosyal ve beşeri bilim- lerin kendisini bilim olarak kabul ettirmek adına doğa bilimlerine benze- meye çalıştığı dönemden sonra yaşanan süreçte, gündelik hayatın silik ve sıradan parçalarını araştıracak kadar kabul görmesi ile pozitivizmin yargı- layıcı karakterinden sıyrılıp anlamaya odaklanan etnomüzikolojide günde- lik yaşam sosyolojisinin izleri sıkça görülmektedir. Etnometodoloji olarak adlandırılan bu araştırma alanı insanların günlük yaşam deneyimlerini mikro perspektifte okumaya odaklıdır. Bu bağlamda bu çalışma etnomüzi- kolojiyi, gündelik yaşam sosyolojisini ortaya çıkaran teoriler ve sosyolog- ların çalışmalarıyla birlikte ayrıntılı biçimde ele alan Alain Coulon’un Et- nometodoloji kitabı perspektifinden ele almıştır.

An Overview of Ethnomusicology from The Perspective of Alain Cou- lon’s Book Ethnomethodology: From Judging to Understanding

Comparative musicology, which traditionally makes assessments based on the laws and theories of natural sciences, tends to adopt a positivist ap- proach. The critical approaches that have emerged in the methodology of the natural sciences in the 20th century have led to a change in the study of sociology and, indirectly, in the study of comparative musicology. The most concrete indicator of this change is the transformation of comparative musicology into ethnomusicology, which assesses music within its context. Upon the acceptance of social and human sciences, which previously sought to resemble the natural sciences to establish itself, just enough to study the obscure and ordinary elements of daily life, the traces of daily life sociology are frequently observed in ethnomusicology, which focuses on understanding rather than adopting the judgmental characteristics of posi- tivism. This field of study, called ethnomethodology, focuses on reading individuals’ daily life experiences from a micro-perspective. This study ad- dresses ethnomusicology from the perspective of Alain Coulon’s book Ethnomethodology which discusses in detail the theories on daily life soci- ology and sociologists’ works.

___

  • Akbulut, E. (2006). Günümüz müzik eğitimcisi nasıl olmalıdır?. Pamukkale Üni- versitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(20), 23-28.
  • Athanasopoulos, G., & Moran, N. (2013). Cross-cultural representations of mu- sical shape. Empirical Musicology Review, 8(3-4), 185-199.
  • Ayas, G. (2017). Max Weber ve müzik sosyolojisi. Kadem, 27, 40-44.
  • Bağı, R., & Karahasanoğlu, S. (2015). Türkiye’de yaşayan Arap Alevileri (Nusay- riler)’in etnik ve müzikal kimliği. Electronic Journal of Social Sciences, 14(53).
  • Barutcugil, İ. (2011) Farklılıkların yönetimi, Kariyer Yayınları, İstanbul. Bauman, Z. (2017). Hermenötik ve sosyal bilimler. İstanbul: Ayrıntı Yayınları. Bauman, Z. (2019). Sosyolojik düşünmek, Çev. A. Yılmaz, Ayrıntı Yayınları, İstanbul.
  • Bennett, A (2018). Kültür ve gündelik hayat. Ankara: Phoenix Yayınevi. Blumer, H. (1986). Symbolic interactionism: perspective and method. Univ of California Press.
  • Boas, F. (1938). The mind of primitive man. New York: Macmillan.
  • Cicourel, A. V. (1964). Method and measurement in sociology. New York: Free Press
  • Coulon, A. (2015). Etnometodoloji, çev. Ümit Tatlıcan, Küre Yayınları, İstanbul.
  • Çerezcioğlu, A. B. (2010). İzmir Makedon göçmenlerinde etnik kimliğin bir işaretleyicisi olarak müzik. Folklor/Edebiyat, 16(62), 85-100.
  • Çiftçi, E. (2010). Popular culture, populer music and music education. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(2), 149-161. Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(20), 23-28.
  • DeNora, T. (2000). Music in everyday life. Cambridge University Press. DeNora, T. (2007). Health and music in everyday life–A theory of practice. Psyke& Logos, 28(1), 17.
  • Esgin, A. ve Özben, M. (2018). The citation: Klasik Sosyoloji ve Gündelik Hayat:Durkheim’dan Parsons’a. A. Esgin ve G. Çeğin (Ed.), Gündelik Hayat Sosyolojisi Temalar, Sorunsallar ve Güzergahlar (s. 35-52) içinde. Phoenix Yayınevi.
  • Garfinkel, H. (1967). Studies in ethnomethodology. Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall. Paradigm Publishers.
  • Giddens, A. (2012). Sosyolojik yöntemin yeni kuralları. Çev. Ümit Tatlıcan-Bekir Balkız. Ankara: Sentez Yayıncılık.
  • Gourlay, K. A. (1982). Towards a humanizing ethnomusicology. Ethnomusicology, 26 (3), 411-420.
  • Horkheimer, M., Adorno, T. (2010). Aydınlanmanın diyalektiği: felsefi fragmanlar. Kabalcı Yayınevi.
  • Husserl, E. (1970). The crisis of european sciences and transcendental phenomenology an ıntroduction to phenomenological philosophy. Çev. David Carr. (1978). Northwestern University Press: Evanston
  • Husserl, E., & Tepe, H. (2003). Fenomenoloji üzerine beş ders. Bilim ve Sanat. Kaygısız, M. (2004). Müzik tarihi: başlangıcından günümüze müziğin evrimi.Kaynak Yayınları.
  • Kleinman, K. (2015). Darwin and Spencer on the origin of music: is music the food of love?. In Progress İn Brain Research (Vol. 217, pp. 3-15). Elsevier. Küçükalp, K. (2010). Husserl. Say yayınları.
  • Mak, M. & Karahasanoğlu, S. (2017). Müziğin çokkültürlü kodları Mardin müzik kültürü örneği. International Refereed Journal of Music Researches, 9, 18-35. Merriam, A. P. (1960). Ethnomusicology discussion and definition of the field. Ethnomusicology, 4(3), 107-114.
  • Merriam, A. P. (1977). Definitions of" comparative musicology" and" ethnomusicology": An historical-theoretical perspective. Ethnomusicology, 21(2), 189-204.
  • Mimaroğlu, İ. K. (1990). Müzik tarihi. Varlık.
  • Munro, T. (1960). Evolution and progress in the arts: A reappraisal of Herbert Spencer's theory. The Journal of Aesthetics and Art Criticism, 18(3), 294-315.
  • Offer, J. (1983). An examination of Spencer's sociology of music and its impact on music historiography in Britain. International Review of the Aesthetics and Sociology of Music, 33-52.
  • Özgün, E. Ş. (2013). The citation: Etnomüzikolojinin Dönüşümü: Kuramlar Ve Konular.
  • B. Kurt Kemaloğlu, (Ed.). Müzik, Dans, Gösterim: Tarihsel ve Kuramsal Tartışmalar: “Dans Tarihçiliği ve Dans Çalışmaları: Yaklaşımlar ve Tartışmalar (s.33-60) içinde. Boğaziçi Üniversitesi Matbaası.
  • Öztürk, E. (2017). Sosyolojide nesnellik sorunu bağlamında Max Weber’in po- zitivizm-hermeneutik ikiliğini aşma girişimi. Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 4(1).
  • Poloma, M. (2017). Çağdaş sosyoloji kuramları. Ankara: Palme Yayıncılık.
  • Say, A. (2010). Müzik tarihi. Müzik Ansiklopedisi Yayınları.
  • Schütz, A. (2018). Fenomenoloji ve toplumsal ilişkiler. Heretik.
  • Selanı̇k, C. (2010). Müzik sanatının tarihsel serüveni, müziğin görkemli yolcu- luğu. Doruk Yayımcılık. Sloboda, J. A. (2010). Music in everyday life: The role of emotions. In P. Juslin & J. A. Sloboda (Eds.), Handbook of music and emotion: Theory, research, applications (pp. 493–514). New York, NY: Oxford University Press
  • Solomon, T. (2005). ‘Listening to Istanbul’: Imagining place in Turkish rap mu- sic. Studia Musicologica Norvegica, 31(01), 46-67.
  • Stokes, M. (Ed.). (1994). Ethnicity, identity and music: The musical construction of place (p. 1). Oxford: Berg.
  • Swingewood, A. (1998). Sosyolojik düşüncenin kısa tarihi (O. Akınhay, Çev.). Agora Kitaplığı.
  • Şan, M. K., & Hira, İ. (2007). Frankfurt Okulu ve kültür endüstrisi eleştirisi. Sos- yoloji yazıları I, 324-340.
  • Thayer, R. E., Newman, J. R., & McClain, T. M. (1994). Self-regulation of mood: Strategies for changing a bad mood, raising energy, and reducing tension. Journal of personality and social psychology, 67(5), 910.
  • Trimillos, R. D. (1986). Music and ethnic identity: Strategies among overseas Fi- lipino youth. Yearbook for Traditional Music, 18, 9-20.
  • Turley, A. C. (2001). Max Weber and the sociology of music. In Sociological Fo- rum (Vol. 16, No. 4, pp. 633-653). Kluwer Academic Publishers-Plenum Publishers.
  • Uçan, A. (1980). Çevreden evrene keman eğitimi. Yeni Dağarcık Yayınları. Weber, M. (1993). Sosyoloji yazıları, Çev. Taha Parla, Hürriyet Vakfı Yayınları.