Instagram’da Zamana Yolculuk: Nostalji Algısının Yeniden Üretilmesi ve Tbt’nin Kullanım Pratikleri Üzerine

Sosyalleşme ve iletişim devriminin simgesi olan İnternet’in ortak ürünü olan sosyal medya, adeta alacakaranlıkta sürdürülen ilişkiler sayesinde, bireylerin ideolojik ve sosyal baskılardan uzaklaşmasını sağlayarak yeni bir kimlik alanı da açmaktadır. Popüler sanal ağlardan Instagram ise bu makalenin çalışma alanını oluşturmaktadır. Siber uzayda değişen zaman ve mekân algısı nostalji kavramını da değiştirmiştir. Çağdaş nostalji, geçmiş hakkında olmaktan çok yitip giden şimdi hakkında olmaya başlamıştır. Nostaljinin Instagram’a yansımasını ise #tbt etiketinde görmekteyiz. Türkçeye “Ne günlerdi!” olarak çevirebileceğimiz ve açılımı “Throwback Thursday”in kısaltması olan TBT, geçmişten bir güne, eskilere dair fotoğraf yüklemek isteyenlerin kullandığı bir etiket olarak karşımıza çıkmaktadır. Her gün yaklaşık 450 milyon paylaşımın yapıldığı bu etiket üzerinde yaptığımız çalışmada yöntem olarak, yarı yapılandırılmış soru formuyla derinlemesine görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Araştırma sonucunda Instagram alanı üzerinde nostaljinin birkaç günden birkaç seneye uzanan tarih aralığındaki fotoğraflarla yeniden inşa edilse de gerçek hayatta beklenen duygusal tatminin burada gerçekleşmediği görülmüştür

___

  • Barthes, R. (1981). Camera Lucida. New York: Hill and Wang.
  • ------------- (1996). Camera Lucida Fotoğraf Üzerine Düşünceler. (R. Akçakaya, çev.).Altıkırkbeş Yayınları.
  • Başer, V. (2010). “Nostalji-Sonrası Bir Dünyada Nostaljiden Söz Açmak”. Muhafazakâr Düşünce. 7(25-26). 7-14.
  • Binark, M. ve Löker, K. (2011). Sivil Toplum Örgütleri İçin Bilişim Rehberi. Ankara: Sivil Toplum Geliştirme Merkezi.
  • Boyd, D. (2014). It’s Complicated: The Social Lives of Networked Teens. Londra: Yale University Press.
  • Boym, S. (2009). Nostaljinin Geleceği. (F. B. Aydar, çev.). İstanbul: Metis Yayınları.
  • Debord, G. (2006). Gösteri Toplumu. (A. Emekçi, ve O. Taşkent, çev.). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Ellias, N. (2000). Zaman Üzerine. (V. Atayman, çev.). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Eraslan, R. U. (2013). “Sosyal Medya: Her An ve Her Yerde Görünür Olmak”. The Turkish Online Journal of Design, Art and Communication - TOJDAC. 13(4). 29-37.
  • Goffman, E. (2009). Günlük Yaşamda Benliğin Sunumu. İstanbul: Metis Yayınları.
  • Harvey, D. (1999). Postmodernliğin Durumu. (S. Savran, çev.). İstanbul: Metis Yayınları.
  • Holland, P. (2008). ‘Sweet it is to Scan...’: Personal Photograph and Popular Photography. L. Wells (der.) Photograhy: A Critical Introduction. (113-159). London-New York: Routledge.
  • Kundera, M. (1995). Slowness: A Novel. (L. Asher, çev.). New York: Harper Collins.
  • Lister, M., Devey, J., Giddings, S., Grant, I., Kelly, K. (2003). New Media: A Critical Introduction. New York: Routledge.
  • Nelson, T. H. (1965). Literary Machines. California: Mindful Press.
  • Rose, S. (1992). The Making of Memory: from Molecules to Mind. London: Bantam Press.
  • Uğur, A. ve Bilici, M. (1998). “Bilgi Toplumu, İnternet ve Demokrasi, Dijital Alemin Genleşen Alanı”. Yeni Türkiye Dergisi. 19. 488-496.