Eleştirel Perspektiften Yeşilçam Yıldız Sisteminde Bir Anti-Yıldız: Adile Naşit

Babası Türk tiyatrosunun meşhur tuluatçısı “Komik-i Şehir” Naşit Bey, annesi düetto sanatçısı ve kantocu Amelya Hanım, anneannesi İstanbul’un ünlü kantocularından “Küçük Verjin”, dedesi kemani Yorgi Efendi, dayıları düettocu- tuluatçı Niko ve kemani Andre, kardeşi tiyatro-sinema sanatçısı Selim... Özetle aile geleneği “oyuncu”luk olan büyük bir sanatçı Adile Naşit... Çalışma, fiziki olarak, bilinen “yıldız” standartlarının tamamen dışında görülse de sanatıyla, sahneye hâkimiyetiyle ve duruşuyla yıldızlaşmış bir isim olan Adile Naşit’in hikâyesini, Yeşilçam yıldız sistemine eleştirel bir perspektiften bakmaya çalışarak ele alıyor. Çalışmada, sinema endüstrisinin olmazsa olmazı “yıldız” sisteminin doğuşu, işleyişi, Yeşilçam’da yıldız sisteminin gelişimi ve yıldız yaratma mekanizmaları, toplumsal cinsiyet rolleri açısından yıldız sistemi ele alınarak, kısa Adile Naşit biyografisi ardından, A. Naşit’in mevcut yıldız sistemi içindeki norm dışı pratiği irdelenmektedir.

___

  • Aslan C, (1985). “Ah Keşke Demeden”, Anonim. http://www.davutgulec.com/ah-keske-demeden-10 kose-yazisi-07-04-2017-kayseri-star-haber-gazetesi/
  • Başaran, E. (2005). Hepimize Akraba, Hepimize Tanıdık Naşit Ailesi, Hürriyet Gazetesi, İstanbul. http://www.hurriyet.com.tr/hepimize-akraba-hepimize-tanidik-nasit-ailesi-3631812
  • Başgüney, H. (2010). Yeni İnsan Yeni Sinema, Sayı 27, İstanbul.
  • Berger, J. (1988). Görme Biçimleri, Yurdanur Salman (çev), Metis Yayınları, İstanbul.
  • Çeliker, S. (2016). “Hiç Başrol Oynamayan Star Adile Naşit”, Gazete Duvar. http://www.gazeteduvar.com.tr/sinema/2016/09/24/hic-basrol-oynamayan-star-adile-nasit/
  • Dörtkaş. F. (2017). Bir Gülüşe Hürmet: Adile Naşit. Bianet http://bianet.org/biamag/sanat/180108- birguluse-hurmet-adile-nasit?bia_source=rss
  • Dündar, U. (1984). İşte Hayatınız programı, 8. bölüm, TRT Arşiv. http://www.trtarsiv.com/izle/82760/iste-hayatiniz-8-bolum
  • Erakalın, Ü. Gönlüm Sevda Dolu, Sevgisiz Yaşayamam Ben. Röp. Belgesini aktaran Sahaf Edebiyat, düzenleyen Sinem Tuncer. https://ucuncuadam.wordpress.com/2016/10/25/cesur-bir-adile-nasit-roportaji-sevda-denince-hep-seks-dusunulur-nedense-o-da-cok-onemli-elbette-ama-benim-icin-gercek-ask/
  • Evren, B. (1990). Türk Sinemasında Yeni Konumlar, Broy Yayınları, İstanbul.
  • İmançer, D. Bilis, P. Yılmaz, M. (2006). Medyada İmajiner Kimliğin Kurgulanma Biçimleri: Bir Model Olarak Yıldız Olgusu, Selçuk İletişim Dergisi, Cilt 4, Sayı 3, Konya.
  • Kırel, S. (2010). “Kültürel Çalışmalar ve Sinema”. Kırmızı Kedi Yayınevi, İstanbul.
  • --------- (2005). Yeşilçam Öykü Sineması, Babil yayınları, İstanbul.
  • --------- (2010). Ertem Eğilmez’in Namuslu Filminden Hareketle Seksenlerin Toplumsal Alanında ve Popüler Sinemasında Egemen Değerlerini ve Sinemadaki Temsillerini Sorgulamak, Kurgu Dergisi Temmuz 2010.
  • MEB, (2011). Amerikan Sineması, sinekutuphane.files.wordpress.com
  • Mikos, L. (1991). Idole und Star, Medium (Ekim, Kasım sayısı).
  • Onaran, A. (1986). Sinemaya Giriş, Filiz Kitapevi, İstanbul.
  • Önbayrak, N. (2014). Sanatta Gerçeklik İçerisinde İtalyan yeni Gerçekçiliği, Marmara İletişim Dergisi, Cilt 13, Sayı 13, İstanbul.
  • Özata, L. (2012). Yoksa Anneannem Ünlü Bir Aktris mi, Agos Gazetesi, İstanbul. http://www.agos.com.tr/tr/yazi/3634/yoksa-anneannem-unlu-bir-aktris-mi
  • Özgüç, A. (1988). Türk Sinemasına Damgasını Vuran On Kadın. Broy Yayınları, İstanbul.
  • Ses Dergisi, (13 Eylül 1980). Çirkin, Kompleksli Bir İnsanım, sayı 15. https://ucuncuadam.wordpress.com/2015/10/04/huzunlu-bir-adile-nasit-roportaji-cirkin-kompleksli-bir-insanim/
  • Tufan, T. (2005). Perdeden Düşen Yüzler; Adile Naşit. http://dilbeste.blogcu.com/perdeden- dusenyuzler-adile-nasit/26251
  • Türkdoğan, Ö. (2013). Ana Akım Medyada Annelik Miti, Kadın Araştırmaları Dergisi, sayı 13, İstanbul.