İslam Tarihi-1, yazar Adnan Demircan

ùslam Tarihi, MüslümanlarÖn ilk dönemlerden itibaren geliûtirdikleri bir ilim olarak kültür tarihimizde önemli bir yere sahiptir. Resulullah’Ön hayatÖ, tatbikatÖ ve sözlerinin dinde belirleyici ve baølayÖcÖ olduøu tarih boyunca MüslümanlarÖn büyük bir kÖsmÖ tarafÖndan kabul edilen bir husustur. DolayÖsÖyla Hz. Peygamber’in hayatÖnÖn olabildiøince etraflÖ bir biçimde kayÖt altÖna alÖnmasÖ, erken dönemlerden itibaren MüslümanlarÖn gündemini meûgul etmiûtir. ùlk asÖrlarda kaleme alÖnan tarih kitaplarÖ; siyer ve meøâzi, belli bir hadise veya bölgeyi konu edinen özel tarih, tabakat ve fütûh kitaplarÖ, konuyla alakalÖ haberleri toplamaktan ibaret olan bir amaç ve metotla telif ediliyordu. Tarih ilminin malzemesinin teûekkül aûamasÖ olan ilk dönemlerde, müelliflerin eleûtirel bir yaklaûÖm benimsememiû olmalarÖ, malzemenin olabildiøince çeûitlenmesine olanak saølamÖûtÖr. Bu dönemin tarihe dair telifleri, metodik tarih kitaplarÖ olarak deøerlendirilmeseler de dillerinin heyecan verici ve lirik olmamalarÖ gibi hususlar eserlerdeki bilimsellik alametleri olarak yorumlanmÖûtÖr.1 ùslam Tarihi’nde haber aktarmayÖ esas alan tarihçilik anlayÖûÖ Hicri IX. yüzyÖla kadar devam etmiûtir.
Anahtar Kelimeler:

İslam Tarihi, Adnan, Demircan

A Review of Islamic History-1 by Adnan Demircan

ùslam Tarihi, MüslümanlarÖn ilk dönemlerden itibaren geliûtirdikleri bir ilim olarak kültür tarihimizde önemli bir yere sahiptir. Resulullah’Ön hayatÖ, tatbikatÖ ve sözlerinin dinde belirleyici ve baølayÖcÖ olduøu tarih boyunca MüslümanlarÖn büyük bir kÖsmÖ tarafÖndan kabul edilen bir husustur. DolayÖsÖyla Hz. Peygamber’in hayatÖnÖn olabildiøince etraflÖ bir biçimde kayÖt altÖna alÖnmasÖ, erken dönemlerden itibaren MüslümanlarÖn gündemini meûgul etmiûtir. ùlk asÖrlarda kaleme alÖnan tarih kitaplarÖ; siyer ve meøâzi, belli bir hadise veya bölgeyi konu edinen özel tarih, tabakat ve fütûh kitaplarÖ, konuyla alakalÖ haberleri toplamaktan ibaret olan bir amaç ve metotla telif ediliyordu. Tarih ilminin malzemesinin teûekkül aûamasÖ olan ilk dönemlerde, müelliflerin eleûtirel bir yaklaûÖm benimsememiû olmalarÖ, malzemenin olabildiøince çeûitlenmesine olanak saølamÖûtÖr. Bu dönemin tarihe dair telifleri, metodik tarih kitaplarÖ olarak deøerlendirilmeseler de dillerinin heyecan verici ve lirik olmamalarÖ gibi hususlar eserlerdeki bilimsellik alametleri olarak yorumlanmÖûtÖr.1 ùslam Tarihi’nde haber aktarmayÖ esas alan tarihçilik anlayÖûÖ Hicri IX. yüzyÖla kadar devam etmiûtir.

___

  • Algül, Hüseyin. İslâm Tarihi. İstanbul: Gonca Yayınevi, 1986.
  • Görmez, Mehmet. Sünnet ve Hadisin Anlaşılmasında Metodoloji Sorunu. Ankara: Otto Yayınları, 2014.
  • Günaltay, Şemseddin. İslam Tarihinin Kaynakları -Tarih ve Müverrihler-. Haz. Yüksel Kanar. İstanbul: Endülüs Yayınları, 1991.
  • Hizmetli, Sabri. İslâm Tarihçiliği Üzerine. Ankara: Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınları, 1991.
  • Polat, Selahattin. “Metin Tenkidi: Kavramsal Çerçevesi, Boyutları, Temel Problemleri, Kısa Tarihi, İslami İlimler İçin Önemi ve Vadettikleri”. İslami İlimlerde Metodoloji (Usûl) Meselesi 3. İstanbul: Ensar Neşriyat, 2009.