İlk Müslüman Toplumun Oluşumu ve Hz. Muhammed (sav): Kardeşleştirme Örnek Olayı Üzerine Tarihsel Bir Din Sosyolojisi İncelemesi (II)
Medine’nin İslam tarihindeki ilk dönemlerinde parçalı bir yapı söz konusu idi. Buna göre o dönemde Müslümanlar iki üniteden oluşmakta idi: Kureyş kabilesine ve köken olarak da Adnani Araplarına mensup Muhacirler ve Kahtâni Araplanna mensup Evs ve Hazrec kabilelerinin oluşturduğu Ensar. Nitekim Müslüman topluluğun bu iki ünitesine Kuran’da da değinilmiştir (Enfal, 8/72).
___
- Ahmed Cevdet (1985). Kısas-ı Enbiya, (Haz. M. İz), I-V, Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınlan, Ankara.
- Algül, Hüseyin (1986). İslam Tarihi, Gonca Yayınlan, İstanbul.
- Algül, Hüseyin (1998). “Evs”, İA, XI, TDV İSAM, İstanbul, s. 542.
- Aron, Raymond (1989). Sosyolojik Düşüncenin Evreleri, (Çev. K. Alemdar), 2. Basım, Bilgi Yayınevi, Ankara.
- Arslan, Ahmet (1994). Felsefeye Giriş, Vadi Yayınlan. Ankara.
- Atalay, Orhan (1999). Doğu ve Batı Kaynaklarında Birlikte Yaşama, Gazeteciler ve Yazarlar Vakfı Yayınlan, İstanbul.
- Ateş, Ali Osman (1996). İslama Göre Cahiliye ve Ehli Kitap Örf ve Adetleri, Beyan Yayınlan, İstanbul.
- Ateş, Süleyman (1995). Kur ’an-ı Kerim Tefsiri, I-VI, Mil¬liyet Yayınlan, İstanbul
- Aydın M. Akif, (1991). “Anayasa”, t A, c. III, TDV İSAM, İstanbul, s. 153-164.
- Aydın Mustafa (2001). İslam 'ın Tarih Sosyolojisi İlk Dönem İslam Toplumunun Şekillenişi, 2. Baskı, Pınar Yayınları, İs¬tanbul.
- Bayyiğit, Mehmet (1994). “Dinin Ferdi ve Sosyal Rolü Üzerine Genelleme”, S.Ü. İlahiyat Fakültesi Dergisi, S. 3, s. 153-161.
- Berkes, Niyazi (1958). “Review of The Social Structure of İslam By Reuben Levy”, The Journal of Religion, XXXVIII, No 1, s. 80-81.
- Beydâvî, Nâsuriddin Ebî Said (Tsz.). Envâru’t Tenzil ve Es- râru ’/ Te V/7,1-II, Dersaadet Kitabevi, İstanbul.
- Bilgiseven, Amiran Kurtkan (1985). Din Sosyolojisi, Filiz Kitabevi, İstanbul.
- Bodur, H. Ezber (1989). “Beşeri ve Semavi Dinlerde Grup¬lar”, Din Öğretimi DergisiMEB, S. 20, s. 43-58 Bodur, H. Ezber (1994). Toplumsal Gerçekliğe Sosyolojik Yaklaşım, Atatürk
Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Yayınları, Erzurum.
- Bozkurt, Veysel (2005). Değişen Dünyada Sosyoloji, Aktüel Yayınları, İstanbul.
- Buhl, Fr. (1997a). “Muhammed”, İA, c. VIII, MEB Yayın¬lan, Eskişehir, s. 461-2.
- Buhl, Fr. (1997b). “Muhâcirûn”, İA, c. XIII, MEB Yayınlan, Eskişehir, s. 452-3
- Burke, Peter (1994). Tarih ve Toplumsal Kuram, Tarih Vakfı Yurt Yayınlan, Ankara.
- Câbirî, Muhammed A. (1997). İslam 'da Siyasal Akıl, (Çev. V. Akyüz), Kitabevi Yayınlan, İstanbul.
- Cebecioğlu, Ethem (1997). Tasavvuf Terimleri ve Deyimleri Sözlüğü, Musahip Maddesi, Rehber Basın Yayın Organizas¬yon, Ankara.
- Cengiz, R. (2000). Çam İçi Beldesinde Dini Hayat Alevilik Üzerine Sosyolojik Bir Araştırma, F.Ü. S.B.E. Sosyoloji Ana Bilim Dalı, Elazığ.
- de Vaux, Carra (1997). “Hicret”, İA, c. V, MEB Yayınlan, Eskişehir, 476-8.
- Derveze, İzzet (1998). Et- Tefsîru’lHadîs, (Çev. M. Önder ve diğerleri), Ekin Yayınları, İstanbul.
- Dönmezer, Sulhi (1982). Sosyoloji, 8. Basım, Savaş Ya¬yınlan, Ankara.
- Durkheim, Emile (1984), The Division of Lahor in Soci- ety, NewYork: The Free Press.
- Durmuş, Zülfıkar (2003). “Sosyal Dayanışmanın Sağlan¬masında Kuran Tn Öngördüğü İdeal Model: İsâr”, Dinbilim- leri Akademik Araştırma Dergisi, III, S. 1, s. 17-27.
- Elibol, S. (1993). Felsefeye Giriş, Sek Yayınlan, Ankara.
- Er, İzzet (1990). “Sosyal Çözülme”, Sosyal Bilimler Ansik¬lopedisi, I-HI, Risale Yayınları, İstanbul.
- Er, İzzet (1998). “Muhacirlerin Medine’ye İntibakının Psiko-Sosyo-Ekonomik Problemleri ve Çözümleri”, Din Sosyolojisi içinde, s. 146-168, Akçağ Yayınları, Ankara.
- Ergun, Doğan (1982). Sosyoloji ve Tarih: Sosyolojide Yön¬tem sorunları, Der Yayınlan, İstanbul.