ÖTEKİLER’İN TEMSİLLERİ: RESTORASYON SAHNESİNDE MÜSLÜMAN TÜRK İMAJI

Müslüman dünyası yüzyıllar boyunca Avrupa’lılar tarafından “öteki” olarak görülmüştür. Osmanlıların bölgesel olarak genişlemesi ve dünya ticaret rotasını kontrol etmeleri İngiltere’yi endişelendirmiştir. Binlerce Türk ve Mağribi on yedinci yüzyılın başında İngiltere’ye seyahet etmişlerdir. İngilizler, Türk edebiyatı, kültürü, tarihi, ve dini ile seyahat kitapları vasıtası ile tanışmışlardır. Batılı bakış açısına göre Osmanlı İmparatorluğu gibi, çoğunluğu Müslüman olan bir ülkeyle olan bu etkileşim çoğunlukta negatif bir imaj getirmiştir. Osmanlıların ve İslamın tanınması korku, şaşırma, ve tedirginlikle karışık bir durum ortaya çıkarttı. “İslamın başkaldırma” korkusu, ırkçı ve nesnel oluşumuna zemin hazırlayan Avrupa zihniyetinin yakasını bırakmadı. Böyle bir durum şüphesiz “zalim”, “barbar”, “tahrip edici” ve “Hristiyanlığa tehdit” olan bir düşman imajı oluşturdu. Müslüman Türklerin ırkçı bir bakış açısıyla ele alınması ve onların “tahrip edici” negatif imajları, açık bir şekilde İngiliz edebiyatında özellikle Restorasyon tiyatrosunda gözlemlenebilir

Representation of the “Others”: Image of Muslim Turks on the Restoration Stage

The religion of Islam, and the Ottomans were great problems for Christian Europe from the time they first appeared. Looking at Islam with a mixture of fear, bewilderment and uneasiness, European Christians saw Muslims as the enemy and rival of Christianity. The most commonly held belief, as Hourani declared, was that “Islam is a false religion, Allah is not God, Muhammad was not a prophet; Islam was invented by men whose motives and character were to be deplored, and propagated by the sword” (Hourani 10). Luther also thought that the Muslim Turks were a divine punishment from God for the sins committed by Christendom. He adapted his scheme after the first siege of Vienna by Süleyman the Magnificent in 1529 and invited German princes to fight the Muslim Turks (Soykut 101). Significantly, the relationship between Muslims and European Christians was not simply the idea of holy war, of crusade and “jihad”1 As Edward Said points out, between the 16 , there was also trade across the Mediterranean where the ships from the European ports began to appear in the Mediterranean.