DİNLERDE DÜNYADAN FERAGAT ETME (FAKİRLİK) DÜŞÜNCESİ

Fakirlik, bir realite olarak dinlerin dikkatinden kaçmamıştır. Bu realite, aynı za-manda dindarın vazgeçilmez bir fenomeni olarak da dinler tarafından değerlendi-rilmiş ve dinî öğretilere sokulmuştur. Bu makale de Dinler Tarihi bağlamında Kon-füçyanizm, Taoizm, Hinduizm, Budizm, Yahudilik ve Hıristiyanlık gibi dinî gelenek-lerin fakirliğe bakışı ele alınmıştır. Maddi aleme kötümser bakan ve daha ziyade ruhun ölümsüzlüğüne vurgu yapan din formları, fakirliği bir fazilet hatta bir nevi kutsallık olarak görürken, ruhun yanı sıra maddeyi de ihmal etmeyen gelenekler ise fakirliği sosyal bir olgu olarak değerlendirmektedirler.

THE RENUNCIATION (POVERTY) ATTITUDE FROM THE WORLD IN RELIGIONS

The poverty is, being an human reality, considerably evaluated in the religious traditions, and in some aspects this fact is introduced into the religious teachings. This article deals with the views of the religions, such as Confucianism, Taoism, Hinduism, Budism, Juadism and Christianity, on poverty. Some certain forms of religions which insist on the spiritual life and consider the temporal life as pessimistic, sees it as the vitue and the holiness whereas the religions that don’t neglect the spirit as well as the temporal substance remark on poverty as a social fact.

___

  • Albertz, Rainer, A History of Israelite Religion in TheOldTestamentPeriod, I-II London 1994.
  • Andrew, Jotischley, The Carmelitesand Antiquity: Mendicantsand Their Pasts in the Middlet Ages, New York 2002.
  • Alalu Suzan, KlaraArditi ve diğerleri Yahudilikte Kavram ve Değerler Gözlem Yayınları, İstanbul,1996.
  • Besalel, Yusuf, Yahudilik Ansitlopedisi I-III, İstanbul 2001.
  • Bouquet, A. C, Comparative Religion, Britain 1950.
  • Bumairumu Abdulkelimu, Çin kaynaklarına göre Taoizm, Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, (Basılmamış Doktora Tezi), Ankara 2011
  • Charles S. J. White, “Almsgiving”, The Encyclopedia of Religion, ed. Mircea Eliade, New York, London 1987, I, 214-216.
  • Cleary, Thomas , Knofüçyüs Düşüncesinin Temelleri, çev. Sibel Özbudun, İstanbul 2000.
  • Constantelos, Demetrios J. , “Charity”, The Encyclopedia of Religion, ed. Mircea Eliade, New York, London 1987, III, 222- 224.
  • David S. Nivison, “Jenand I”, ER, ed. Mircea Eliade, New York, London 1987, VII, 566-567.
  • E. Doyle, ‘‘A Bibliographicallist by William Woodford, OFM: [with Excerptfrom Defensorium Fratrum Menicantium],’’ FranciscanStudies, New York 1976)
  • Güç, Ahmet,’’Taoizm’’, Yaşayan Dünya Dinleri, ed. Ş. Gündüz, İstanbul 20 Gündüz, Şinasi, “Fakîr” Din ve İnanç Sözlüğü, Ankara- Konya 1998.
  • Hans Künk, Great ChristianThinkers, London SCM Press1994.
  • Hertzberg, Arthur, Judaism, Newyork1962
  • H. Lawrence, The Friar: The Impact of the Early Mendicant Movement on Western Society, New York (1994)
  • John Sobrino, Christolojy at the Crossroads:A Latin AmericanApproach (Marknoll: Orbis, 1978)
  • Kohler, Kaufman, JewishTheology, Newyork1923.
  • Konfüçyus, Seçme Konuşmalar, çev. Hakan Arslanbenzer, İstanbul, 1997. Lao Tzu, Bilinmeyen Öğretiler, çev. İsmail Taşpınar, Amine Gülşah Coşkun, İstanbul 1999.
  • Lu Hanchao, “Becoming Urban: MendicancyandVagrants in Modern Shanghai, Journal of SocialHistory, 33 (Fall 1999)
  • Maurice Walshe, The Long Discourses of the Buddha, Atranslation of theDighaNikaya, Boston1995.
  • Melford E. Spiro, Buddhismand Society, New York 1970.
  • Meinrad Stenzel, “Poverty”, Bauer Encylopedia of Biblical Theology, ed. Johannes B. Bauer London 1970, 672.
  • Michael Bailey, “Religious Poverty, Mendicancyand Reform in the Late Middle Ages”, Church History, 72 (September 2003)
  • M. Schneider, “Poverta”, Nuovo Dizionario 1 dele Religioni, ed. Hans Waldenfels, Milano,(1993)
  • Mohapatra, A. R,’’Phılosphy of Religion an Aproachto World Religions’’ New Delhi1990.
  • MunzerStephen, “Heroism, Spiritual Development and Triadic Bonds in Jainand Christian Almsgiving”, Numen, 48 (2001)
  • Osman Cilacı, Fakirizm” Din ve İnançlar Terminolojisi, İstanbul 2001.
  • Özen, Adem, Yahudilikte İbadet, İstanbul 2001.
  • P.T., Raju, “Hindistan Dinleri”, Asya Dinleri, ed. P. Pt. Raju, Wing-Tsit Chan, Joseph Kitagawa, İsmail R. Farukî, çev. Abdullah Davudoğlu, İstanbul 2002.
  • PatrickOlivelle, “ Samnyasa”, ed. Mircea Eliade, New York, London 1987, XIII, 51-53.
  • RosemaryRader, “Mendicancy”, The Encyclopedia of Religion, ed. Mircea Eliade, New York, London 1987, IX, 371-373
  • Rader, Rosemary, “Poverty” (ER) Encyclopedia of Religion, ed. Mircea Eliade, XI, New York, London 1987, 466-466.
  • Raymond M. Symullyan, Tao Sessizdir, çev. Cem Şen, İstanbul 2000.
  • Roland de Vaux, Ancient Israel- Its Life andInstitutions, Wiltshire 1994.
  • Sarıkçıoğlu, Ekrem, Din Fenomenolojisi Isparta 2002, 167.
  • Schneider, M., “Poverta”, Nuovo Dizionariodelle Religioni, ed. Hans Waldenfels, Milano, 1993, 703-704.
  • Stenzel, Meinrad, “Poverty”, Bauer Encylopedia of Biblical Theology, ed. Johannes B. Bauer London 1970, 671-673.
  • Stutley Margaret, A Dictionary of Hinduism, London 1977.
  • Sarnowsky T J, Mendicants, Military Ordersand Regionalism in Medieval Europe, Brookfield 1999.
  • Sri Aurabindo, The Secret of the Veda, India,1998.
  • Swami Nikhilananda, Ruhun Kurtuluşunda Hinduizm, çev. Sedat Umran, İstanbul 1968.
  • Tezokur,Hadi, Buda ve Mesajı, Dicle Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, C.III.S.2.s123 The Encyclopedia of The Jewish Religion, “Poverty”, ed. R.J. ZwiWerblowsky, GeoffreyWigoder, London 1965, 306.
  • The Encyclopedia of The Jewish Religion, “Charity”, ed. R.J. Zwi Werblowsky, Geoffrey Wigoder, London 1965, 84-85
  • Ücal, Turgay, Derek Malcolm, Hıristiyan Ahlakı, İstanbul 2000.
  • Wing-tsit Chan, “Çin Dinleri” Asya Dinleri, ed. P. Pt. Raju, Wing-TsitChan, Joseph Kitagawa, İsmail R. Farukî, çev. Abdullah Davudoğlu, İstanbul 2002, 219-472