Mekanda Kaybolanlar: Amerikan Erkeğinin Şehir Mekanlarında Zeminini Yitirişi

Bu makale, Amerikan kültüründe gündelik yaşamda mekanın yeniden düzenlenmesi ve mekana bağlı toplumsal cinsiyet inşaları arasındaki ilişkiyi, özellikle de şehir kültürünün bir öznellik ve hakikilik meselesi olduğunu aklında tutarak erilliğin değişen imgelerini tartışacaktır. Zira mekan, tüm kişisel, toplumsal ve mitik anlamları ile birlikte, toptan bir biçimde geç capitalist kültürün hipergerçek ve derinliksiz mekan deneyimleri tarafından yok edildikçe, bir direniş ve hegemonya alanı olarak daha da hayati bir konuma gelmiştir. Erkeklerin, mekan üzerindeki kıymeti kendinden menkul hareketliliği ve fiziksel hakimiyeti, sınırlanmış zevk ve özgürlük algısı ile tanımlaman bir dünyada hadım edilmiştir. Çağdaş Amerikan kültürü ve edebiyatı çoğu zaman “beyaz erkeğin son derece bireyselleşmiş dramlarını, varoluşsal şüphelerini ve ahlaki sorumluluklarını sergilediği” “çağdaş şehirleşme krizini bir beyaz erkek egemenliğinin ve benliğinin krizi” olarak sunmuştur. Bu makale, bu kuramsal kapsam ışığında Bret Easton Ellis’in Amerikan Sapığı, Chuck Palahniuk’un Dövüş Kulübü, Kurgu-dışı, ve Tıkanma, ve Douglas Couplan’dın X Kuşağı gibi transgressive edebiyat örnekleri üzerinden erilliğin mekansal kriz anlarını tartışacak ve merkezsizleşmiş ve mekansızlaşmış erkek kimliğini Amerikan kültürünün güvenliğini yitirmiş özü olarak ele alacaktır.

Lost in Space: Displacement of the American Male in Urban Spaces

This article will discuss the interrelations of spatial reorganization of everyday life and gender constructions in American culture, especially the changing images of masculinity because the urban question is a question of subjectivity and authenticity. As space, with all its personal, social and mythical connotations, is being erased by the hyperreal and depthless spatial experiences of late capitalist culture, it becomes more vital as a site of resistance and hegemony. The taken for granted mobility and physical dominance of men over space appear to have been castrated by a world defined by the constrained pleasure and restricted freedom. Contemporary American culture and literature have often reflected “the contemporary crisis of urbanity as a crisis of white male authority and selfhood” in which “white men conduct their highly individualized dramas of masculine authority, existential doubt and moral responsibility”. This paper, therefore, will discuss such moments of spatial crisis of masculinity in the examples of transgressive fiction such as Bret Easton Ellis’s American Psycho, Chuck Palahniuk’s Fight Club, Non-Fiction and Choke and Douglas Coupland’s Generation X affirming the decentred and deterritorialized male identity as the insecure core of the American culture.           

___

  • Baudrillard, J. (1994). Simulacra and Simulation. Michigan. University of Michigan Press, 1994.
  • Campbell, N. and Alasdair K. (1997). American Cultural Studies. London. Routledge.
  • Coupland, D. (1991). Generation X, Tales for an Accelerated Culture. NY: St.Martin’s.
  • Crang, M. (2000). “Introduction”. Thinking Space. London. Routledge, 2000. http://site.ebrary.com/lib/ege/Doc?id=1005404&ppg=47
  • Deleuze, G. (1987). Thousand Plateaus : Capitalism and Schizophrenia. Minneapolis, MN, USA: University of Minnesota Press, http://site.ebrary.com/lib/ege/Doc?id=10151134&ppg=229
  • Diken, B. and Carsten L. , Türkay N. (2003). “Postmodern Şiddet- Network Toplumunda Dövüş Kulübü”. Doğu Batı, Mayıs,Haziran, Temmuz, pp. 263-282.
  • Edwards, T. (2004). Cultures of Masculinity. London. Routledge.
  • Erbora, A. (2000). Toplum Dışına İtilen Bireyler: Çağdaş Amerikan Romanında Topluma Uyum Sorunu. Ankara. Türk Tarih Kurumu Basımevi.
  • Ellis, Bret E. (2002). American Psycho. London. Picador.
  • Haywood, C. and Mairtin M. (2003). Men and Masculinities. London. McGraw-Hill Education.
  • Hearn, J. (1998). The Violences of Men. London. Sage.
  • Kale, N. (2002). “Modernizmden Postmodern Söylemlere Doğru”. Doğu Batı. Mayıs,Haziran, Temmuz, V:19 pp. 29-50.
  • Kennedy, L. (2000). Urban Spaces and Representation. London. GBR. Pluto Press. http://site.ebrary.com/lib/ege/Doc?id=2001126&ppg=122
  • Lefebvre, H. (2002). “Work and Leisure in Everyday Life”. Everyday Life Reader. Ed. Ben Highmore. Florence, KY USA. Routledge. http://site.ebrary.com/lib/ege/Doc?id = 5004305&ppg=241
  • Merrifield, A. (2000). “Henri Lefebvre A Socialist in Space” Thinking Space. London. Routledge. http://site.ebrary.com/lib/ege/Doc?id=1005404&ppg=181
  • Moore, S. (1996). “Getting a Bit of the Other: The Pimps of Postmodernism”.Male Order. Ed. Jonathan Rutherford and Rowena Chapman. London. Lawrence&Wishart.
  • Palahniuk, C. (2002). Choke. London: Vintage.
  • Palahniuk, C.(1996). Fight Club. New York: W W Norton & Co Inc.
  • Palahniuk, C. (2005). Nonfiction. London: Vintage.
  • Savage, M. (2000). “Walter Benjamin’s Urban Thought”. Thinking Space. London.Routledge. http://site.ebrary.com/lib/ege/Doc?id=1005404&ppg=47