Erkekliğin Tutkulu Hali – Tofaş Modifiye Gençliği

Erkekliğe ilişkin kabuller yirminci yüzyılın ikinci yarısından itibaren değişime uğramıştır. Ekonomik ve toplumsal açıdan erkeklik ayrıcalıkları sürmekle birlikte kadınların işgücüne artan şekillerde dahil olmasıyla, iş, aile ve cinsiyet kimlikleri de değişime uğramış, kimliklerin şekillendiği alanlar olan özel ve kamusal alan arasındaki ayrımlar eski kesinliğini yitirmeye başlamıştır. Ekonomik açıdan yaşanan değişim, kültürel alanı da değiştirmiştir. Tüketim alanı da yaşanan değişime paralel olarak değişmiş, özellikle genç erkekler arasında tüketmek kimlik duygusunun vazgeçilmezleri arasına girmiştir. Modern kapitalist toplumun sınıf, cinsiyet, kişilik rollerinde sağlamış olduğu göreceli sabitlik post modern dönemde aşınmış, oturmuş/tutunmuş kodları yerinden etmekle tehdit etmektedir. Tüm post kimlikler gibi “erkeklik” de çok değişime açık, istikrarsız ve parçalı bir yapıya sahiptir. Kapitalizmin evcilleştirici, ticarileştiren dalgasına karşı alt kültürler değişik tepkiler vermektedir. Alt kültürler toplumsal yapı içindeki kültürün normlarına uyan, ancak kendi normlarını da yaratarak var olanların kültürüdür. Bu araştırma, Tofaş marka modifiye araç kullanan genç erkekleri bir alt kültür üyesi olarak kabul etmekte, bu gruba mensup erkeklerin erkekliklerini yaşama biçimlerini, erkekliklerini nasıl deneyimlediklerini ve kent dokusu içinde kabul gören/meşru bulunanın dışında kalan kimliklerini nasıl kurduklarını bulmayı amaçlamaktadır. Sabit olanın ve geleneğin altının sürekli oyulduğu bir ortamda tutunumlu bir yapı kurmanın da gerekli oluşunun yarattığı paradoks, erkekliği de içine alır. Bu anlamda Tofaş modifiye araçlara sahip olmak, bireyselliğin bir biçimi olarak karşımıza çıkar. Bireyselliği yaşayabilmek ve farklılaşmak için arabaları dolayısıyla gençlerin sahip oldukları manevraya bağlı olarak deneyimlenen erkeklikler, modern erkekliği anlamaya yardımcı olacaktır. Araştırma bu gençlerin kimler olduğunu, kendi aralarında kullandıkları dilin, giyim ve saç tarzının, müzik ve boş zamanları değerlendirme biçimlerinin neler olduğunu bulmayı hedeflemektedir.

A Passionate Mood of Masculinity: “Modified Tofaş” Youth

Assumptions regarding masculinity have been subject to change since the second half of the twentieth century. Although men continue to enjoy their economic and social privileges, with the increasing participation of women in the workforce, gender identities at work and in the family have started to transform, blurring the previously clear-cut distinction between the public and the private spheres – the sites of identity formation. This shift in the economic realm has led to a transformation in the cultural realm. Forms of consumption have changed accordingly, particularly making the act of consumption an inevitable part of young men’s identity. The relative stability in the roles based on class, gender and identity in the modern capitalist society has eroded in the postmodern era, threatening to disrupt the steady codes. Similar to the other “post-identities”, masculinity too is subject to change, instable and fragmented. Subcultures respond differently to the commercialization and the taming nature of capitalism. Subcultures survive by creating their own norms while they also comply with the norms of the broader society. This paper regards young men who drive “modified Tofaş” cars as members of a particular subculture and aims to explore the ways in which they experience their masculinity and construct their identities which are outside the boundaries of the accepted and the legitimate in the urban space. Masculinity is influenced by the paradox of the need to build a coherent identity in an era in which the notion of stability and traditions are constantly undermined. In this context, owning a modified Tofaş becomes a form of individualisation. The study of masculinities experienced by young men through ownership of their cars modified to distinguish themselves from others will contribute to our understanding of modern masculinities. This study aims to look into who these young men are – their language, clothing and hair styles, their taste in music and pastime activities.

___

  • Arıcan, Tunca “Türkçe Hip-Hop Sahnesindeki Bıçkın Delikanlılar” Kırkbudak. 1, 4 (2005).
  • Bauman, Zygmund Bireyselleşmiş Toplum. (Çev.). Y. Alogan. İstanbul: Ayrıntı Yayınları 2001.
  • Benneth, A. “Subcultures or Neo-Tribes? Rethinking the Relationship betweenYouth, Style and Musical Taste” Sociology 33,3 (1999): 599- 617.
  • Bocock, Robert Tüketim, Çev., İrem Kutluk, 2. Baskı, Ankara: Dost 2005.
  • Can Yücel ve Bülent Kara “İnternet Kafeye Devam Etme Alışkanlığı Bulunan Bireylerin Bir Altkültür Grubu Olarak İncelenmesi: Niğde Örneği” Sosyoloji Araştırmaları Dergisi. 2 (2010):38-66.
  • Doğan İsmail “Bir Alt kültür Örneği Olarak Ankara Yüksel Caddesi Gençliği” Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi. 26 (1993):1107- 129.
  • Elliot, Anthony Lemert, Charles Yeni Bireycilik/ Küreselleşmenin Duygusal Bedelleri. (Çev. Başak Kıcır) İstanbul: Sel 2011.
  • Ertan Cihan “Kültürel Bir İfade Aracı Olarak Dövme ve Farklı Toplumsal Bağlamlardaki Görünümleri” VII. Uluslararası Sosyoloji Kongresi. 02- 05 Ekim Muğla (2013):189-199.
  • Fisher Claude “A Subculture Theory of Urbanism” American Journal of Sociology. 80, 6 (1975):1319–1341.
  • Güven Ercan Z. “İstanbul Müzik Altkültürleri Bağlamında Hipsterlar ve Yeni Toplumsallıklar” VII. Uluslar arası Sosyoloji Kongresi 02-05 Ekim Muğla (2013): 181-189.
  • Hall, Stuart Ve Tony Jefferson Resistance Through Rituals:Youth Subculture in Post-War Britain. (ed) London:Routledge. (1993).
  • Hebdige, Dick Altkültür:Tarzın Anlamı, (Çev) S. Nişancı, İstanbul:Babil, 2004.
  • http://markalartarihi.blogcu.com/tofas-in-kurulus-hikayesi- tarihcesi/8128515 erişim tarihi 15 Temmuz 2014.
  • http://www.habervitrini.com/ekonomi/tofasin--kus-serisi-tarih-oldu- 32645/ erişim tarihi 15 Temmuz 2014.
  • Jenks, Chris Altkültür: Toplumsalın Parçalanışı (çev. Nihal Demirkol), İstanbul: Ayrıntı 2007.
  • Jensen Sune Q. “Subculture, Ethnicity and thePolitics of (Post) modernity” Paper for Scandinavian Youth and Marginalization Network 2011.http://vbn.aau.dk/files/57815526/Sune_Qvotrup_Subculture_eth nicity_and_the_politics_of_post_modernity.pdf 16.06.2014. Copenhagen 1st and 2nd December erişim tarihi
  • Kellner Douglas “Popüler Kültür ve Postmodern Kimliklerin İnşası”, Çev: Gülcan Seçkin, Doğu Batı 15 (2001):195-226.
  • McRobbie Angela “Settling Accounts with Subcultures: A Feminist Critique” Screen Education, 39 Spring, (1980):39-49.
  • Ongur Hakan Ö.ve Tevfik O. Develi “Bir Altkültür Olarak Türkiye’de Rock Müzik ve Toplumsal Muhalefet İlişkisi” VII. Uluslararası Sosyoloji Kongresi. 02-05 Ekim Muğla (2013): 155-180.
  • Sancar, Serpil Erkeklik İmkansız İktidar: Ailede, Piyasada ve Sokakta Erkekler. İstanbul:Metis 2009.
  • Sayar, Kemal Yavaşla: Bu Hayattan Bir Defa Geçeceksin. İstanbul:Timaş 2007.
  • Schembri, Sharon “The paradox of a Legend: A Visual Ethnography of Harley-Davidson in Australia” Journal of Management and Organization. 14.4 , September, (2008):386-398.
  • Schouten John W. ve James Mc Alexander “Subcultures of Consumption: An Ethnography of the New Bikers” Journal of Consumer Research. 22(June) (1995): 43-61.
  • Synder Gregory J. “The City and the Subculture Career:Professional Street skateboarding in LA” Ethnography, 13(3) (2011):306–329.
  • Tığlı, Özge Subculture formation of working class youth in Turkey: A Field Research on the Case of 'Apaches' in Turkey. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Orta Doğu Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü / Medya ve Kültürel Çalışmalar Anabilim Dalı 2012.
  • Van Zoonen, Liesbeth Medyaya Feminist Yaklaşımlar. Medya Kültür Siyaset (çev ve der S. İrvan) Ankara:Ark Yayınları (1997): 301-336.
  • Yaman, Ömer Miraç Apaçi Gençlik:Gençlerin Toplumsal Davranış ve Yönelimleri. İstanbul:Açılım Kitap 2013.
  • Yücel Hakan Ve Demet Lüküslü 2000’li Yılları Gençlik Üzerinden Okumak: 2000’li Yıllar Türkiye’sinde Genç Olmak, Ankara:Efil Yayınları 2013.
  • Görüşme Yapılan Katılımcılar
  • Hasan 28 yaşında, ilkokul mezunu, kendi tamirhanesinde araba tamircisi, evli.
  • Nazmi, 26 yaşında, ilkokul mezunu, elektrik ustası, bekâr.
  • Enes, 24 yaşında, ortaokul mezunu, tezgâhtar, bekâr.
  • Orçun, 23 yaşında, ortaokul mezunu, kuaförde çalışıyor, bekâr.
  • Selami 25 yaşında, ortaokul mezunu, güvenlik görevlisi, bekâr.
  • Emre, 25 yaşında, ortaokul mezunu, kendi işyerinde çalışıyor, evli ve bir çocuğu var.
  • Ali, 26 yaşında, ortaokul mezunu, babasının yanında çalışıyor, bekâr.
  • Gürkan, 22 yaşında, ortaokul mezunu işsiz, bekâr.
  • Erhan, 27 yaşında, ilkokul mezunu, elektrikçide çalışıyor, bekâr.
  • Ahmet, 23 yaşında, ortaokul mezunu, işsiz, bekâr.
  • Kemal, 27 yaşında, ortaokul mezunu tezgâhtar, evli.
  • Veysel, 25 yaşında, ortaokul mezunu, işsiz, bekâr.