ŞEHİRLERDEKİ ETKİLEŞİMLİ KİOSKLARIN ARAYÜZ ERGONOMİSİ İLE KULLANICI DENEYİMİ EKSENİNDE DEĞERLENDİRİLMELERİ

Teknolojik gelişmenin sonuçlarından birisi olarak kullanılan kiosklar çağdaş hayatın içinde farklı hizmetler sağlayan etkileşimli ürünlerdir. Birçok alanda hizmet sağlayan kiosklar, bilgilendirici ve yönlendirici içerikleriyle günlük işlemleri hızlandırırlar. Çalışma, teknolojik uygulamaların şehircilikte kullanımının örneklerinden biri olan hizmet kiosklarını konu etmektedir. Disiplinlerarası bir tasarım yaklaşımı olan etkileşim tasarımı ekseninde incelenen kiosklar endüstriyel, şehircilik ve hizmet tasarımı ürünleridir. Kalitatif bir yöntem izleyen çalışma kamusal hizmette kullanılan kioskların etkileşim tiplerini, hizmet hedeflerini ve içeriklerini inceleyerek, arayüz ergonomisi ve estetik özellikler açısından değerlendirilmelerini kapsamaktadır. Çalışmayı oluşturan gerekli literatürün açıklanmasını takiben arayüz ergonomisi ve dokunmatik ürünlerin sanal ergonomik özelliklerine ilişkin kavramlar sunularak tartışma bölümünde örnek ve laboratuvar çalışması için seçilen kiosklar değerlendirilmektedir. Tartışma bölümünde yazarın tasarımcı kimliğiyle yer aldığı İstanbul Akvaryumu projesi için tasarlanan hizmet kiosku açıklanmakta ve çalışmanın hedefleri doğrultusunda incelenmektedir. Bu hedefle aynı değerlendirme ölçütleri laboratuvar çalışması için seçilen hizmet kioskuna da uygulanarak genel kullanıma ve özel kullanıma hizmet sağlayan kiosklar arasındaki farkların ve benzerliklerin belirlenmesi amaçlanmaktadır.

EVALUATION OF URBAN INTERACTIVE KIOSKS CENTERED ON INTERFACE ERGONOMY AND USER EXPERIENCE

As a result of technological progress, interactive kiosks maintain various services with consistency for public use. In contemporary life, kiosks provide services that speed up daily operations with their informative, explanatory and regulative content. The study centers on interactive service kiosks as examples of technology based applications in urban planning as well as being hybrid interactive products of an interdisciplinary approach consisting of industrial design, service design and urban design. The study based on a qualitative approach covers the evaluation of the interaction types, service goals and content related information of kiosks used for public services evaluating the products in terms of interface ergonomics and aesthetical features forming user experience. Following the explanation of essential literature input that constitutes the study, concepts related to interface ergonomics and virtual ergonomic features of kiosk are elaborated with the inclusion of the project discussed. In the discussion section aligned with the goals of the study, the service kiosk designed for the Istanbul Aquarium with the participation of the author is presented, explained and evaluated in order to create a connection and comparison with the examples provided. By achieving an essential foundation for the comparison, the study aims to determine the similarities and differences between the kiosks built for public and private use by applying the same evaluation criteria on the service kiosk selected for the laboratory process.

___

  • Bayrakçı, O. (2004). ‘Çağdaş İletişim Kurumları Açısından Tasarımda İletişimsel Modeller’, Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi. İstanbul, Barkod No: 9789759736306.
  • Berkley, B.J. and Gupta, A. (1994). Improving Service Quality with Information Technology, International Journal of Information Management, Volume 14, Issue 2,109-121, ISSN 0268-4012.
  • Blair-Early, A. and Zender, M. (2008). User Interface Design Principles for Interaction Design. Design Issues. 24. 85-107. 10.1162/desi.2008.24.3.85.
  • Brandejsky, M. and Kilzer, F. (2006). Virtual Reality in Edutainment: A State of The Art Report, MSc project, Technischen Universität Wien. Available http://www.brandejsky.com/pdfs/Virtual-Reality-in-Edutainment.pdf
  • Chaudhary, A., Raheja, J. L., Das, K., and Raheja, S. (2010). A Survey on Hand Gesture Recognition in Context of Soft Computing, The British Computer Society, 46-55.
  • Csikszentmihalyi, M. (1998). Finding Flow: The Psychology of Engagement with Everyday Life. Basic Books, New York.
  • Ekşioğlu, M. (2016). User Experience Design of a Prototype Kiosk: A Case for the İstanbul Public Transportation System, International Journal of Human–Computer Interaction, 32:10, 802-813, DOI: 10.1080/10447318.2016.1199179.
  • Fogg, B. J. (2002). Computers as Persuasive Social Actors. Persuasive Technology, https://dl.acm.org/doi/pdf/10.1145/764008.763957.
  • Hagen, S. and Sandnes, F. E. (2010). Toward Accessible Self-Service Kiosks Through Intelligent User Interfaces. Pers Ubiquit Comput 14, 715–721. doi.org/10.1007/s00779-010-0286-8
  • Jengchung V. Chen, David Yen, Kimberly Dunk and Andree E. Widjaja (2015) The Impact of Using Kiosk on Enterprise Systems in Service Industry, Enterprise Information Systems, 9:8, 835-860, doi: 10.1080/17517575.2013.867542
  • Kavut, İ. E. (2019). Günümüz Mutfağı; Bir Sistemin Doğurduğu Mobilyalar. Doğu Fen Bilimleri Dergisi, 3 (1), Retrieved from https://dergipark.org.tr/en/pub/dfbd/issue/53475/654723, 2019, s. 61.
  • La Ville, A. (1976). 'I’Ergonomie', PUF Paris, France.
  • Lao, S., Heng, X. Guohua, Z., Yunxiang, L. and Wang, P. (2009). A Gestural Interaction Design Model for Multi-Touch Displays, HCI, People and Computers XXIII. Celebrating People and Technology.
  • Liu, Y. (1997). Software-User Interface, Handbook of Human Factors and Ergonomics. Ed: Gavriel Salvendy. New York: John Wiley & Sons, Inc.
  • Nam, T. J. and Kim, C. (2011). Design by Tangible Stories, International Journal of Design, Vol 5 No 1.
  • Narter, Ç. (2019). 'Elektronik İletişim Araçları Etkileşim Tasarımı Alanında Haptik Arayüz ve Kullanıcı Gruplarında Ürün Okunabilirliği Olgusu'. Online Journal of Art and Design, Volume 7, issue 2, April.
  • Reed, P., Holdaway, K., Isensee, S., Buie, E., Fox, J., Williams, J. and Lund, A. (1999). User Interface Guidelines and Standards: Progress, Issues, and Prospects’, Interacting with Computers, 12.
  • Shedroff, N. (1994). Information Interaction Design, A Unified Theory Field of Design. Vivid Publishing, Australia.
  • Stone, R. and Wood, K. (2000). Development of a Functional Basis for Design. Journal of Mechanical Design - J Mech Design. 122. 10.1115/1.1289637.
  • Swamy, J. C. N., Seshachalam, D. and Shariff, S. U. (2016). Smart RFID Based Interactive Kiosk Cart Using Wireless Sensor Node, International Conference on Computation System and Information Technology for Sustainable Solutions (CSITSS), Bengaluru, India, 2016, pp. 459-464, doi: 10.1109/CSITSS.2016.7779426.
  • Yum, M.S. (2015). The Exploration of Interactive Interfaces and Products in Edutainment: The Istanbul Aquarium’. ITU Department of Industrial Product Design, Master Thesis, 2015. 104-105.