Panorama Romanına “Büyük İnkılâp ve Küçük Politika” Çerçevesinden Bakmak

Türk edebiyatının önde gelen kalemlerinden biri olan Yakup Kadri Karaosmanoğlu, edebiyatçı kimliğinin yanı sıra gazeteciliği, milletvekilliği ve diplomatlığı ile Tanzimat Dönemi’nden beri görülen aydın/bürokrat/politikacı bileşiminin tipik bir örneğidir. Çağdaş Türk düşüncesinin ortaya çıktığı Tanzimat yıllarından beri Türkiye’de edebiyat ve düşünce birbiriyle iç içe geçtiğinden o da toplum ve siyaset üzerine eğilen yazarlar çizgisinden gelmektedir. Romandan anı kitaplarına ve gazete yazılarına kadar çeşitli türlerde eserler veren yazar, II. Abdülhamit döneminden Meşrutiyet’e, Milli Mücadele yıllarından Cumhuriyet’in kuruluşuna, çok partili siyasi hayata geçişten 27 Mayıs’a kadar tanıklık ettiği devirleri çalışmalarına da bir biçimde aktarmıştır. Bu çerçevede Yakup Kadri’nin 1930’lu yıllardan 1950’lere kadar olan dönemi işleyen Panorama romanının yazarın Atatürk devrimlerinin halk üzerindeki etkisi, toplumda yer edinip edinemediği üzerine yaptığı eleştirel değerlendirmeleri bakımından ayrı bir yer tutar. Kurtuluş Savaşı yıllarından beri Atatürk’ün yakın çevresinde yer alan Yakup Kadri, Cumhuriyet’in ve Atatürk devrimlerinin düşünce ve edebiyat hayatında önde gelen savunucularından biridir. Ancak yazarın, Cumhuriyet’e ve devrimlere yaklaşımı sorgusuz bir övme edebiyatı şeklinde olmamıştır. Atatürk’ü ayrı bir yerde tutmakla birlikte Yakup Kadri, devrimlerin uygulanışını, halka yansımalarını daha 1930’ların başından itibaren eleştirir görünmektedir. Nitekim o tarihlerde yayımlanan Ankara (1934) romanının ikinci bölümü Panorama’nın öncüsü gibidir. Cumhuriyet’in onuncu yılı vesilesiyle yazdığı, ancak yayımlamadığı “Büyük İnkılâp ve Küçük Politika” başlıklı makalesi de yazarın dönemin siyasi ve toplumsal gelişmelerine karşı eleştirel yaklaşımının başka bir ifadesidir. Panorama romanıyla, Cumhuriyet’in ve Atatürk devrimlerinin kurduğu yeni Türkiye’ye ve Türk toplumuna eğilen Yakup Kadri, 1930’lu yıllarda Atatürk’ün henüz hayatta olduğu yıllardan 1950’de Demokrat Parti’nin iktidara geçişine kadar olan dönemi işlemektedir. Atatürk’ün “büyük inkılâp”ının Cumhuriyet Halk Partisi ve devlet bürokrasisi içindeki birtakım “küçük politika”lara kurban edildiği şeklinde özetlenebilecek düşüncelerinin yer aldığı makalesi ise Panorama romanının alt metni gibidir. Yazar, yayımlayamadığı bu çalışmasında dile getirdiği meseleleri, kurgusal bir metin üzerinden ifade etmek istemiş görünmektedir. Bu çalışma, Panorama romanını “Büyük İnkılap ve Küçük Politika” metnine dayanarak tahlil etmeyi amaçlamaktadır. Bu çerçevede Yakup Kadri’nin romanda dile getirdiği devrimlere, çok partili siyasi hayata ve özellikle Cumhuriyet Halk Partisi yönetimine dair eleştirileri söz konusu makaleyle birlikte değerlendirilmeye çalışılacaktır. Söz konusu tahlil çabasında dayanılan temel metin anılan makale olmakla birlikte, Yakup Kadri’nin işlediği konulara ışık tutabilecek Politikada 45 Yıl, Zoraki Diplomat gibi anı çalışmaları ile Yaban ve Ankara romanlarından da mümkün olduğunca yararlanılmıştır.

Looking at the Novel Panorama from the Perspective of “The Great Revolution and Petty Politics”

Yakup Kadri Karaosmanoğlu, one of the leading figures of Turkish literature, is a typical name for a combination of intellectual/bureaucrat/politician that has been seen since Tanzimat era with his idendity of journalist, deputy and diplomat beside being a man of literature. Because of the penetration of literature and thought from the years of Tanzimat when modern Turkish thought appeared, he comes from the line of authors leaning towards society and politics as well. Writing diferrent literal varieties like from novel to memories and journal articles, he reflected his witnessings in the periods of Abdülhamit II, Meşrutiyet, War of Independence, establishment of Republic, passing into multi-party political life and the Coup d’Etat on 27th May into his studies.

___

  • Adıvar, Halide Edip (2016), Sonsuz Panayır, Can Yayınları, İstanbul.
  • Akı, Niyazi (2017), Yakup Kadri Karaosmanoğlu: İnsan-Eser-Fikir-Üslup, İletişim Yayınları, İstanbul.
  • Banarlı, Nihat Sami (1983), Resimli Türk Edebiyatı Tarihi, c. II, MEB Yayınları, İstanbul.
  • Cantek, Funda Şenol (2016), “Yaban”lar ve Yerliler: Başkent Olma Sürecinde Ankara, İletişim Yayınları, İstanbul.
  • Enginün, İnci (2004), Yeni Türk Edebiyatı Araştırmaları, Dergâh Yayınları, İstanbul.
  • Karaosmanoğlu, Yakup Kadri (2006a), Panorama, İletişim Yayınları, İstanbul.
  • Karaosmanoğlu, Yakup Kadri (2006b), Ankara, İletişim Yayınları, İstanbul.
  • Karaosmanoğlu, Yakup Kadri (2006c), Yaban, İletişim Yayınları, İstanbul.
  • Karaosmanoğlu, Yakup Kadri (2010), Ergenekon: Milli Mücadele Yazıları, İletişim Yayınları, İstanbul.
  • Karaosmanoğlu, Yakup Kadri (2013), Politikada 45 Yıl, İletişim Yayınları, İstanbul.
  • Karaosmanoğlu, Yakup Kadri (2014), Atatürk, İletişim Yayınları, İstanbul.
  • Karaosmanoğlu, Yakup Kadri (2018a), Gençlik ve Edebiyat Hatıraları, İletişim Yayınları, İstanbul.
  • Karaosmanoğlu, Yakup Kadri (2018b), Zoraki Diplomat, İletişim Yayınları, İstanbul.
  • Karaosmanoğlu, Yakup Kadri (2019), Vatan Yolunda, İletişim Yayınları, İstanbul.
  • “Kadro”, Kadro, II. Kanun, 1932, sayı 1, s. 3 (Kadro Dergisi, [tıpkıbasım, haz. Özgür Erdem] C. 1., sayı:1, İleri Yayınları, 2011).
  • Karpat, Kemal (2017), Osmanlı’dan Günümüze Toplum ve Edebiyat, (çev. Onur Güneş Ayas), Timaş Yayınları, İstanbul.
  • Mutluay, Rauf (1973), 100 Soruda Çağdaş Türk Edebiyatı, Gerçek Yayınevi, İstanbul.
  • Özkırımlı, Attila (haz.) (2007), Yaban-Yakup Kadri Karaosmanoğlu, Sahal Yayınevi.
  • Tekeli, İlhan ve Selim İlkin (2003), Kadrocuları ve Kadro’yu Anlamak, Tarih Vakfı Yurt Yayınları, İstanbul.
  • Türkeş, Ömer (2015) “Güdük Bir Edebiyat Kanonu”, Modern Türkiye’de Siyasi Düşünce: Kemalizm, c. 2, (ed. Ahmet İnsel), İletişim Yayınları, İstanbul, (s. 425-448).