Anahtar Romanının Yapı ve Tema Bakımından İncelenmesi

Mustafa Necati Sepetçioğlu’nun Anahtar adlı romanında, Malazgirt Zaferi sonrası Anadolu’daki Türk varlığının toprağı vatanlaştırma serüveni anlatılır. Bu süreç içerisinde toprağa kök salma, değer oluşturma ve geçmişteki yaşatıcı ülküdeğerlerin hal’e taşınması gibi problematik varoluş unsurları, romanın dramatik aksiyonunu kuran temel epizotlar olarak karşımıza çıkar.Romanda ayrıca Türk milletinin tarihsel tinini oluşturan değerlerin alperen arketipi ile kişileştiğini görürüz. Yazar, karakterdeki bu temel dönüşüme ağırlık verdiğinden tarihsel bir roman olmasına rağmen Anahtar, kuru bir epik söylem tuzağına düşmez. Bu bakımdan Alparslan ve oğlu Melikşah, birbirini tamamlayan biçimde içsel bir gelişme ve olgunlaşma süreci yaşarlar. Tebliğde, Türk milletinin varoluş serüvenine ışık tutan Anahtar romanı, bütün bu içerik düzlemi yanında yapı bakımından da tahlil edilecektir. 

The Structural and Thematic Analysis of the Novel of Anahtar

The subject of Sepetçioğlu’s novel, Anahtar, is the settlement of the Turks in Anatolia after the Malazgirt Victory. In this novel, the basic episodes are such problematic elements of emergence as the settlement on land, the creation of values and the transfer of past values to te present.It can also be seen in the novel that the ideals that form the historical spirit of the Turkish nation is characterized in the archetype of alperen. The outhor is not trapped in a firm epic writing, since he gives importance to this basic transformation, though the piece, Anahtar is a historical novel. In this sense, Alparslan and his son Melikşah experience a process of internal progress and maturation, complementarily.This study analyzes Anahtar, which explains the precess of the emergence of Turkish nation, in a perspective of content and structure analysis. 

___

  • Aktaş, Şerif (1996), Roman Sanatı ve Roman İncelemesine Giriş, Ankara: Akçağ Yay.
  • Argunşah, Hülya (2002), “Tarihi Romanın Yükselişi”, Hece (Türk Romanı Özel Sayısı), S. 65-66-67, Mayıs-Haziran-Temmuz, s.440-449.
  • Campbell, Joseph (2000), Kahramanın Sonsuz Yolculuğu (Çev. Sabri Gürses), İstanbul: Kabalcı Yay.
  • Çelik, Yakup (2007), “Tarih Roman İlişkisi - Tarihi Romanda Kişiler”, Turcology in Turkey, Szeged, s.107-121.
  • Geçtan, Engin (1999), Varoluş ve Psikiyatri, İstanbul: Remzi Kitabevi Yay.
  • Göğebakan, Turgut (2004), Tarihsel Roman Üzerine, Ankara: Akçağ Yay.
  • Korkmaz, Ramazan (1997), Sabahattin Ali İnsan ve Eser, İstanbul: Yapı Kredi Yay.
  • Korkmaz, Ramazan (2004), Aytmatov Anlatılarında Ötekileşme Sorunu ve Dönüş İzlekleri, Ankara: Türksoy Yay.
  • Korkmaz, Ramazan (2007), “Romanda Mekanın Poetiği”, Edebiyat ve Dil Yazıları (Mustafa İsen’e Armağan), Ankara: Grafiker Yay. s.399-415.
  • Kumsuz, Nurkal (2006), “Mustafa Necati Sepetçioğlu ve Eserleri”, Erciyes, S.345, Eylül, s.17-18.
  • Sepetçioğlu, Mustafa Necati (2005), Anahtar, İstanbul: İrfan Yay.
  • TDK (2005), Türkçe Sözlük, Ankara.
  • Uraz, Murat (1994), Türk Mitolojisi, İstanbul: Düşünen Adam Yay.
  • Yavuz, Hilmi (1977), Roman Kavramı ve Türk Romanı, Ankara: Bilgi Yay: