MUSİKIDE BATILILAŞMA TARTIŞMALARINDA HAKKI SÜHA GEZGİN VE MUSİK YAZILARI

Hem Osmanlı son dönemini hem Cumhuriyet'i görmüş aydınlardan biri de bu yazının konusu olan Hakkı Süha'dır. Osmanlı son dönemi batılılaşma akımı içinde doğup büyüyen ve daha sonra Cumhuriyet dönemi kültür politikalarında söz sahibi olmuş isimlerdendir. Aslında önemli bir edebiyatçı olan Hakkı Süha, alaturka-alafranga musiki tartışmalarında da yer almıştır. Musikinin ilmî yönüne çok girmese de bir kültür insanı olarak alafrangacılarla mücadele etmiş, onlara karşı polemik yazıları kaleme almıştır. Ancak dönemin birçok aydını gibi o da Türk mûsikîsinin yenileşmesi gerektiğini ifade ederken, ne istediğini tam olarak netleştirmemiştir. Bu yazı ile Hakkı Süha'nın tespit edebildiğimiz yazıları tanıtılacak ve kısa özetlerle fikirleri ortaya konacaktır. Çalışma belgesel kaynaklara dayalı tarihsel bir monografi niteliğindedir.

___

  • (Metinde kullanılan Hakkı Süha yazıları hariç) Ali Rifat, “Tenkit Hastalığı”, Tiyatro ve Musiki, no: 11 (5 Nisan 1928), s. 2-3.
  • AREL, H. Sadettin, “Musiki Felsefesi’nin Felsefesi l”, Musiki Mecmuası, sayı: 36, (Şubat 1951), s. 3-4 ve 22.
  • “Musiki Felsefesi’nin Felsefesi 2"sayı: 37 (Mart 1951), s. 4-5.
  • ...... , “Türk Musikisi Nasıl İlerler”, Musiki Mecmuası, sayı: 1 (Mart 1948), s. 3-7.
  • ARSLAN, Fazlı, “İstanbul Darülfünunu İlahiyat Fakültesi Hacalarından İsmail Hakkı Baltacıoğlu’nun Türk Müsikîsinin Terakkisi Üstüne Fikirleri,”Darüljîinun İlahiyat Sempozyumu Tebliğleri , 2010, s. 253-261.
  • ......, “Erken Cumhuriyet Dönemi Türk Müsikîsi Siyasetinde Necip Asım", Doğu Araştırmaları, sy. 3, 2009l1, s. 35-58.
  • ATALAY, Ümit, Prof Dr. Alaaddin Yavaşça ve Türk Müziğindeki Yeri, YLT, 1999.
  • AYVAZOĞLU, Beşir, “Unutulmuş Bir Edip: Hakkı Süha Gezgin”, Türk Edebiyatı sayı , Nisan 1992, s. 10—13.
  • BAĞIR, Coşkun, Türk Ocakları ve Türk Müsikî Tarihinde Unutulmuş Bir İlk -İstanbul Türk Ocağı Klâsik Türk Müsikîsi Korosu- veya “İstanbul Türk Ocağı Müsikî İhtifâl Heyeti” (192?). . Uluslararası Türk Dünyası -Geleneksel Müzik— Günleri ve Bilgi Şöieninde biia'iri. httpzliwwwlurkocagi.org.tr (11.12.2013)
  • GEZGİN, Hakkı Süha, 1929’da Plaklarda Dinlediğiniz Şarkılar, Tavanarası Kitapları, İstanbul 200?.
  • GÖKALP, Ziya, Türkçülüğün Esasları, Kültür Bakanlığı Yay., Ankara 1990.
  • İHSANOĞLU, Ekmeleddin, (Komisyon), Osmanlı Musiki Literatürü Tarihi, lrcica Yay., İstanbul 2003.
  • İNAL, İbnülemin Mahmut Kemal, Hoş Sada, Maarif Basımevi, İstanbul 1958.
  • İsmail Hakkı, Sanai. Sühulet Kütüphanesi, İstanbul 1934.
  • ÖZLÜK, Nuran, Siyasetten Edebiyaia Türk Basınında Dergiier, Başlık yay., İstanbul OKYAY, Erdoğan, Ankara Devlet Konservatuvarı, Sevda-Cenab And Müzik Vakfı Yay., Ankara 2013.
  • ÖZTUNA, Yılmaz, Türk Musikisi Ansikiopedisi. Kültür Bakanlığı, Ankara 1990, ”210.
  • PAÇACI, Gönül, “Cumhuriyet’in Sesli Serüveni”, Cumhuriyet ’in Sesleri, Tarih Vakfı yay., istanbul 1990, s. 10-29.
  • TANRIKORUR, Cinuçen, “Meş’um Karar ?] Yaşında” Köprü. sayı 79 (Yaz 2002).
  • ......, “Müzikte Evrensellik II", Aksiyon. (Haziran 1996).
  • TEL, Mesut Cemil, “Musiki Davamızda Bir Hesaplaşma 1”, Hep Bu Topraktan, sayı: 4 (Eylül 1944), s. 58-61; sayı: 5 (Mart 1945), s. 56-59; sayı: 6 (Eylül 1945), s. 28-32.
  • ERCİYES Sam; muzwr-a IJNıVı'R'SıTF'iı rN'aTITI ısıı cranial .?:ıııı %Ay: 1 ULUDAĞ, Osman Şevki, “Bir Temel Çöktü”, Musiki Mecmuası, sayı: 88, Haziran , s. 477-491. YEKTA, Rauf, “Türk Müsikîsi Nasıl Terakki Eder?”, Tiyatro ve Müsikî, sayı: 9 (19 Mart 1928), s. 2-3.
  • YEŞİL, Mustafa, “Türk Musikisi İçin Bir Bibliyografya Denemesi”, Musiki Mecmuası, sayı: 230 (Ocak 1968), s. 20.
  • YlLDIRHVI, Berrin, Haftalik Musavver Malumat-i Nafia Mecmuası (T ahliili Fihrist ve Inceleme), YLT, 2007.
  • YILDIZELİ, İrem Ela, Bir Kültür Savaşçis: Dr. Osman Şevki Wudağ, (Musiki Yazıları) Pan Yayıncılık, Istanbul, 2009.
  • ERCİYES sırım ERCIYES UNIVERSITESI ENSTITUSU DERGısı 2016 - SAYH