FİGÜRATİF SERAMİK HEYKELLERDE TUZ PİŞİRİMİ ETKİLERİ

Dünya sanat tarihinde binlerce yıllık geçmişe sahip olan figüratif heykeller, seramiğin sanat malzemesi olarak kullanılmaya başlaması ile figüratif seramik heykel alanında da uygulanmaya başlamıştır. İnsan, çevresini betimlemeye başlayarak farklı malzemeleri şekillendirmiş, bazen süs bazen de dini amaçla figüratif heykeller yapmıştır. Figürün sanat objesi olarak kullanımı, sanat tarihi boyunca farklı üsluplarda ve farklı malzemeler ile karşımıza çıkmaktadır. Seramiğin fonksiyonellikten uzak, salt sanat malzemesi olarak kullanılmaya başlanması ile sanatçı farklı renk, doku ve teknik özellikleri olan bir malzeme ile tanışmıştır. Geleneksel seramik pişirim tekniklerinden biri olan tuz pişirimi, diğer pişirim tekniklerinden farklı renk ve doku özelliklerine sahip olduğu için birçok seramik sanatçısı tarafından tercih edilen bir yöntem olmuştur ve figüratif seramik heykellerde sıkça uygulanmıştır. Bu pişirim, seramik sanatçıları tarafından aktarılmak istenilen ifade doğrultusunda sıkça kullanılmış, geleneksel özelliklerinin kullanımı yanında renklendirici oksitler ile ve astarlarla geliştirilmiştir.   Anahtar kelimeler: Figüratif, Seramik, Heykel, Tuz Pişirimi     Abstract Figurative sculptures that had thousands of years past in the world art history began to be implemented in figurative sculpture field when ceramic began to be used as an art material.  Since human started to describe his/her environment, he/she has done figurative sculptures sometimes for an ornament, sometimes for a religious purpose by shaping of different materials. Using a figure as an art object fronts us with different styles and different materials during art history. Artist met a material that had different color, tissue and technical features from the beginning of using ceramic as an art material that was far away functionality. Salt firing becomes a firing type choosen by a lot of ceramic artists and it is often implemented in figurative ceramic sculptures, because it is one of the traditional ceramic firing technics that has more different color, tissue and technical features that the other ceramic firing technics.  This firing is often used for the notification wanted to be given by ceramic artists and it is developped with colorant oxides and slips as well as its traditional features.   Keywords: Figurative, Ceramic, Sculpture, Salt Firing

___

  • Mansfield, J. (1991). The Full Flavor of Salt, CeramicsMonthly, Cilt:3l (Sayı:]3) 46
  • Onur Erman, D. (2008). Türk Seramik Sanatında İnsan Figürü Kullanımının Gelişim Süreci,
  • Gazi Üniversitesi, Sanat ve Tasarım Dergisi, Sayı ] (Mari) 48-63. Atalay, M., Dolmacı, M. (2012). Arkaik Dönem Heykellerinin Modern Sanatçılarda Etkileri ve Plastik Eserlerde Kullanımları. Batman Universifesi Yasam Bilimleri Dergisi, Cilt i (Sayı ), 909—919
  • Şölenay, E., Korkmaz Öz, T. (2007). Günümüz Seramik Sanatında Kadın Figürlü
  • Seramikler, I V. Uluslar Arası Katılımlı Seramik, Cam, Emaye, Sır ve Boya Semineri: 26-28
  • Kasım 2007 —Eskişehir: Biidiriier( s. 971-103). İstanbul: TSD Yayınları.
  • Çimen, F. (2010). Sanat Eserlerinde Korku İmajı Ve Korku Duygusu Yenebilmede Sanatın
  • Rolünün İrdelenmesi, Elektronik Sosyal Biiimı'er Dergisi, C.9 (3.31} 295-309. Canduran, K. (2007). Kil Ateş ve Tuz, Seramik Federasyonu Dergisi Seramik Türkiye, No.-23 (Kasım-Aralık), 102—107.
  • Moon, D. [2008]. Liz Williams TheFigure in Clay, Ceramics Arr andPereepiion, N0. 73, 1?— Resimler
  • Şekil 1. Christyl Boger, http:iipublic.media.smithsonianmag,comilegacy_blog/boger_waterwings.jpg (Erişim: 04.2014) Şekil 2 .lan Gregory, http:iiwww.ian-gregory.co.ukiprofileshtml Erişim: 12.04.2014
  • Şekilli. Lydia Dwight, http:iiwww.vam.ac.uk/contentiarticlesipipoems-about-the-v-and-a-little-song-by-deborah- tyler-bennettı’ Erişim: l0.04.2014
  • Şekil4. Gerard Bignolais Flynn, Michael. [2002]. Ceramı'cFıyuresA Directory ofArtists, Londra: A&G Black Publishers, $.20.
  • ŞekilS. Kaan Canduran Şekil 6. Kaan Canduran ERCİYES sum; chwrs UNIVFRSITFSI msmusu orRGısı mıı. SAYI ?