Müze Pazarlaması Bağlamında Dünyada ve Türkiye’de En Çok Ziyaret Edilen Müzelerin Ziyaretçi Odaklı Web Tasarımları

İletişim teknolojilerinin gelişmesi ve yaygınlaşmasıyla birlikte, dijital medya kültürel mirasın sergilendiği alanlar olan müzelerin tanıtımlarında etkin bir araç olarak kullanılmaya başlanmıştır. Sanal ortamın kültürel mirasları paylaşmaya olanak tanıması, müzelere çok büyük fırsat ve olanaklar sunmuştur. Günümüzde pek çok müze, sanal ortamın fırsat ve olanaklarından faydalanarak, ziyaretçilerine ya da potansiyel ziyaretçilerine müze hakkında hem güncel veri akışı sağlamakta hem de ziyaretçilere yönelik çeşitli imkânlar sağlamaktadır. Böylece, hem müzelerinin tanıtımlarını yaparak kültür pazarlamasına katkı yapmakta hem de sanal kültürel içerik üretimi yapmaktadırlar. Web siteleri, dijital medya pazarlamasında önemli bir rol oynamaktadır. Çevrimiçi pazarlama stratejilerine önem veren müzelerin web siteleri, ziyaretçiler için oldukça kullanışlı imkânlar sağlamaktadırlar. Bu araştırmada, Türkiye’deki müzelerin web sitelerinin belirlenen belli başlı kriterler konusunda başarılı olup olmadığı sorusuna yanıt aranmıştır. Bu doğrultuda, dünyanın en çok ziyaret edilen müzelerinin web siteleri incelenmiş ve bu sitelerin ziyaretçilerine sağladığı kullanışlı uygulamaların toplamından bir örnek model ortaya çıkarılmıştır. Bu uygulamalar örnek modelin kriterleri olarak değerlendirilmiştir. Dünyanın en çok ziyaret edilen beş müzesi (Louvre Müzesi, Ulusal Çin Müzesi, Havacılık ve Uzay Müzesi, Metropolitan Sanat Müzesi, Vatican Müzeleri) ile Türkiye’nin en çok ziyaret edilen ilk üç müzesi (Konya Mevlana Müzesi, İstanbul Topkapı Sarayı Müzesi ve İstanbul Ayasofya Müzesi) bu kriterlere göre değerlendirilmiştir. Araştırmanın sonucuna göre, örneklemde incelenen Türkiye’nin en çok ziyaret edilen üç müzesinin web sitelerinin aynı kriterleri sağlamadığı görülmüştür. Ayrıca, değerlendirilen ölçütlere göre, Louvre Müzesi’nin resmi web sayfasının en başarılı web sayfası olduğu görülmüştür. Türkiye’deki en çok ziyaret edilen üç müzenin resmi web sayfalarının ise Louvre Müzesi’sinin ziyaretçilerine dijital olarak sağladığı pek çok imkânı sağlamadığı görülmüştür. 

In the Context of Museum Marketing User Centered Web Design of the Most Visited Museums in the World and Turkey

With the development and spread of communication technologies, digital media has been used as an effective tool in the promotion of museums, which are the areas where cultural heritage is exhibited. The virtual environment has provided great opportunities and opportunities for museums to share cultural heritage. Today, many museums benefit from the opportunities and opportunities of the virtual environment, provide visitors and potential visitors both the current data flow about the museum and provide various opportunities for the visitors. Thus, they contribute to cultural marketing by promoting their museums and produce virtual cultural content. Websites play an important role in digital media marketing. The websites of the museums, which give importance to online marketing strategies, provide very useful opportunities for the visitors. In this study, it was investigated are the museums’ websites in Turkey whether successful in some specified criteria. In this context, the websites of the most visited museums of the world have been examined and a sample model has been created from the sum of the useful applications that these sites provide to their visitors. These applications were evaluated as the criteria of the sample model. The world’s most visited five museums (Louvre Museum, The National Museum Of China, National Air and Space Musuem, Metropolitan Museum of Art, Vatican Museums) with Turkey’s most visited top three museums (Konya Mevlana Museum, Istanbul Topkapi Palace Museum and Istanbul Hagia Sophia Museum were evaluated according to these criteria. According to the survey, three of Turkey’s most visited museum of websites have been unsuccessful in the same subjects. The Louvre Museum’s official website is the most successful web page according to the evaluation criteria.

___

  • Batı, U. (2015). Tüketici davranışları. İstanbul: Alfa.
  • Bozkurt, İ. (2014). İletişim odaklı pazarlama. İstanbul: MediaCat.
  • Erdoğdu, B. A., & Tanrıkulu, K. (2015). Panaptikon Düzenin Yeni Medya Ekonomisine Etkisi. T. Ayengin (Ed.), Uluslararası Yeni Medya Yeni Yaklaşımlar Konferansı “Sosyal Medya Ve Yeni Politikalar” (ss.266-278). Çanakkale: Çomu Yayınları.
  • Fırlar, B., & Okat, Özdem, Ö. (2013). Web Tasarımının Önemi: Destinasyon Web Sitelerinin Görsel Tasarımlarının Değerlendirilmesi. ODÜ Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 4 (7), 5-16.
  • Geissler, G. L., Rucks, C. T., & Edison, S. W. (2006). Understanding the Role of Service Convenience in Art Museum Marketing: An Exploratory Study. Journal of Hospitality & Leisure Marketing, 14(4), 69–87. doi:10.1300/j150v14n04_05
  • Hunter, M. (2018). World's 20 Most Popular Museums. Erişim: 20.08.2018, https://edition.cnn.com/travel/article/most-popular-museums-world-2017/index.html
  • İstanbul Ayasofya Müzesi Resmi Web Sitesi. (t.y.). Erişim: 20.08.2018, http://ayasofyamuzesi.gov.tr
  • İstanbul Topkapı Sarayı Müzesi Resmi Web Sitesi. (t.y.). Erişim: 20.08.2018, http://topkapisarayi.gov.tr
  • Konya Mevlana Müzesi Resmi Web Sitesi. (t.y.). Erişim: 20.08.2018, http://www.mevlana.gov.tr
  • Kotler, P. (2017). A’dan z’ye pazarlama. İstanbul: MediaCat Yayınları.
  • López, X., Margapoti, I., Maragliano, R., & Bove, G. (2010). The presence of Web 2.0 tools on museum websites: a comparative study between England, France, Spain, Italy, and the USA. Museum Management and Curatorship, 25(2), 235–249. doi:10.1080/09647771003737356
  • Louvre Museum Resmi Web Sitesi (t.y.). Erişim: 29.09.2018, https://www.louvre.fr/en
  • Metropolitan Museum of Art Resmi Web Sitesi (t.y.). Erişim: 29.09.2018, https://www.metmuseum.org/
  • National Air and Space Musuem Resmi Web Sitesi (t.y.). Erişim: 27.09.2018, https://airandspace.si.edu/
  • Özarslan, K. (2018). Türkiye’deki Müzeler Sosyal Medyada Etkin Bir Şekilde Tanıtılıyor Mu? : Instagram Örneği Üzerinden Avrupa Birliği Üyesi Ülkeler İle Karşılaştırmalı Bir Araştırma, The Journal of Academic Social Science, 6(77), 533-557. doi:http://dx.doi.org/10.16992/ASOS.14079
  • Rentschler, R. (2002). Museum and Performing Arts Marketing: The Age of Discovery. The Journal of Arts Management, Law, and Society, 32(1), 7–14. doi:10.1080/10632920209597330
  • Reynolds, R. (1997). Museums and the Internet: What purpose should the information supplied by museums of the World Wide Web serve? Unpublished master’s thesis, Museum Studies Department, University of Leicester, Leicester, England.
  • Sarı, Y., & Kozak, M. (2005). Turizm Pazarlamasına İnternetin Etkisi: Destinasyon Web Siteleri İçin Bir Model Önerisi. Akdeniz İ.İ.B.F. Dergisi (9), 248-271.
  • Sarraf, S. (1999). A Survey of Museums on the Web: Who Uses Museum Websites? Curator: The Museum Journal, 42(3), 231–243.
  • T. C. Kültür ve Turizm Bakanlığı Kültür Varlıkları ve Müzeler Genel Müdürlüğü. (t.y.). Müze İstatistikleri. Erişim: 28.09.2018, http://www.kulturvarliklari.gov.tr/TR-43336/muze-istatistikleri.html
  • The National Museum Of China Resmi Web Sitesi (t.y.). Erişim: 27.09.2018, http://en.chnmuseum.cn/
  • Vatican Museums Resmi Web Sitesi (t.y.). Erişim: 27.09.2018, http://www.museivaticani.va/content/museivaticani/en.html
  • Wilson, R. J. (2011). Behind The Scenes Of The Museum Website. Museum Management and Curatorship, 26(4), 373–389. doi:10.1080/09647775.2011.603934
Erciyes İletişim Dergisi-Cover
  • ISSN: 1308-3198
  • Yayın Aralığı: Yılda 2 Sayı
  • Başlangıç: 2009
  • Yayıncı: Erciyes Üniversitesi İletişim Fakültesi