Dolaysızlık ve Glitch Arasındaki İlişkiye Bir Bakış

Sayısal teknolojiler gündelik yaşamımızı çevrelemiştir. Bu teknolojilerin her ne kadar insan yaşamını kolaylaştırdığı sık sık dile getirilse de aksaklıklar, kusurlar, hatalar daha geniş anlamda teknik bozulmalar sayısal teknolojilerin doğasına yerleşmiştir. Dolayısıyla gündelik yaşamda bu bozulmalarla karşılaşmak kaçınılmaz bir hal almıştır. Bazen şaşırtıcı bazen de alışılmış bir durum olarak görülen teknik bozulmalar, genelde olumsuz bir durum olarak görülmektedir. Ancak glitch sanatı bu aksaklıklardan faydalanarak hatalara olumlu bir önem atfetmeyi amaç edinir. Glitch kavramı hemen hemen aksaklık anlamına gelmektedir. Glitch sanatı, aksaklıktan ve gürültüden faydalanarak izlerkitlenin aracın farkına varmasını amaçlar. Üstelik bu farkındalıktan pozitif sonuçlar talep eder. Dolaysızlık ise iletişim sürecinde izlerkitleye aracın varlığını unutturmaya yönelik çağdaş bir arzudur. Bu çalışma glitch sanat ve dolaysızlık arasındaki ilişkinin ne olduğunu sorgulamaktadır. Bu iki olgunun özelliklerini tespit ederek aralarındaki ilişkiyi açığa çıkarmak bu çalışmanın genel amacıdır. Bu amaç doğrultusunda literatür tarama tekniği kullanılmıştır. Birinci bölümde glitch kavramının ne anlama geldiğine ve bu kavramla ilişkili olan, Claude Shannon ve Warren Weaver’ın iletişim sürecine dahil ettiği gürültü kavramına odaklanılmıştır. Daha sonra glitch sanatının ne olduğuna değinilmiştir. Bunun ardından Jay David Bolter ve Richard Grusin’in fikirleri doğrultusunda dolaysızlık kavramı açıklanmaya çalışılmıştır. Ayrıca bu bölümde konunun daha iyi anlaşılmasını sağlamak adına hiper dolayım ve düşünümsellik gibi kavramlardan da destek alınmıştır. Son olarak, glitch ve dolaysızlık arasındaki ilişki incelenmiştir. İnceleme sonucunda, bu iki olgunun birbirlerine karşıt eğilimler olduğu görülmüştür. 

A View to Relationship between Immediacy and Glitch

Digital technologies have surrounded our daily lives. Although it is frequently mentioned that these technologies make human life easier, malfunctions, flaws, errors and in broader sense technical malfunctions are inherent in digital technologies. In our daily lives, it is inevitable to face these malfunctions. Technical malfunctions which are seen as surprising sometimes and accustomed in others are often viewed as negative experiences. However, the purpose of glitch art is to benefit from these malfunctions to attribute positive importance to these errors. The word glitch is almost synonymous with distruption. The aim of glitch art is to enable audience to be aware of the tool by benefiting from malfunction and noise. Moreover, this art demands positive results from this awareness. Immediacy, on the other hand, is a modern desire that aims audience to forget the existence of the tool within communication period. This study investigates the relationship between glitch art and immediacy. The main aim of this study is to reveal the relationship between them by identifying the characteristics of these two notions, and the literature review is used to do this. In the first section, the concept of glitch and the concept of noise which is related with the glitch, and which is included by Claude Shannon and Warren Weaver in the communication process are focused. Then, glitch and glitch art are mentioned. After these definitions, immediacy is tried to be explained based on views of Jay David Bolter and Richard Grusin. Additionally, in this section to better explain the subject, support by concepts such as hypermediacy and reflexivity concepts is provided. Lastly, the relationship between glitch and immediacy is analysed. Analysis results show that when these two phenomenon have opposite tendencies.

___

  • American Heritage (1994). The American Heritage® Dictionary of the English Language. Boston: Houghton Mifflin.
  • Ballard, S. (2011). Information, Noise, et al. M. Nunes (Ed.). Error: Glitch, Noise, and Jam in New Media Cultures (s. 59-79). New York: Continuum Books.
  • Benjamin, W. (2012). Son Bakışta Aşk (N. Gürbilek, Çev.). İstanbul: Metis Yayınları.
  • Betancourt, M. (2014). Critical Glitches and Glitch Art. Erişim: 09 Mayıs 2018 Ağ Sitesi: http://www.hz-journal.org/n19/betancourt.html
  • Bolter, J. D.; Grusin, R. (2000). Remediation: Understanding New Media. Cambridge. MA: MIT Press.
  • Bolter, J., McIntyre, B., Gandy, M., Schweitzer, P. (2006). New Media and the Permanent Crisis of Aura. Convergence 12(1), 21-39.
  • Cascone, K. (2000). The Aesthetics of Failure: Post-Digital Tendencies in Contemporary Computer Music. Computer Music Journal 24(4), 12-18.
  • Chandler, D., Munday, R. (2011). A Dictionary of Media and Communication. Oxford: Oxford University Press.
  • Dobson, S. (2006). Remediation: Understanding New Media - Revisiting a Classic. Seminar.net - International Journal of Media, Technology and Lifelong Learning, 5(2), 1-9.
  • Fiske, J. (2003). İletişim Çalışmalarına Giriş (S. İrvan, Çev.), Bilim ve Sanat: Ankara.
  • Grammatikopoulou, C. (2014). The wilderness in the machine: Glitch and the poetics of error. Erişim tarihi: 24 Mayıs 2018 Ağ Adresi: https://interartive.org/2014/01/glitch-art
  • Grundell, V. (2016). Flow and Friction: On The Tactical Potential Of Interfacing With Glitch Art. Malmö: Holmbergs.
  • Güngör, N. (2013). İletişim / Kuramlar ve Yaklaşımlar. Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • McQuail, D. & Windahl, S. (2005). İletişim Modelleri (K. Yumlu, Çev.), Ankara: İmge Kitabevi.
  • Menkman, R. (2011). Glitch Moment(um). Amsterdam: Institute of Network Cultures.
  • Mennasemay, M., Milkman, K., Krishtalka, A., Shoemaker, R., Katz, A. (2017). GL.TCH. A. Beattie; F. Mulvey (Ed.). [Elektronik Sürüm]. Erişim 15 Mayıs 2018 Ağ Sitesi: https://issuu.com/dawsonspace/docs/gl.tch_catalog-issuu_march14-lowres
  • Moradi, I. (2004). Glitch Aesthetics, Yüksek Lisans Tezi, University of Huddersfield, Huddersfield, UK.
  • Motherboard (2002). Glitch. Erişim Tarihi: 29 Mayıs 2018 Ağ Adresi: http://www.liveart.org/motherboard/glitch/
  • Nunes, M. (2011). Error, Noise, and Potential: The Outside of Purpose. M. Nunes (Ed.). Error: Glitch, Noise, and Jam in New Media Cultures (s. 3-23) New York: Continuum Books.
  • Özçetin, B. (2018). Kitle İletişim Kuramları: Kavramlar, Okullar Modeller. İstanbul: İletişim Yayınları
  • Shannon, C. E. (1948). A Mathematical Theory of Communication. The Bell System Technical Journal, 27(3), 379-423.
  • Somer, H. S. (2013). Sayısal Medya Sanatı Olarak Glitch Sanatı ve Etkileri. Erişim Tarihi: 08 Mayıs 2018 Ağ Adresi: http://www.sayisalmimar.com/kurslar/bs503/makaleler/bs503_201314_sarp.pdf
  • Stam, R. (1992). Reflexivity in Film and Literature: from Don Quixote to Jean-Luc Godard. New York: Columbia University Press.
Erciyes İletişim Dergisi-Cover
  • ISSN: 1308-3198
  • Yayın Aralığı: Yılda 2 Sayı
  • Başlangıç: 2009
  • Yayıncı: Erciyes Üniversitesi İletişim Fakültesi
Sayıdaki Diğer Makaleler

Üniversite Öğrenci ve Öğretim Elemanlarının Sosyal Medya Kullanım Ve Doyumlarını Etkileyen Faktörlerin Belirlenmesi

Murat GÜLMEZ, Yonca BİR, Şefika Nilay ONATÇA ENGİN, Emre Kadir ÖZEKENCİ

Davranışsal İçgörü ve Halkla İlişkilerin Kesişim Noktası: Çocuk Gelin Sorununda Medyada Farkındalık ve Davranışsal Halkla İlişkiler

Filiz BALTA PELTEKOĞLU, Zuhal AKBAYIR

Dijimodern Çağda Yalnızlaşan Birey Eleştirisi: Lipton Reklam Filmi Üzerine Bir İnceleme

Fikret YAZICI

Nazi Propagandasının Ulusal Seferberlikte İdealize Ettiği Alman Genç Kızları: “Das Deutsche Mädel” Dergisi Üzerine İnceleme

Mehmet Ozan GÜLADA, Caner ÇAKI, Mehmet Ali GAZİ

Sanal Üretim ve Sanal Tüketim Bağlamında Bilgisayar Oyunları ve Boş Zaman Kavramı: Farmvılle Örneği

Onur TAYDAŞ, Enderhan KARAKOÇ

Muhafazakâr Tutumların Reklamlara Yönelik Tutumlar Üzerindeki Etkileri

Fatma UÇAR

Yeni İletişim Ortamı Olarak Dijital Oyunlarda Deneyim İçerikli Yeni Bir Reklam Uygulaması: Skillful Finger Örneği

Pelin KILINÇ ÖZÜÖLMEZ

Özçekim (Selfie) Fotoğrafları Sosyal Ağlarda Paylaşma ve Paylaşmama Nedenleri

Dilek Melike ULUÇAY, Kadriye UZUN

Türkiye’deki Kitle Fonlama Web Sitelerinin Kullanılabilirlik ve Görsel Estetik Kavramları Bağlamında Görsel İletişim Tasarımı Değerlendirmesi

Behiç Alp AYTEKİN

Üniversite Öğrencilerinin İnternet İçin Eleştirel Okuryazarlık Düzeylerinin Karşılaştırılması

Hasan ÇİFTÇİ