Diyalektik Göstergebilimsel Yaklaşım Çerçevesinde Inferno ve Avengers: Infinity War Filmleri

Sinema, diğer sanat türleri gibi içinde yaşanılan çağın düşünsel silüetini sunan, kitlelere kolayca erişebilmesiyle etkisi çok daha hissedilir olan, imgesel doğaya sahip bir insan aktivitesi olarak dikkatle analiz edilmeyi gerektiren bir sanat türüdür. Bunun ötesinde, modern sonrası dönem olarak da tanımlanan ve kültür ürünlerine çeşitlilik, çok anlamlılık, yoruma açıklık gibi tipik özellikler atfedilen bir dönemde gün yüzüne çıkan sinema yapıtlarının ele alınması elzemdir. Bu olguya içerdikleri etik ikilem ve karşıt perspektif sunumu gibi özelliklerle bir örnek oluşturan Inferno 2016 ve Avengers: Infinity War 2018 filmleri, karakterlerin eylem motivasyonları ve dolayımında filmlerin kavramsal temellerinin ve etik çerçevenin ortaya konması amacıyla ele alınmıştır. Bu amaçla yapıtlar anlatı içerisindeki karakterlerin amaç, eylem ve motivasyonları başta olmak üzere anlatıların genel yapısı geleneksel göstergebilim kuramının yanı sıra bu çalışma içerisinde geliştirilen diyalektik göstergebilimsel yaklaşım çerçevesinde analiz edilmiştir. Çalışmanın sonucunda anlatıların protogonistlerinin “conatus” ya da tikel yaşam istemi temelinde hareket ettikleri görülürken, antagonsitlerin diyalektik bir dolayımla ölüm kavramının tikel altığı yoluyla tümel yaşam kavramı ideali uğrunda eylediği görülmüştür. Böylece, anlatıların esas olarak karakterler üzerinden sundukları söylemin aksine derin düzlemde bunun tersine işaret ettikleri belirlenmiştir.

Inferno and Avengers: Infinity War Films in the Framework of Dialectical Semiotic Approach

Cinema, like other types of art presents the intellectual silhouette of the age in which it is lived, that has a much more palpable effect with its easy access to the masses, and that requires careful analysis as a human activity with an imaginary nature. Beyond this, it is essential to deal with the cinema works that emerged in a period that is also defined as the post-modern period and where typical features such as diversity, polysemy and openness of interpretation are attributed to cultural products. Inferno 2016 and Avengers: Infinity War 2018 films, which set an example for this phenomenon with their features such as ethical dilemma and opposing perspective presentation, are discussed in order to reveal the conceptual bases and ethical framework of the films in the action motivations of the characters and mediation. For this purpose, the general structure of the narratives, especially the purpose, actions and motivations of the characters in the works, were analyzed within the framework of the dialectical semiotic approach developed in this study, as well as the traditional semiotic theory. As a result of the study, it was seen that the protogonists of the narratives acted on the basis of “conatus” or the particular will to life, while the antagonists acted for the ideal of the concept of universal life through the particular undertone of the concept of death through a dialectical mediation. Thus, it has been determined that the narratives point to the opposite in the deep plane, contrary to the discourse they present mainly through the characters.

___

  • Alonso, I. (2018). Inferno Unleashed: Dan Brown’s Uncomfortable Solution to Overpopulation. European Journal of Literature, Culture and Environment , 82–93.
  • Bergthaller, H., & González, M. C. (2018). Population , Ecology , and the Malthusian Imagination : An Introduction. Ecozono, 9(1), 1–10. https://ecozona.eu/article/view/2484
  • Brown, D. (2013). Cehennem (Inferno) (İ. Demir & P. Demir (trans.); 1st ed.). Altın Kitaplar.
  • Cante, R. C. (1999). HIV, Multiculturalism, and Popular Narrativity in the United States: Afterthoughts on “Philadelphia” (and Beyond). Narrative, 7(3), 239–258. https://www.jstor.org/stable/pdf/20107187.pdf?casa_token=si_H4q3MBLoAAAAA:5olqdq0RR89jN4i6iUAITQ06R3Iih7e3v757n5YQy0MoJ-UQ90HIzZgph6MmRtaaayC-97R-NOkpyIlw6vcFiiEIl4HX3gZRzrHtTQXIwroMPr_MKPlJ
  • Cevizci, A. (2021). Felsefe Tarihi (S. Köseoğlu (ed.); 11th ed.). Say Yayınları.
  • Diker, C. (2020). Bir Anti-kahraman Anlatısı Olarak Joker Filminin Postmedrnite Perspektifinden İnclenemsi. Sinecine, 11(2), 268–299. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/1085627
  • Dixon, D. (2022). Artistic ( Counter ) Speech. The Journal of Aesthetics and Art Criticism, XX(August), 1–11. https://www.euppublishing.com/doi/full/10.3366/film.2022.0195
  • Güneş, A. (2012). Çağdaş Bir Çözümleme Yöntemi: Göstergebilim. NWSA-HUMANITIES, 33(10), 348–352. http://dx.doi.org/10.1016/j.actamat.2015.12.003%0Ahttps://inis.iaea.org/collection/NCLCollectionStore/_Public/30/027/30027298.pdf?r=1&r=1%0Ahttp://dx.doi.org/10.1016/j.jmrt.2015.04.004
  • Kellner, D. (1991). Film, Politics, and Ideology: Reflections on Hollywood Film in the Age of Reagan. Velvet Light Trap, 5(1), 145–148. https://doi.org/10.26613/ESIC.5.1.231. 15 Aralık 2022 tarihinde pages.gseis.ucla.edu/faculty/kellner/essays/filmpoliticsideology.pdf adresinden edinilmiştir.
  • Kragsbjerg, T. M. (2021). The Malthusian Alternative and Overpopulation in Avengers: Infinity War and Avengers: Endgame. Leviathan: Interdisciplinary Journal in English, 7. https://doi.org/10.7146/lev.v0i7.125338
  • Laskar, S. (2018). The Overpopulation Apocalypse and Anthropocentric Bioterrorism in Dan Brown ’ s Inferno. An Interdisciplinary Journal of Literary Studies, III(ii), 1–10. https://zenodo.org/record/1318969#.YhC1suhBy5c
  • Mastebroek, C. (2020). Masking the Destructive Force of a Dying Climate (Issue August) [Redbound University]. https://theses.ubn.ru.nl/handle/123456789/11012?locale-attribute=en
  • Özarslan, Z. (2019). Sinema Kuramları - 1 (Z. Özarslan (ed.); 3rd ed.). Su Yayınları.
  • Popper, K. R. (1940). What is Dialectic? Mind Association, 49, 403–426.
  • Rachmawati, D. L., Dharmawanti Kurnia, F., & Mustofa, A. (2020). The Moral Philosophical Analysis As Reflected on Dan Brown’s Inferno. Jurnal Pendidikan Bahasa Inggris, 26(1), 26–39. https://doi.org/10.26618/exposure.v9i1.2892
  • Rifat, M. (2018). Homo Semioticus ve Genel Göstergebilim Sorunları (K. Erdur (ed.); 3rd ed.). Yapı Kredi Yayınları.
  • Shaul, D. (2022). Hegel and Hitchcock’s Vertigo : On Reconciliation. Film-Philosophy, 26(2), 196–218. https://doi.org/10.3366/film.2022.0195
  • Spinoza, B. de. (2014). Ethica (E. Çoraklı (ed.); Ç. Dürüşken (trans.); 7th ed.). Alfa Yayınları.
  • Statista. (2022). Filmed entertainment revenue in selected countries worldwide in 2019. Statista. https://www.statista.com/statistics/296431/filmed-entertainment-revenue-worldwide-by-country/
  • Tuncer, E. S. (2020). Göstergebilimin Çözümleme Modelleri Işığında Reklam Anlatıları. Atatürk Üniversitesi İletişim Dergisi, 20, 73–102. chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/1091022
  • Uluç, G., & Küngerü, A. (2018). Sinemada Arapların temsiline bir örnek: “Keskin Nişancı” filmi. Akademik Bakış Uluslararası Hakemli Sosyal Bilimler Dergisi, 68, 1–13.
  • Ural, Ş. (2017). Temel Mantık (4th ed.). Çantay Yayınları.
  • Vang, J. (2019). Avenging the Anthropocene [Linneuiversitetet]. https://www.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1332916&dswid=-9353
  • Yiğitbaşı, K. G. (2018). Analyzing the Children’s Book The Journey Using Greimas’ Semiotic Analysis. Middle East Journal of Refugee Studies, 3(1), 53–79. https://doi.org/10.12738/mejrs.2018.3.1.0005
  • Zygulski, P. (2022). Catholic Eschatological Imagination and the Mystics of Fire: Possible Perspectives for a Muslim-Christian Dialogue. Religions, 13(3), 1–23. https://doi.org/10.3390/rel13030219