Kadının Suç Ortaklığında Martin Heidegger ve Simone de Beauvoir'ı Birlikte Okumak

Beauvoir İkinci Cinsiyet adlı eserinde kadınların, tutsak olma durumlarını çoğu kez kendilerinin pekiştirdiğini savunur. Kadın, kendisinin özgür olmasını engelleyen konumda, aslında bir suç ortağı olmaktadır. Fakat Beauvoir’ın bu savunusunu tek başına okumak, kadının suç ortaklığı konumunda nasıl aktif olarak yer aldığını ve burada neden kaldığını yeterince açıklayamamaktadır. Beauvoir’ı, Sartre ve Hegel’den ziyade Heidegger ile birlikte okumanın kadının ikincil konumda kalışına dair önemli açılımlar sağlayabileceği düşünülmektedir. Bu makalenin amacı, Beauvoir’ın suç ortaklığına dair açıklamalarını, Heidegger’in Varlık felsefesi ile birlikte okuyarak serimlemek ve kadını, suç ortaklığından ‘Mitsein’ alanında yaratacağı kendine ait bir dilin ve bu dile ilişkin bilincin kurtarabileceğini göstermektir. Bu bağlamda, Beauvoir ve Heidegger’in düşüncelerini birlikte okuyarak sentezlemenin, kadının varoluşunun olanağının koşulunu ortaya koymak bakımından literatüre katkı sağlayacağı düşünülmektedir.

Reading Martin Heidegger and Simone de Beauvoir Together in Women’s Complicity

Simone de Beauvoir, in her work The Second Sex, argues that women are often complicit in reinforcing their own unfreedom. The woman actually becomes an accomplice in this position that prevents to be free. But reading just Beauvoir’s defense cannot adequately account how the women became complicit and why women sustain stay here. Rather than reading Beauvoir with Sartre and Hegel, it has been seen that reading Beauvoir with Heidegger can provide important insights into the subordination of women. The aim of this article is to reveal Beauvoir's claim of complicity by reading together with Heidegger's philosophy of Being and to show that a language of its own and consciousness related to this language can save women from complicity in the field of 'Mitsein'. In this context, it is thought that reading and synthesizing the thoughts of Beauvoir and Heidegger together will contribute to the literature in terms of revealing the condition of the possibility of women's existence.

___

Arp, K. (2017). A companion to simone de beauvoir. In L. Hengehold & N. Bauer (Eds.). Pyrrhus and Cineas: The conditions of a meaningful life (ss. 273-285). Wiley-Blackwell.

Bartky, S. L. (1970). Originative thinking in the later philosophy of Heidegger. Philosophy and Research, (30), 368-381.

Bartky, S. L. (2012). Femininity and domination: Studies in the phenomenology of oppression. Routledge.

Benjamin, J. (1988). The Bonds of love. Random House.

Benjamin, J. (2006). Interview by L. Granek, Psychology’s feminist voices oral history and online archive project. Psychology’s feminist voices, 1-15.

Bergoffen, D. (2004). The society for phenomenology and existential philosophy, feminism, and the epoché. Anniversary Sessions, 278-290.

Chanter, T. (2001). Time, death, and feminine: Levinas with Heidegger. Stanford University Press.

Chanter, T. (2010). Heidegger: Varlığın çobanı. İçinde Ş. Öztürk (Ed.). Heidegger ve feminizm. (ss. 42-81). Yapı Kredi Yayınları.

Card, C. (2006). Introduction: Beauvoir and the ambiguity of “ambiguity” in ethics. In C. Card (Ed.). The Cambridge companion to Simone de beauvoir (ss. 1-23). University of Wisconsin.

Crenshaw, K. (1989). Demarginalizing the intersection of race and sex: A black feminist critique of antidiscrimination doctrine. Feminist Theory and Antiracist Politics (ss. 139-167). University of Chicago Legal Forum.

Çüçen, A. K. (2015). Varoluş filozofları. Sentez Yayınları.

De Beauvoir, S. (1971). Kadın ikinci cins I (Çev. B. Onaran). Payel Yayınları.

De Beauvoir, S. (1976). The ethics of ambiguity (Trans. B. Frechtman). Cıtadel Press.

De Beauvoir, S. (1989). Denemeler (Çev. A. Bezirci). Payel Yayınları.

De Beauvoir, S. (1993). Kadın ikinci cins III bağımsızlığa doğru (Çev. B. Onaran). Payel Yayınları.

De Beauvoir, S. (1994). Bir genç kızın anıları (Çev. S. Selvi). Payel Yayınları.

De Beauvoir, S. (2015). Second sex (Trans. H. Madison Parshley). Vintage.

Derrida, J. (2001). Geschlecht: Sexual difference, ontological difference. In N. Holland & P. Huntington (Eds.). Feminist interpretations of Martin Heidegger (ss. 53-72). Pennsylvania State Unversity Press.

Donovan, J. (2014). Feminist teori (Çev. A. Bora, M. A. Gevrek & F. Sayılan). İletişim Yayınları.

Freeman, L. (2011). Reconsidering relational qutonomy: A feminist qpproach to selfhood and the other in the thinking of Martin Heidegger. Inquiry: an Interdisciplinary Journal of Philosophy, 54(4), 361- 383.

Gothlin, E. (2006). Reading Simone de Beauvoir with Martin Heidegger. In C. Card (Ed.). The Cambridge Companion to Simone de Beauvoir (ss. 45- 65). Cambridge University Press.

Heidegger, M. (1984). The metaphysical foundation of logic (Trans. M. Heim). Indiana University Press.

Heidegger, M. (1999). Ontology the hermeneutics of facticity (Trans. J. V. Buren). Indiana University Press.

Heidegger, M. (2000). Being and time (Trans. J. M. & E. Robinson). Blackwell Publishers.

Heidegger, M. (2001). Zaman ve varlık üzerine (Çev. D. Kanıt). A Yayınevi.

Heidegger, M. (2004). Sein und Zeit (Çev. A. Yardımlı). İdea Yayınevi.

Heidegger, M. (2009). Metafizik nedir (Çev. Y. Örnek). TFK Yayınları.

Heidegger, M. (2011). Sanat eserinin kökeni (Çev. F. Tepebaşılı). De Ki Basım Yayım.

Holland, N. J., & Huntington, P. (2001). Feminist interpretations of Martin Heidegger. Pennsylvania State University Press.

Hooks, B. (1984). Feminist theory from Magrin to center. South End Press.

Hooks, B. (1989). Talking back. South and Press.

Hooks, B. (2000). Feminism is for everybody. Pluto Press.

Hühnerfeld, P. (2006). Heidegger bir filozof, bir Alman (Çev. D. Özlem). İnkılap Kitabevi.

Inwood, M. (1999). A Heidegger dictionary. Blackwell Publisher.

Irigaray, L. (2006). Ben sen biz: Farklılık kültürüne doğru (Çev. N. T. Cheviron & S. Büyükdüvenci). İmge Kitapevi.

Irigaray, L. (2012a). Doğunun ve batının ötesinde yeni enerji kültürü (Çev. D. Çetinkasap). Pinhan Yayıncılık.

Irigaray, L. (2012b). Meryem’in esrarı (Çev. F. Yıldırım). Pinhan Yayıncılık.

Kruks, S. (1987). Simone de Bauvoirand the limits of freedom. Social Text, (17), 111-122.

Knowles, C. (2013). Heidegger and source of meaning. South African Journal of Philosophy, 32(4), 327-338.

Large, W. (2008). Heidegger’s being and time. Edinburgh University Press.

Leona, M. E., & Catherine, J. I. (2019). Ağ feminizmi ve toplumsal cinsiyet öğrenimi (Çev. B. Tokat). Kültür ve Siyasette Feminist Yaklaşımlar, 37-38.

Mies, M. (1996). Feminist araştırmalar için bir metodolojiye doğru. İçinde S. Çakır & N. Akgökçe (Eds.). Kadın Araştırmalarında Yöntem (ss. 47-65). Sel Yayıncılık.

Mutal, V. (1971). Egzistansiyalist felsefenin beş klasiği. Hareket Yayınları.

Simons, M. (2004). Simone de Beauvoir philosophical writings. University of Illinois Press.

Stanley, L., & Wise, S. (2003). Looking back and looking forward: Some recent feminist sociology rewiewed. Sociological Research Online, 8(3), 10-27.

Tidd, U. (2004). Simone de Beauvoir. Routledge.

Toprak, M. (2016). Hermeneutik ve edebiyat. Dergah Yayınları.

Velarde-Mayol, V. (2000). On Husserl. Wadsworth Philosopher Series.