ZEKÂT VE VERGİ MÜKELLEFİYETİNDE FIRSAT EŞİTLİĞİ VE ADALETİN SAĞLANMASI

Zekât dini bir ibadettir. Zekât sadece Kur’an-ı Kerim’de beyan edilen kişilere ödenir. Vergi, kamu hizmetlerinin maliyetini karşılamak için hükümet tarafından alınır. Zekât ile vergi birbirinden farklıdır. Bazı insanlar sadece vergi öderken, diğerleri hem vergi hem de zekât ödemektedir. Bu durum mükellefler arasında eşitsizlik doğurmaktadır. Vatandaşlar arasında fırsat eşitliği sağlayabilmek için zekât fonu kurulmalıdır. Fonda biriken miktar, sadece zekât olarak kullanılmalıdır. Zekât fonuna ödeme yapanlara, gelir vergisi muafiyeti verilmelidir.

___

  • Akyüz, V. (1995). Mukayeseli ibadetler ilmihali. İstanbul: İz Yayıncılık.
  • Aren, S. (2007). Ekonomi dersleri. Ankara: İmge Kitabevi.
  • Atar, F. (1979). İslâm hukukunda zekât ve vergiler. Diyanet Dergisi, 18(4), 12-16. Ankara.
  • Aydın, M.A., Özek,A., Karaman, H., Erkal, H. (1984). İbadet ve müessese olarak zekât.
  • İstanbul: İslâmî İlimler Araştırma Vakfı Yayınları.
  • Cavid Bey, Mehmed. (2001). İktisat ilmi. İstanbul: Liberte Yayınları.
  • Dumlu, E. (2010). İslâm’ın ilk dönemlerindeki uygulamalar ekseninde kamusal bir gelir olarak zekât. Atatürk Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 33, 91-116. Erzurum.
  • Ebû Dâvûd, Süleyman b. el-Eş’as (t.y.). Sünen. Beyrut: Dâru’l-Kitâbi’l-Arabî.
  • Ebû Yusuf, Yâkup b. İbrâhim (t.y.). Kitâbü’l-harâc. Beyrut: Dârü’l-Mâ’rife.
  • Ertuğruloğlu, Mehmet. (1969). Maliye İlminin Esasları. Ankara.
  • Eskicioğlu, O. (1989). Modern vergi anlayişi ve zekât. Dokuz Eylül Üniversitesi İlâhiyat Fakültesi Dergisi, 5, 225-250. İzmir.
  • Hamidullah, M. (1993). İslâm peygamberi. İstanbul: İrfan Yayımcılık.
  • İbn Âbidîn, Muhammed Emin. (1985). Reddü’l-muhtâr ale’d-Dürri’l-muhtâr. (Çev. Mehmet Savaş). İstanbul: Şâmil Yayınevi. İ bn Kayyim el-Cevziyye, Ebû Abdillah Şemseddin Muhammed (1997). Ahkâmu ehli’zzimme I-III. Dammam.
  • İbn Teymiyye, Takıyüddin Ebu’l-Abbas Ahmed b. Abdülhalim. (2005). Mecmûu’l-fetâvâ. Beyrut: Dâru’l-Vefâ.
  • Karadavî, Y. (1997). Zekâtu’t-ticareti fit-tatbîki’l-muâsır. Uluslararası İslâm Ticaret Hukukunun Günümüzdeki Meseleleri Kongresi. Konya: Kombad Yayınları
  • Karaman, H. (1988). İslâm’ın işiğinda günün meseleleri. İstanbul: Nesil Yayınları.
  • Kâsânî, Alâüddin Ebû Bekir b. Mes’ud. (1986). Bedâ’i‘u’s-sanâi‘ fi tertîbi’ş-şerâ’i‘. Beyrut: Darü’l-Kütübi’l-İlmiyye.
  • Kudûrî, Ebü’l-Hüseyin Ahmed b. Ebû Bekr. (t.y.). el-Muhtasar. (Çev. Ali Arslan). İstanbul: Arslan Yayınları.
  • Korkmaz, E. (1984). Vergi. Ekonomi Ansiklopedisi. İstanbul: Paymaş Yayınları.
  • Köse, M. (2004). Fî Sebilillah kavramının zekât açısından tahlili. Atatürk Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 21, 107-134. Erzurum.
  • Mâverdî, Ebü’l-Hasan Ali b. Muhammed. (1994). el-Ahkâmü’s-sultâniyye ve’l-vilâyâtü’ddîniyye. Beyrut: Darü’l-Kitâbi’l-Arabî.
  • ________. (1999). el-Hâvi’l-kebîr. Beyrut: Darü’l-Kütübi’l-İlmiyye.
  • Nesâî, Ebû Abdirrahman Ahmed b. Şuayb. (1986). Sünen. Haleb: Matbaâtü’l-İslâmiyye, Nevevî, Ebû Zekeriyya Muhyiddin b. Şeref. (t.y.). el-Mecmu’. Beyrut. Resmi Gazete. 24 Nisan 2003, sayı: 25088.
  • Sahnûn, Abdüsselâm b. Saîd et-Tenûhî. (t.y.). el-Müdevvene. Beyrut: Darü’l-Kütübi’lİlmiyye. Şener, O. (1980). Kamu ekonomisi. İstanbul: Eren Basımevi.
  • Şîrâzî, Ebû İshak İbrahim b. Ali b. Yusuf. (t.y.). el-Mühezzeb fi fıkhi’l-İmam eş-Şâfiî. Beyrut: Dârü’l-Kütübi’l-ilmiyye.
  • Tirmizî, Ebû İsa Muhammed b. İsa. (t.y.). Sünen. Beyrut: Dâru İhyâi’t-Turâsil-Arabiyye. Tuğ, S. (1984). İslâm vergi hukukunun ortaya çikişi. İstanbul: MÜİF Vakfı Yayınları.
  • Truchy, Henry. (1942). İktisat İlmi. (Çev. Atıf Bayındır). Ankara.
  • Yavuz, Y. V. (1992). Bir sosyal güvenlik kuruluşu olarak zekât. İstanbul: Tuğra Neşriyat.
  • Yeniçeri, C. (1980). İslâm iktisadinin esaslari. İstanbul: Şâmil Yayınevi.
  • ________. (1984). İslâm’da devlet bütçesi. İstanbul: Şâmil Yayınevi.
  • Zuhaylî, Vehbe. (1994). İslâm fıkıh ansiklopedisi. (Çev. Nurettin Yıldız). İstanbul: Risale Yayınevi.