NİNİAN SMART’IN DİN EĞİTİMİYLE İLGİLİ GÖRÜŞLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ

Bu makalede Ninian Smart’ın din eğitimine katkıları incelenmiştir. Öncelikle onun dini araştırmaların doğası ile ilgili görüşleri din eğitimine etkisi bakımından ele alınarak değerlendirilmiştir. Onun savunduğu dogmatik olmayan, tarafsız, eleştirel, çoğulcu ve seküler ideolojileri de kapsayan dini araştırmalar yönteminin ve dinin doğasını tanımlama yaklaşımının din eğitimindeki uzanımlarını açıklamaya çalışılmıştır. Smart, hem dini araştırmalarla hem de okullardaki din eğitimiyle ilgili görüşlerini ortaya koyarken günümüz toplumunun seküler ve çoğulcu yapısını ve devletin dini konulardaki tarafsızlık ilkesini esas almıştır. Ona göre Hıristiyan merkezli ve savunmacı bir teolojinin yansıması olarak inanç geliştirmeyi hedefleyen din öğretimi yaklaşımı öğretmenler ile öğrenciler tarafından sorgulanır hale gelmiş ve temel kabulleri açısından benimsenmemeye başlanmıştır. Smart, eğitim sisteminin bütünlüğünün korunması gerektiğini ve bütün öğretim kademelerinde dinin öğretiminde organik bir bağ kurulmasını gerekli görmüştür. O, okullarda yer alan din eğitiminin tarafsız ve çoğulcu bir nitelikte olması gerektiğini ileri sürmüştür. Ayrıca din eğitimi, inanç geliştirme yerine anlayış ve hoşgörü geliştirmeye odaklanmalı ve temel hedefi çocukların din hakkında düşünme ve anlama kapasitelerinin gelişimi olmalıdır.

___

  • Alberts, Wanda. Integrative Religious Education in Europe: A Study of Religions Approach. Religion and Reason, 45. Berlin/New York: De Gruyter, 1997.
  • Barnes, L. Philip. Education, Religion and Diversity, Routledge: London 2014.
  • Barnes, L.Philip “The Contribution of Professor Ninian Smart to Religious Education”, 2001, Religion, 31, No:4, ss.317-319.
  • Barnes, L.Philip, “Ninian Smart and The Phenomenological Approach to Religious Education”, 2000, Religion, 30, No:4, ss. 315–332.
  • Grimmitt, Micheal, Religious Education and Human Development, Essex: McCrimmons, 1987.
  • Holley, Raymond. “The Logic of Aims in Religious Education”, Learning for Living, 1975, 14, No:4, ss. 153-159.
  • Jackson, Robert. Din Eğitimi: Yorumlayıcı Yaklaşım, çev. Üzeyir Ok-M. Ali Özkan, İstanbul: Dem Yayınları, 2005.
  • Kaymakcan, Recep. Günümüz İngiltere’sinde Din Eğitimi, İstanbul: Dem Yayınları, 2004.
  • King, Ursula. “Smart, Ninian”, The Encyclopedia of Religion, Edt. Lindsay Jones, Se- cond Edition, USA: Macmillan Reference, 2005, C. XII, ss. 8442-8445.
  • Özcan, Şevket. “Dini/Dinleri Boyutsal Açıdan İnceleme Modelleri: Ninian Smart, Frank Whaling Ve Bryan Rennie Örneği”, Kırıkkale İslami İlimler Fakültesi Dergisi, 2017, C.2, S.3, ss.61-80.
  • Özcan, Şevket. Ninian Smart ve Din Fenomenolojisi, AÜSBE Yayınlanmamış Doktora Tezi, Ankara 2016.
  • Reboul, Olivier. Eğitim Felsefesi, çev. Işın Gürbüz, İstanbul: İletişim, 1991.
  • Richard Hecht - John F. A. Sawyer, “Ninian Smart (1927-2001)” İslâm Araştırmaları Dergisi, 2001, S. 6, ss. 175-176.
  • Scheffler, Israil. The Language of Education, Illinois: Charles C. Thomas Publisher, 1966.
  • Shepherd, John. “İngiltere’de Din Öğretiminin Kişilik Gelişimine Katkısı”, Uluslar Arası Din Eğitimi Sempozyumu, 20–21 Kasım 1997, Ankara, 1997.
  • Shepherd, John “Fenomonolojik Bakış Açısı: Eleştirel Anlamda Sorgulayıcı Din Eğitimi”, Din Öğretiminde Yeni Yöntem Arayışları Uluslararası Sempozyum Bildiri ve Tartışmalar, 28–30 Mart 2001, MEB Yay. Ankara 2003, s.324.
  • Smart, Ninian, Secular Education and the Logic of Religion, London: Faber & Faber, 1968.
  • Smart, Ninian, The Teacher and Christian Belief. London: James Clarke, 1966.
  • Smart, Ninian. “New Look at Religious Studies: The Lancaster Idea”, Learning for Living, 1967,7, No:1, ss. 27-29.
  • Smart, Ninian. “The Christian and Other Religions”, Learning for Living, 1962, 1, No:3, ss. 20 -21.
  • Smart, Ninian. “What is Religion”, New Movements in Religious Education, Edt. Ninian Smart- Donald Horder, London:Temple Smith, 1980, ss.13-22.
  • Smart, Ninian. The World’s Religions, Cambridge: Cambridge University Press, 1989.
  • Snook, I.A. Concepts Of Indoctrination, London: Routledge & Kegan Paul, 1973.
  • Thiessen, Elmer John. Teaching for Commitment, London: McGill-Queen's University Press, 1993.
  • Tokat, Latif. “Dünya Görüşü-Din İlişkisi”, HÜİFD, 2006, C.5, S.9, ss. 41- 63.