JOHN STANLEY’İN OP.1 SEKİZ SOLO FLÜT ESERLERİNİN İNCELENMESİ

İngiltere, barok dönem müziğinde çok sayıda besteci yetiştirmiş ve bu müziği geliştirmeyi başarabilmiş bir ülkedir. Bu bestecilerden biri de John Stanley’dir. Stanley, 1712 yılında İngiltere’nin zor yıllar geçirdiği tarihler içerisinde dünyaya gelmiştir. Küçük yaşlarda müziğe başlayan Stanley, dokuz farklı çalgı ve solo için eserler bestelemiştir. Bu eserler arasında araştırmanın konusu olan flüt eserleri incelenmiş ve bu eserlerinin içerisinde bulunan özellikler belirlenerek eserlerin analizleri yapılmıştır. Bu araştırma betimsel olup durum tespiti yapılmıştır. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden doküman analizi yöntemi kullanılarak alan yazın taranmış, eserlere ulaşılmış ve eserlerin genel ve müziksel özellikleri açısından incelemesi yapılmıştır. İnceleme sonunda çeşitli önerilere yer verilmiştir.

___

  • Akdeniz, A. Ö. D., (1999). Müzikte barok dönem ve önde gelen besteciler, Eskişehir Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Eskişehir, 5 -27.
  • Akıncı, Ç. (1994). Yan flüt tekniği ve flüt dağarının incelenmesi, Dokuz Eylül Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İzmir, 37.
  • Cangal, N. (2010). Müzik formları, Arkadaş Yayınevi, 3. Baskı, Ankara, 73.
  • Coşkun, B. (2007). J.S. Bach tarafından flüt ve klavsen için yazılan Si Minör (BWV 1030)’ın form, analiz ve icra yönünden incelenmesi, Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Edirne, 9 - 12.
  • Cüceoğlu, G. (2008). Flüt ”, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Ankara, 27 - 28.
  • Dik, C. (2006). Barok dönemde flüt müziği, Yayımlanmamış İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul, 13.
  • Ekinci, H. ve Demirtaş, H. O. (2013). Barok dönemi piyano eserlerini yorumlamada karşılaşılan sorunlara ilişkin müzik öğretmeni adaylarının görüşleri, E - Journal of New World Sciences Academy, ISSN: 1306 - 3111/1308 - 7290.
  • Eskioğlu, I. (2003). John Sebastian Bach’ın Envansiyonları’nın piyano eğitimi dağarcığındaki önemi ve bu yapıtların incelenmesi, Malatya: İnönü Üniversitesi Müzik Sempozyumu, 3 - 7.
  • Feridunoğlu, L. (2004). Müziğe giden yol, İnkilap Kitabevi Yayın Sanayi ve Ticaret A.Ş. İstanbul, 93.
  • İlyasoğlu, E. (1994). Zaman içinde müzik, Yapı Kredi Kültür ve Sanat Yayıncılık, İstanbul, 24.
  • Kalmukoğlu, R. (1998). Flütün tarihsel gelişimi, repertuvarı ve flüt’le ilgili yayınlar üzerine bir inceleme, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara, 25.
  • Karagöz, G. (2011). Johann Sebastiann Bach’ın No.2 Si Minör Flüt ve Orkestra Suit’inin icra bakımından incelenmesi, Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Edirne, 1 - 3.
  • Kardaş, L. (1998). Barok, klasik, romantik dönemlere ait besteciler ve eserleri, Hacettepe Üniversitesi Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara. 1 - 25.
  • Koçyiğit, Ö. (2010). Flüt tarihinde Johann Joachim Quantz’ın önemi, Anadolu Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü, Yayımlanmamış Sanatta Yeterlilik Tezi, Eskişehir, 1 - 2.
  • Onuk, Ö. (2001). Üniversitelerin müzik eğitimi anabilim dallarında flüt eğitimi ve bu eğitimde çağdaş Türk flüt müziğinin yeri, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara, 24 - 30.
  • Öner, A. (2006), Johann Sebastian Bach’ın flüt sonatlarının analizi ve flüt eğitimine yönelik teknik etüd örnekleri, Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Kayseri, 1 - 6.
  • Önver, Ç. (2009). Georg Phillippe Telemann’ın Flüt ve orkestra için A Moll Süiti’nin form ve icra açısından incelenmesi, Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Edirne, 1.
  • Prescott, J. R. (2011). John Stanley, “a miracle of art and nature”: the role of disability in the life and career of a blind eighteenth - century musician, Berkeley: Ph.D. Diss., University of Clifornia, 1 -12.
  • Say, A. (1997). ‘Müzik tarihi,’ Müzik Ansiklopedisi Yayınları, 3. Basım, Ankara, 174.
  • Say, A. (2002). Müzik sözlüğü, Müzik Ansiklopedisi Yayınları, Ankara, 214 – 479.
  • Selanik, C. (1996). Müzik sanatının tarihsel serüveni, Doruk Yayımcılık, Ankara, 68.
  • Uyan T, Deniz Z. (2005). Üniversitelerin müzik eğitimi anabilim dalları birinci sınıf flüt eğitiminin ve bu eğitimde en yaygın kullanılan etüt ve eserlerin “hedef ve hedef davranışlar” açısından incelenmesi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara, 37.
  • Ünal, K. (2011). Barok Dönem’de Süit ve Johann Sebastian Bach Si Minör No:2 Orkestra Süiti’nin Flüt Partisi Üzerine Bir İnceleme, Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul, 1 – 7.
  • Williams, A.G. (1977). The life and works of John Stanley (1712 - 86), Ph. D. Diss., University of Regarding, 5 - 73.
  • İNTERNET KAYNAKLARI -------------------http://imslp.org/wiki/Category:Stanley,_John
  • -----------------------------------www.clasical.net/musıc/rep/lists/baroque.html