DİJİTAL SPOR TEKNOLOJİLERİNİ̇N SPOR TELEVİZYONCULUĞ̆UNDA KULLANIMI

Geçmişten günümüze teknolojik gelişmeler profesyonel spor dünyası üzerinde derin bir etkiye sahip olmuştur. Antik Yunanda büyük stadyumların inşası ile kitlesel bir gösteri haline gelen spor hem kendine özgü sistemlerin geliştirilmesi hem de kitle iletişim araçlarının yaygınlaşmasıyla beraber tüm dünyayı etkisi altına almıştır. Modern sporun ve spor psikolojisinin çehresini değiştiren İnternet ve dijital teknolojilerin yükselişi ise spora ve spor izleyicisine potansiyel olarak öneli kazanımlar sunmakla beraber spordaki doğruluk ve karar mekanizmalarının, zamanlama sistemlerinin ve veri takibinin köklü olarak değişmesinin, dolaylı olarak da elde edilen verinin izleyiciyle daha etkin paylaşımının önünü açmıştır. Tüm bu gelişmeler sadece sporu değil dünya çapında spor medyasının süregelen yayıncılık anlayışını ve sporseverlerin bu yayınları deneyimleme biçimlerini de etkilemiştir. İnternet ve dijital teknolojilerdeki gelişmeler yeni medyayla birlikte ekrana yönelik spor içeriklerinin üretilme, pazarlanma, sunulma ve görüntülenme süreçlerinde dinamik, etkileşimli bir yapıyı hâkim kılmış, sporun sunumu ile izleyici arasında sinerjik bir ilişki başlatmıştır. İçerik daha hızlı ve kolay erişilir hale gelmiş, medya dosyaları gelişmiş çözünürlük ve renk sunumu ile daha sofistike ve sezgisel bir hal almıştır. Özellikle sosyal medya ve mobil teknolojilerin anlık, samimi ve etkileşimli doğası, onları sporseverlerin arzularını beslemek için uygun birer platform haline getirmiştir. Bu çalışma, yeni spor teknolojilerinin sporun tümünde oyunun kurallarına uyulmasını sağladığı, doğruluğu pekiştirdiği, sporcu performanslarını artırdığı ve izleyicide güven inşa ettiğini savunmaktadır. Ayrıca bu teknolojilerin spor endüstrisini dolayısıyla spor yayıncılığını da etkilediğini, yeni iletişim teknolojilerinin kullanımıyla beraber içerik, yöntem ve sunuş biçimlerinin çeşitlendiğini ve sporseverlerin izleme deneyimlerinin geliştiğini öne sürmektedir.

___

  • Bunge, M. (2010). Matter and mind. Londra: Springer.
  • Deninger, D. (2012). Sports on television: The how and why behind what you see. London: Routledge.
  • Dietz, V. and Ward, N. (2015). Oxford textbook of neurorehabilitation. Glasgow: Oxford University Press.
  • Finn, J. (2020). Beyond the finish line: images, evidence, and the history of the photo- finish. Canada: McGill-Queen's University Press.
  • Galily,Y., Samuel,R. D.,Tenenbaum, G. and Filho, E.(2021). Spor psikolojisi, performans ve etik. London: Frontiers Media SA.
  • James, D. A. and Petrone, N. (2016). Sensors and wearable technologies in sport. Singapur: Springer.
  • McGinnis, P. M. (2020). Spor ve egzersizin biyomekaniği. USA: Human Kinetics.
  • McLoughlin, J. and Sabir, T. (2017). High-performance apparel: Materials, development and applications. United Kingdom: Woodhead Publishing.
  • Mucchi, L., Hamalainen, M.,Jayousi, S. and Morosi, S.(2019). Body area networks: Smart iot and big data for intelligent health management. Italy: Springer Nature.
  • Ryall, E. (2016). Philosophy of sport: Key questions. London: Bloomsbury Publishing.
  • Sabban, A. (2020). Wearable systems and antennas technologies for 5G, iot and medical systems. Abingdon: CRC Press.
  • Shishoo, R. (2015). Textiles for sportswear. Cambridge: Elsevier Woodhead Publishing.
  • Stair, R. M. and Reynolds, G. W. (2014). Principles of information technologies. Boston: Cengage Learning.
  • Taştan, H. Ş. (2021). Spor yönetiminde dijitalleşme: Dijital gelecek dijital dönüşüm. İstanbul: Efe Akademi Yayınları.
  • Zieglmeier, M. (2017). The potential of wearable technology in amateur football. Hamburg: Anchor Academic Publishing.
EKEV Akademi Dergisi-Cover
  • ISSN: 1301-6229
  • Yayın Aralığı: Yılda 4 Sayı
  • Başlangıç: 1996
  • Yayıncı: ERZURUM KÜLTÜR VE EĞİTİM VAKFI