CEMAL REŞİT REY’İN MÜZİKAL TARİHİNDEKİ YERİ VE ÖNEMİ

Kaynak tarama modeli ile yapılan bu çalışmada Türk Beş’leri arasında yer alan Cumhuriyet tarihinin ilk kuşak bestecilerinden, İstanbul Şehir Orkestrası’nın kurucusu, klasik müzik alanında çok büyük öneme sahip olan Türk bestecisi Cemal Reşit Rey’in müzik sanatına katkıları ve müzikalleri ele alınmaktadır Çeşitli kaynaklara göre müzikal terimi, kendine özgü, müzik ve dans ve oyunculuk öğelerinin olaylarla bütünleştiği oyun ya da film olarak bahsedilmektedir. Müzikallerde söylenen şarkıların operadaki söylenen şarkılara göre daha hafif bir armonik yapısına sahip olması ve şarkı söyleme tekniğinin halka daha kolay benimsetmesi gibi özellikler düşünüldüğünde müzikaller klasik müzik ile popüler müziğin arasında bir köprü oluşturmuştur. Bütün bu özellikler sonucunda Dünya bestecileri çok sayıda müzikaller bestelemiştir. Ülkemizde ise müzikal türünde en çarpıcı örnekler Cemal Reşit Rey’in bestelerinde görülmektedir. Alan yazın taraması sonucunda bu çalışmanın amacı Cemal Reşit Rey’in müzikallerini tanıtmak ve Türk müzikallerinin Türk müziği türleri arasındaki önemini belirlemektir. Ayrıca bu çalışma Türk Beşlerinden Cemal Reşit Rey’in hayatını ve eserlerini tanıtarak bundan sonraki Türk bestecileri hakkında yapılacak olan çalışmalara ışık tutacağından önemli olduğu düşünülmektedir.

___

  • And, M. (2000). Kırk gün kırk gece osmanlı düğünleri, şenlikleri, geçit alayları. İstanbul: Creative Yayıncılık.
  • Aydın, Y. (2003). Türkiye’nin Avrupa ile müzik ilişkileri ışığında Türk beşleri. Ankara: Müzik Ansiklopedisi Yayınları.
  • Çedikçi, T. (2008). Eğlence sektörünün ülke ekonomisindeki yeri: Bir uygulama örneği, müzikaller. İstanbul Kültür Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayınlanma- mış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • Eke, M. (2003). Türk halk müziği ezgilerinde icra ve yorum. Cumhuriyetimizin 80. Yıl Müzik Sempozyumu, Malatya.
  • Ertan, E. (2012). Cumhuriyet’in ilk yıllarında yazılan tiyatro eserlerinde Atatürk ve Atatürkçülük. Turkish Studies International Periodical For the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 7(3), s. 1201-1213.
  • Forster, N. (1995). The analysis of company documentation. London: Sage.
  • İlyasoğlu, E. (1997). Cemal Reşit Rey müzikden ibaret bir dünyada gezintiler. İstanbul: Yapı Kredi Kültür Sanat Yayıncılık.
  • İlyasoğlu, E. (1999). Yirminci yüzyılda evrensel türk müziği cumhuriyetin sesleri, İstan- bul: Tarih Vakfı Yayınları.
  • İlyasoğlu, E. (2007). 71 Türk bestecisi. İstanbul: Pan Yayıncılık.
  • Okyay, E. (1989). Cevat Memduh Altar’a armağan. Ankara: Sevda Cenap and Müzik Vakfı Yayınları.
  • Say, A. (2002). Müzik sözlüğü, Ankara: Müzik Ansiklopedisi Yayınları.
  • Selanik, C. (1996). Müzik sanatının tarihsel serüveni. Ankara: Doruk Yayıncılık.
  • Şener, S. (2007). Cumhuriyet Dönemi tiyatro. Ankara: Türk Edebiyatı Tarihi, Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları.
  • Tuncay, M. (1999). Müzikalin kısa tarihi. Mimesis 7, İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi Yayınları.
  • Türe, F. (1997). Bir usta, bir dünya: Cemal Reşit Rey. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Türk Dil Kurumu Sözlüğü, (2016). http://www.tdk.gov.tr/2016/08/06/TR/Müzikal Erişim Tarihi: 2016/08/06.
  • Wikipedia Sözlük,(2016). https://tr.wikipedia.org/wiki/M%C3%BCzikal_tiyatro, Erişim Tarihi: 23/10/2016.
  • Yıldırım, A. Şimşek, H. (2006). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (5. Baskı), Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yücetoker, İ. Bahar, M. (2011). Türk müzik eğitiminde Batı müzik kültürünün yeri, cum- huriyet döneminden günümüze eğitim, müzik yaşamı ve müzik eğitimi. Karabük
  • Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Karabük. Yücetoker, İ. Bahar, M. (2015). Cumhuriyet döneminde şiir ve müzik: Âşıklık geleneği. Afyon Kocatepe Üniversitesi Akademik Müzik Araştırmaları Dergisi, 1(1), s. 2- 16.