ARTTIRILMIŞ GERÇEKLİK KİTABININ (AG-KİTAP) ÖĞRENCİLERİN AKADEMİK BAŞARILARINA ETKİSİ VE EĞİTİM ORTAMLARINDA KULLANIMI HAKKINDA ÖĞRENCİ GÖRÜŞLERİ

Bu çalışmanın amacı resim, video, 3d görsellerle içeriklendirilmiş Arttırılmış Gerçeklik Kitap uygulamasının öğrencilerin akademik başarısına etkisini tespit etmek ve kullanılan teknoloji ve ortam hakkında öğrenci görüşlerini elde etmektir. Hem nicel hem nitel verilerin hedeflendiği bu çalışmada karma desen kullanılmıştır. Nicel boyutta, Öntest-sontest eşleştirilmiş kontrol gruplu yarı deneysel desen kullanılan çalışmada, araştırmacı tarafından geliştirilen Bilgisayar Donanımı konulu AGKitap bağımsız değişken, akademik başarı ise bağımlı değişken olarak tespit edilmiştir. Araştırmacı tarafından geliştirilen ve geçerlilik ve güvenirlilik çalışması bilirkişiler eşliğinde yapılan akademik başarı testi ise bağımlı değişkenin veri toplama aracı olarak kullanılmıştır. Çalışmanın nitel boyutunda ise yarı yapılandırılmış görüşmelerle öğrencilerin AG teknolojileri ve AG-Kitap hakkındaki görüşleri alınmıştır. Afyon Kocatepe Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Bölümü, 2014-2015 Bahar Dönemi 2. sınıf öğrencilerinin katılımıyla gerçekleşen çalışma 2 grup halinde 4 hafta boyunca sürdürülmüştür. 22 kişilik deney grubuna, geliştirilen öğretim materyali, HITLibHZ-BuildAR yazılımı aracığıyla laboratuar ortamında masaüstü bilgisayarlarda kullandırılmış ve araştırmacı tarafından ders işlenmiştir. 24 kişiden oluşan kontrol grubuna ise sadece geleneksel metodla araştırmacı tarafından ders anlatılmıştır. Elde edilen verilere göre her iki grubun öntestleri arasında anlamlı bir fark olmadığını dolayısıyla iki grubun eğitim öncesinde akademik başarı açısından eşit bir dağılım sergilediğini göstermektedir. Diğer bir bulgu ise grupların sontestleri arasında anlamlı bir fark olmadığıdır. Bu durum deney grubu için geliştirilen AG-Kitabın, klasik yöntemlerle yapılan derslerden anlamlı fark oluşturacak derecede etkili olamadığını göstermektedir. Elde edilen nitel verilere göre eğitsel AG uygulamaları, teknoloji eğitiminden ziyade Geometri ve Coğrafya gibi 3 boyutlu uzamsal görselliği gerektiren alanlarda kullanılmalıdır

THE EFFECT OF AUGMENTED REALITY BOOK (AR-BOOK) ON THE STUDENTS’ ACADEMIC ACHIEVEMENTS And THE OPINIONS OF STUDENTS ABOUT ITS USE IN EDUCATIONAL ENVIRONMENTS

The purpose of this study is to investigate the effect of Augmented Reality Book which is contented with images, videos and 3d visuals on the academic achievement of the students, and to obtain the students’ views about the technology and the media. In this study, where both quantitative and qualitative data were targeted, mixed design was used. In the quantitative dimension, The Matching-Only Pretest-Posttest Control Group Design (within quasi-experimental design) was utilized. ARBook on Computer Hardware, developed by the researcher, is the independent variable and academic achievement is the dependent variable of the research. The academic achievement test, developed by the researcher, was used as a data collection tool. The validity and reliability of the test was based on experts’ opinions. In the qualitative dimension, participants’ opinions about AR Technology and AR-Book were collected with the help of semi-structured interviews. The research was conducted with the participation of Afyon Kocatepe University, Faculty of Education, Computer Education and Instructional Technology Department, 2014-2015 Spring Semester 2nd graders for four weeks in two separate groups. For the experimental group of 22 students, the course is lectured by using the HITLibHZ-BuildAR software tool on the desktop computers. For control group, including 24 students, traditional methods were used. According to results, there was no significant difference between pretest scores and posttest scores of two groups.The significant difference was between pretest and posttest scores of each group. This result shows that lectures with the help of AR-Book are not enough to make a significant difference from traditional lectures. Both methods are suitable for lectures. According to participants views, AR is promising technology. In educational settings, AR should be used in areas that requiring more 3D visuals such as Geometry and Geography. The participants are hesitants about using AR in Computer Hardware education

___

  • Azuma, R. T. (1997). A Survey of Augmented Reality, Teleoperators and Virtual Environments. 6 (4), 355-385.
  • Bamford, A. (2011). The 3D in Education White Paper. 23.07.2016 tarihinde https://thejournal.com/whitepapers/2011/11/texas-instruments_3d-education.aspx adresinden erişilmiştir.
  • Eşgi, N. (2006). Web Temelli Öğretimde Basılı Materyal ve Yüz Yüze Öğretimin Öğrenci Başarısına Etkisi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 4 (4), 459-473.
  • Fraenkel, J. R. & Wallen, N. E. (2009). How to Design and Evaluate Research in Education, McGraw-Hill, New York.
  • Gülbahar, Y. (2005). Web-Destekli Öğretim Ortamında Bireysel Tercihler”, The Turkish Online Journal of Educational Technology, 4 (4), 76-82.
  • Gün, Ezgi (2014). Artırılmış Gerçeklik Uygulamalarının Öğrencilerin Uzamsal Yeteneklerine Etkisi, (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Hsiao, K.-F. ve Rashvand, H. F. (2011). Integrating Body Language Movements in Augmented Reality Learning Environment. Human-Centric Computing and Information Sciences, 1 (1), 8.
  • İbili, E. (2013). Geometri Dersi için Artırılmış Gerçeklik Materyallerinin Geliş- tirilmesi, Uygulanması ve Etkisinin Değerlendirilmesi, (Yayınlanmamış Doktora Tezi), Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Kaufmann, H. & Schmalstieg, D. (2003). Mathematicsand Geometry Education with Collaborative Augmented Reality”, Computers& Graphics, 27 (3), 339-345.
  • Kutlu, O. & Aldağ H. (2005). Öğretim Teknolojisi ve Materyal Geliştirme, Lisans, İstanbul.
  • Öngöz, S. (2013). Türk Öğretim Üyelerinin Elektronik Kitap Kullanim Durum ve Tercihleri”, Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 3 (1), 33-54.
  • Özarslan, Y. (2013). Genişletilmiş Gerçeklik ile Zenginleştirilmiş Öğrenme Materyallerinin Öğrenen Başarısı ve Memnuniyeti Üzerindeki Etkisi, (Yayınlanmamış Doktora Tezi), Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eskişehir.
  • Prensky, M. (2001a). DigitalNatives, DigitalImmigrantsPart 1”, On theHorizon, 9 (5), 1-6.
  • Prensky, M. (2001b). DigitalNatives, DigitalImmigrants, Part 2: Do TheyReallyThinkDifferently?”, On theHorizon, 9 (6).
  • Seferoğlu, S. S. (2006). Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı, Pegem,Ankara.
  • Soydan, E. (2012). E-Kitap Teknolojisi ve Basılı Kitabın Geleceği. Journal of Life Sciences, 1 (1), 389-399.
  • Sönmez, V. & Alacapınar, F. G. (2013). Örneklendirilmiş Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Anı Yayıncılık, Ankara.
  • Şahin, T. Y. ve Yıldırım, S. (2000). Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme, Anı Yayıncılık, Ankara.
  • Şenkal, O. & Dinçer, S. (2012). Geleneksel Sınıfların Uzaktan Eğitim Platformuna Dönüştürülmesi: Bir Model Çalışması, Bilişim Teknolojileri Dergisi, 5 (1), 13-17.
  • Tabachnick, B. G. & Fidell, L. S. (2007). Using MultivariateStatistics, Pearson, USA.
  • Tuncer, M. (2012). Basılı Materyal ve Projeksiyon Perdesinden Okumanın Öğ- retmen Adaylarının Hatırlama, Kavrama ve Dikkat Becerilerine Etkisi”, Journal of AcademicSocialScienceStudies, 5 (7), 695-705.
  • Uzunboylu, H. (2008). Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı, Pegem, Ankara. Yılmaz, R. M. (2014), Artırılmış Gerçeklik Teknolojisiyle 3 Boyutlu Hikaye Canlandırmanın Hikaye Kurgulama Becerisine ve Yaratıcılığa Etkisi,(Yayınlanmamış Doktora Tezi), Atatürk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
  • Zhang, Y. & Kudva S. (2013). E-books vs. PrintBooks: Readers’ Choices and Preferences Across Contexts, ASIST Bildiri Kitabı, Cuebec, Montreal.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2013). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem A.