BAKIŞIN GÜCÜ VE SİNEMASAL ETKİLERİ

Sinemada seyirci algısı ve duygusal etki özellikle görsel bir dünya üzerinde yaratıldığından, bakışın etkisi büyüktür. Bu etki seyirciyi ve toplumları yönlendirebilecek bir güce sahiptir. Sinemasal olarak kurulan dünya, atmosfer bu anlamda seyircinin bakışını yönlendiren bir alana da sahiptir. Böylelikle gerek toplumsal cinsiyet anlamında kadına olan bakış açısı, gerekse de ideolojik bakış, görsel gücün etkisiyle yaratılabilir olmuştur. Çalışmada öncelikle bakış ve etki alanları tanımlanmış ve bakışın sinema ile olan ilişkisi tanımlanmaya çalışılmıştır. Seyirci etkisinden yola çıkılan bu çerçevede sinemada özellikle bakışın erkek egemen bir hale geldiği ve kadının bu bakış içerisinde arzu nesnesi olmaktan çıkamadığı görülmüştür. Hollywood ise bu bakışı daha ideolojik bir biçimde değerlendirmiş ve kitlelerin bakış açısını yönlendirebilmiştir.

POWER OF LOOKING AND CINEMATIC EFFECT

Audience perception and emotional impact are especially influenced by the way they are created on a visual world. This effect is spectacular and has a power to guide societies. Cinematic atmosphere has an area that directs the view of the audience in this sense. In this way, both the gender perspective and the ideological view can be created by the influence of visual power. In the study, firstly the points of view and domains were defined and an intellectual framework. It is seen that in this frame, which comes out of the audience influence, especially the view in the cinema becomes male-dominated and the woman can not come out of being the object of desire in this view. Hollywood has used this view in a more ideological way and has been able to direct the viewpoint of the masses.    

___

  • BEST, Steven – KELLNER, Douglas (1998). Postmodern Teori. Çev: Mehmet Küçük. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • BERGER, John (2004). Görme Biçimleri. Çev: Yurdanur Salman. 10.bs. İstanbul: Metis Yayınları
  • ORR, John (1997). Sinema ve Modernlik. Çev: Ayşegül Bahçıvan. Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları.
  • KAHRAMAN, Hasan Bülent. (2004) “İzlemek Özünde Erkektir” Radikal. (10 Ekim 2017)
  • http://www.radikal.com.tr/kultur/izlemek-ozunde-erkektir-698786/
  • ÖZLEM, Doğan (2005). Walter Benjamin’i Yeniden Okumayı Denemek. Yeni Film. Sayı 9: 68.
  • MULVEY, Laura. (2006) “Visual Pleasure And Narrative Cinema” (8 Eylül 2017)
  • http://www.nwe.ufl.edu/~lhodges/vpnc.html.
  • PONTY, Maurice Merleau (2003). Göz ve Tin. Çev: Ahmet Soysal. 2.bs. İstanbul: Metis Yayınları
  • ROBINS, Kevin (1999). İmaj: Görmenin Kültür ve Politikası. Çev: Nurçay Türkoğlu. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • RYAN, Michael - KELLNER, Douglas (1997). Politik Kamera. Çev: Elif Özsayar. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • ZIZEK, Slavoj. (2004) Yamuk Bakmak: Popüler Kültürden Jacques Lacan’a Giriş. İstanbul: Metis Yayınları
  • NELMES, Jill. (1998) Sinemada Cinsiyet ve Cinselliğin Sunumu. Çev. Ertan Yılmaz. Sinemasal, Kış 1998: s.71-94.