REKLAM FOTOĞRAFLARINDA METAFOR YARATMAK: KAVRAMSAL FOTOĞRAFÇILIK

Reklam örgütlerin kullandığı iletişim araçları arasında stratejik öneme sahip bir araçtır. Reklam uygulamaları ise iletişim araçlarındaki dönüşüme paralel olarak dönüşüm sergileyen dinamik bir yapı sergilemektedir.20. yüzyılda tüm iletişim araçlarında olduğu gibi reklam uygulamalarında da görüntü önemli bir hakimiyet kazanmış ve anlatının temel unsuru haline gelmiştir. Bu gelişme 21. Yüzyılda internet ve mobil iletişim araçlarının etkisi ile daha hızlı ve dinamik bir yapı arz etmeye başlamıştır. Reklam metinlerinde kullanılan görseller arasında fotoğraf önemli ve temel bir unsur olarak yer almaktadır. Öznenin psikanalitik özdeşleşme eğiliminden yararlanan fotoğraf iletisi, bireyi gündelik yaşamı içinde bir tatmin vaadi ile donatmakta ve kişileri reklam metninde yer alan ürün veya hizmetin tüketimine yönlendirmektedir. Günümüz dünyasında ise fotoğraf gündelik hayatın her alanına yayılan bir gelişme göstermiştir. Bu nedenle reklam fotoğraflarında kullanılan fotoğraflarda güçlü iletiler oluşturulması, ürün tarafından vaadedilen tatminin bir öykü, kimlik ya da tema ile donatılması gerekmektedir. Bu noktada fotoğrafa şiirsel bir dil ile yaklaşan kavramsal fotoğrafçılığın olanaklarından yararlanan reklam fotoğrafçılığı, değişik dizgelere ait göstergeleri bir araya getirerek hedef kitle ile etkili bir iletişim kurmaktadır. Çalışma kavramsal fotoğrafçılık ve reklam fotoğrafçılığı kavramlarını göstergebilim olanakları içinde ilişkilendirerek ele almakta ve başarılı reklam metinlerini bu bağlamda incelemektedir. Çalışma içinde ele alınan reklam metinleri Hürriyet grubu tarafından verilen “kırmızı” ödüllerini alan, 2017 yılına ait çalışmalardan oluşmaktadır.  

___

  • Babacan, M. (2015). Nedir Bu Reklam? İstanbul: Beta Yaınları.
  • Barthes, R. (2014). Çağdaş Söylenler. İstanbul: Metis Yayınları.
  • Barthes, R. (2016). Camera Lucida. İstanbul: Altıkırkbeş Yayın.
  • Berger, J. (2014). Görme Biçimleri. İstanbul : Metis Yayıncılık.
  • Demir, N. K. (2014). Kimliklere Ayna Tutan Reklam Fotoğrafları. Manas Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi(14), 237-251.
  • Ellul, J. (2004). Sözün Düşüşü. İstanbul: Paradigma Yayınları.
  • El-Nawawy, M., & Elmesry, M. H. (2016). The Signs of a Strongman: A Semiotic and Discourse Analysis of Abdelfattah Al-Sisi’s Egyptian Presidential Campaign. International Journal of Communication(10), 2275-2296.
  • Erişti, S. D. (2016). Yeni Medya ve Görsel İletişim Tasarımı. Ankara: Pegem Akademi.
  • Fiske, J. (2014). İletişim Çalışmalarına Giriş. (S. İrvan, Çev.) Ankara: Pharmakon Yayınevi.
  • Genç, A., & Sipahioğlu, A. (1990). Görsel Algılama "Sanatta Yaratıcı Süreç". İzmir: Sergi Yayınevi.
  • Girard, R. (2007). Romantik Yalan ve Romansal Hakikat. İstanbul: Metis Yayınları.
  • Goffman, E. (2009). Günlük Yaşamda Benliğin Sunumu. İstanbul: Metis Yayınları.
  • Göçmen, P. Ö. (2016). Görsel Hikaye Anlatımı Bağlamında Basılı Reklamlarda Fotoğraf Kullanımı. Gazi Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Sanat ve Tasarım Dergisi, 91-105.
  • Ideart. (2017). 7 12, 2018 tarihinde kirmiziodulleri.com: http://kirmiziodulleri.com/arsivdetay/7701/2017 adresinden alındı
  • IDEART. (2017). 7 12, 2018 tarihinde kirmiziodulleri.com: http://kirmiziodulleri.com/arsivdetay/7120/2017 adresinden alındı
  • İvrendi, M., Akbal, İ., & Canıtez, M. (2005). OSMANLI İMPARATORLUĞU’NUN SON YILLARINDA GAZETE REKLAMLARI VE UYGULAMALARI. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi(13), 237-257.
  • Johansson, E. (2018, 3 26). Erik Johansson. http://www.erikjohanssonphoto.com/the-cover-up adresinden alındı
  • Peltekoğlu, F. B. (2000). Kavram ve Kuramlarıyla Reklam. İstanbul: Beta Yayıncılık.
  • RafineriReklam. (2017). 7 12, 2018 tarihinde kirmiziodulleri.com: http://kirmiziodulleri.com/arsivdetay/7911/2017 adresinden alındı
  • RafineriReklam. (2017). 7 12, 2018 tarihinde kirmiziodulleri.com: http://kirmiziodulleri.com/arsivdetay/7912/2017 adresinden alındı
  • Reklamevi, Y. (2017). 7 12, 2018 tarihinde kirmiziodulleri.com: http://kirmiziodulleri.com/arsivdetay/8083/2017 adresinden alındı
  • Simmel, G. (2014). Paranın Felsefesi. İstanbul: İthaki Yayınları.
  • Sontag, S. (2008). Fotoğraf Üzerine. İstanbul: Altıkırkbeş Yayın.
  • TBWA. (2017). 7 12, 2018 tarihinde http://kirmiziodulleri.com/: http://kirmiziodulleri.com/arsivdetay/8040/2017 adresinden alındı
  • TBWA. (2017). 7 12, 2018 tarihinde kirmiziodulleri.com: http://kirmiziodulleri.com/arsivdetay/7948/2017 adresinden alındı
  • TribalWorldwideİstanbul. (2017). 7 12, 2018 tarihinde kirmiziodulleri.com: http://kirmiziodulleri.com/arsivdetay/7739/2017 adresinden alındı
  • Zizek, S. (2004). İdeolojinin Yüce Nesnesi. İstanbul: Metis Yayınları.