POSTMODERN DÖNEMDE TÜKETİM ve MARKA İMAJI

İhtiyaç odaklı ilk dönem tüketim tanımları postmodern dönemde anlam değişimine uğrayarak bireysel kimlikleri tanımlayan bir nitelik kazanmış ve tüketimin sembolik anlamı öne çıkmıştır. Postmodernizm, birbirinden farklı unsurların karşıtlarıyla bir arada olabildiği bir sürece işaret eder. Bu çeşitlilik içerisinde marka imajının oluşturulabilmesi ve sürdürülebilirliğinin sağlanabilmesi ise zordur. Postmodernizmin “an” odaklılığı marka imajlarının sürekli olarak tüketicilerin zihninde yeniden konumlandırılmasını gerektirir. Postmodernizmin görsel kültür odaklılığı, marka imajlarında görsel ifade ve çağrışımların ön plana çıkmasına neden olmuştur. Postmodern dönem, görsel kültür egemenliğindedir, bu nedenle bu süreçte marka imajlarında farklılaşmanın sağlanabilmesi adına görsel imgelerden daha çok yararlanılmaktadır. Makale kapsamında literatür araştırması yapılarak postmodernizm, postmodern tüketim ve tüketici, postmodern dönemde marka imajı ve marka imajında görsel kültürün etkileri temaları tartışılmaktadır.

___

  • Aaker, D. A., (2009a). “Marka Değeri Yönetimi”. MediaCat Yay., İstanbul.
  • Aaker, D. A., (2009b). “Güçlü Markalar Yaratmak”. MediaCat Yay., İstanbul.
  • Aktuğlu, I. K., (2004). “Marka Yönetimi: Güçlü ve Başarılı Markalar İçin Temel İlkeler”. İletişim Yay., İstanbul.
  • Barnard, M., (2010). “Sanat, Tasarım ve Görsel Kültür”. Ütopya Yay., Ankara.
  • Baudrillard, J., (2014). “Simulakrlar ve Simülasyon”. Doğu Batı Yay., Ankara.
  • Baudrillard, J., (2015). “Tüketim Toplumu”. Ayrıntı Yay., İstanbul, 7. Baskı.
  • Bocock, R., (1997). “Tüketim”. Dost Kitabevi, Ankara.
  • Bourdieu, P., (1984). “Distinction: A Social Critique of The Judgement of Taste”. Routledge, London.
  • Bourdieu, P., (1997). “Televizyon Üzerine”. Yapı Kredi Yay., İstanbul.
  • Canetti, E., (2012). “Kitle ve İktidar”. Ayrıntı Yay., İstanbul, 5. Baskı.
  • Çakır, M., (2014). “Görsel Kültür ve Küresel Kitle Kültürü”. Ütopya Yay., Ankara.
  • Dağtaş, B., (2003). “Reklamı Okumak”. Ütopya Yay., Ankara
  • Debort, G., (2012). “Gösteri Toplumu ve Yorumlar”. Ayrıntı Yay., İstanbul, 4.Baskı.
  • Featherstone, M., (2013). “Postmodernizm ve Tüketim Kültürü”. Ayrıntı Yay. İstanbul, 3. Baskı.
  • Frisby, D., (2012). “Modernlik Fragmanları”. Metis Yay., İstanbul
  • Illouz, E., (2011). “Soğuk Yakınlıklar: Duygusal Kapitalizmin Şekillenmesi”. İletişim Yay., İstanbul.
  • Mirzoeff, N. (1998). “What is Visual Culture?” The Visual Culture Reader, Routledge, London&New York.
  • Odabaşı, Y., (2004). “Postmodern Pazarlama”. MediaCatyay., 3.Baskı.
  • Qualter, T.H., (1991). “Advertising and Democracy in The Mass Age”. MacMillian, London.
  • Poe, M. (2014). “İletişim Tarihi”. Islık Yay., İstanbul.
  • Postman, N., (2010). “Televizyon Öldüren Eğlence”. Ayrıntı Yay, İstanbul.
  • Rayner, L ve Easthope, G., (2001). “Postmodern Consumption and Alternative Medications”. Journal of Sociology, 37(2): 157-176.
  • Ries, A. & Ries L., (2003). “Marka Yaratmanın 22 Kuralı”. MediaCat Yay., İstanbul.
  • Ritzer, G., (2011). “Büyüsü Bozulmuş Dünyayı Büyülemek: Tüketim Araçlarının Devrimcileştirilmesi”. Ayrıntı Yay., İstanbul, 2. Baskı.
  • Robins, K., (2013). “İmaj: Görmenin Kültür ve Politikası”. Ayrıntı Yay., İstanbul, 2. Baskı.
  • Sartori, G., (2014). “Görmenin İktidarı: Homo Videns/Gören İnsan”. Karakutu Yay., İstanbul.
  • Sennett, R., (1996). “Kamusal İnsanın Çöküşü”. Ayrıntı Yay., İstanbul.
  • Sennett, R., (2008). “Karakter Aşınması: Yeni Kapitalizmde İşin Kişilik Üzerindeki Etkileri”. Ayrıntı Yay., İstanbul, 3.Baskı.
  • Silier, Y., (2010). “Oburluk Çağı: Felsefe ve Politik-Psikoloji Denemeleri”. Yordam Kitap, İstanbul.
  • Sontag, S. (2005). “Başkalarının Acısına Bakmak”. Agora Kitaplığı, İstanbul.
  • Sulkunen, P., (1997). “Constructing the New Consumer Society”. MacMillian, London.