SANAT İLE BİLİMİN KESİŞME NOKTOLARI VE YOL AYRIMLARI

İnsanoğlunun tarih boyunca tüm ilgi alanları ve ortaya koyduğu tüm araştırmalar göz önüne alındığında, en genel boyutuyla iki temel kavram ortaya çıkar; bilim ve sanat. Hem sanat hem bilim bazı durumlarda diğerine göre daha öncelikli hale gelebilir. Tarih boyunca birçok durumda sanat kavramı insanoğlu için daha öncelikli hale gelmiştir ve günümüzde de gelmektedir. Bilim ile sanatın ortak değerlerine sahip en önemli kişilerden biri Leonardo da Vinci’dir. Leonardo sanatçı olduğu kadar bilim adamı, bilim adamı olduğu kadar da sanatçıdır. Bilim denilince ilk bakışta sanatı çağrıştırmayan bir kavram akla gelebilir. Sanat ile bilimin birbirine göre farklı noktaları da vardır. Başka bir deyişle birçok konuda birlikte yola çıkmış olsalar da bazı durumlarda yolları ayrılır ve birbiriyle uyuşmaz, örtüşemez hale gelebilirler. Sanat eğitimi sadece sanatçı yetiştirmez. Başka bir deyişle ilk ve ortaöğretimde yer alan sanat eğitiminin aslında birincil amacı da sanatçı yetiştirmek değildir. Sanat eğitimi, hem sanatı hem de bilimi içeren bir alan olarak algılanmalı ve öğrencilere de böyle gösterilmeli. Sanat eğitiminin aynı zamanda bir bilimsel disiplin içerdiğini, hem bilim insanı hem de sanatçı kişilikli bireyler yetiştirebileceğini, her iki disiplinin birlikte öğrenilmesinin günümüzde her zamankinden fazla ihtiyaç olduğunu anlatmak herkesten önce sanat eğitimcilerinin görevidir.
Anahtar Kelimeler:

sanat, bilim, sanat eğitimi

___

  • Arnheim, R. (2009). Görsel Düşünme, (Çev: Rahmi Öğdül). İstanbul: Metis Yayınları Buyurgan, S.ve Kumral, Ç. (2008). Bireyin Eğitim Sürecinde Sanat Eğitimi Neden Yer Almalıdır? 3.Ulusal Sanat Eğitimi Sempozyumu 16-17 Nisan 2012 (Bildiriler Kitabı), Ankara: Gündüz Eğitim ve Yayıncılık Cohn, A. E. (2003). Medicine, Science and Art: Studies in Interrelations 1931, Kessinger Publishing, Whitefish Montana USA, 2003 Crombie, A. C. (1986). “Experimental Science and the Rational Artist in Early Modern Europe” Art and Science, (ed. Stephen R.Graubard), University Press of America,USA Da Vinci, L.(1992). Leonardo Da Vinci: Defterler (Çev: Turhan Ilgaz ve Hakan Yılmaz), İstanbul: Hil Yayın (1. Baskı). Dikmen, B. (2012). Değişen Dünyada Kültür, Sanat ve Bilim İlişkisi, Journal of Life Sciences, 1(1), 137-144 Erbay, M. (1997). Plastik Sanatlar Eğitiminin Gelişimi, İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi Yayınları. Eren, I. (2005). Sanat ve Bilgi İlişkisi -A.Schopenhauer ve M.Heidegger’in Sanat Görüşleri, , Bursa: Asa Yayınları Erinç, S. M. (1995). Resmin Eleştirisi Üzerine, İstanbul: Hil Yayın. Erinç, S. M. (2004). Kültür Sanat Sanat Kültür, Ankara: Ütopya Yayınevi Ersoy, A. (2002). Sanat Kavramlarına Giriş. İstanbul: Yorum Sanat Yayıncılık Erzen, J. (2006). Çevre Estetiği (1.Baskı). Ankara: ODTÜ Geliştirme Vakfı Yayınları. Eskridge, R. (2010). “The Enduring Relationship Of Science and Art”, The Art Institute of Chicago, Adapted From” Exploration and the Cosmos: The Consilience of Science and Art, (http://artic.edu/aic/education/sciarttech/2a1.html) (03.06.2016) Eyuboğlu, B.R. (1986). Resme Başlarken, Ankara: Olgaç Basımevi Fuller, D. ve P. Waugh. (2004). The arts and sciences of criticism, New-York: Oxford University Press, Gill, S. P. (1986). “The Paradox of Prediction”, Art And Science , (ed: Stephen R.Graubard), University Press of, USA Gökaydın, N. (2002). Temel Sanat Eğitimi, Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları. Güngör, O. (1996). Resim-iş dersleri üzerine, Milli Eğitim, Sayı;131. Gürer, L. (1990). Temel Tasarım. İstanbul: Teknik Üniversite Matbaası Opper, J. (1973). Science and the Arts A Study in Relationships from 1600-1900, Fairleigh Dickinson University Press, Associated University Presses Cranbury, New Jersey, USA Özdemir, O. (2012). Bilim Eğitiminde Estetik Süreçler: Sanat Destekli Bilim Eğitimi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 45, (1), 269–284 Robinson, K. (2003). Yaratıcılık Aklın Sınırlarını Aşmak, İstanbul: Kitap Yayınevi Rossing, T. D. ve Christopher J. C.. (1999). Light Science: Physics and the Visual Arts, “Our World of Light and Color” Springer Science and Business Media INC.1999, New- York USA Ruskin, J. (2009). The Eagle's Nest: Ten Lectures on the Relation of Natural Science to Art , (Given Before the University of Oxford in Lent Term 1872), Bibliolife, Charleston USA San, İ. (2003). Sanat Eğitimi Kuramları, Ankara: Ütopya Yayınları Schiller, F. (2001). İnsanın Estetik Eğitimi Üzerine Bir Dizi Mektup (Çev: Gürsel Aytaç). Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları Soylu Koyuncu S. (2008). Sanatın boşluğunda duran giz: ezoterizm 3.Ulusal Sanat Eğitimi Sempozyumu 16-17 Nisan 2012 (Bildiriler Kitabı) , Ankara: Gündüz Eğitim ve Yayıncılık Tepecik, A. (2002). Grafik Sanatlar, Ankara: Detay Yayıncılık. Vezzosi, A. (2002). Leonardo Da Vinci Evren Bilimi ve Sanatı (Nami Başer), İstanbul: Yapı Kredi Yayınları. Weisskopf, V. F. (1986). “ Observations on Art and Science”, Art and Science, (Ed: Stephen R. Graubard) , American Academy of Arts and Sciences University Press of America, 1986 Lanham USA Wilson, S. (2002). Information Arts: Intersections of Art Science and Technology, The MIT Press, Massachusetts Institute of Technology, Cambridge, Mass. USA Yetişken, H. (1998). Estetiğin ABC’si. İstanbul: Kabalcı Yayınevi Zichichi, A. (1999). Creativity in Science, World Scientific Publishing Co. Pte. Ltd. Singapore