MEMET FUAT’IN ELEŞTİRİ ÜSTÜNE GÖRÜŞLERİ VEYA ÖZNEL BİR YARATICILIK OLARAK ELEŞTİRİ

MEMET FUAT’IN ELEŞTİRİ ÜSTÜNE GÖRÜŞLERİ VEYA ÖZNEL BİR YARATICILIK OLARAK ELEŞTİRİ ÖZ               Yazılarında, eleştirinin amacından, nasıl olması gerektiğinden ve eleştirmenlerin niteliğinden söz açan Memet Fuat; bütün karşı koyuşlara rağmen Türkiye’de eleştirinin varlığının savunuculuğunu yapmaktadır. Öte yandan ise, Türkiye’de enikonu eleştirinin yapılamadığı düşüncesinin yaratılması hususunda eleştirmenleri suçlamaktadır. Bu hususta, eleştirinin niteliğini arttırmak adına, kendi sanat anlayışı çerçevesinde birtakım öneriler getirme; Türkiye’de eleştirinin niteliğine hizmet eden bir standart ortaya koyarak eleştirinin metotlarını belirleme gayretindedir. Bu minvalde, eleştiriye ve eleştirmene saygı gösterilebilmesine ve onların hak ettiği değeri görebilmesine hizmet etme yoluna gitmektedir. Aynı zamanda, büyük ölçüde eleştirinin sanatsal niteliğini göstermeye çalışmaktadır. Bu çerçevede Memet Fuat; Noel Carroll ve Edward Said gibi eleştiriyi olumlamakta ve eleştiriyi çağdaş pratikte, sanatsal üretimin işlemesi için gerekli olan bir ara madde olarak görmektedir. Bu bağlamda, ilk olarak Noel Carroll ve Edward Said’in edebi eleştiri konusu üzerine görüşlerinden söz açacağım. Bunun ardından Memet Fuat’ın Eleştiri Üstüne kitabında ortaya konan eleştiri anlayışını, Noel Carroll ve Edward Said’e değinmek suretiyle ve her birinin arasındaki paralelliklerin nasıl ve ne şekilde kurulabileceğini göstererek açımlayacağım. Son olarak, Memet Fuat’ın, Noel Carroll ve Edward Said’le koşutluk arz ettiğini tespit ettiğim söz konusu eleştiri anlayışını, nasıl ve ne derecede uyguladığını gösteren uygulamalı bir eleştiri çalışmasıyla yazımı sonlandıracağım. Anahtar Kelimeler: Eleştiri, Memet Fuat, Noel Carroll, Edvard Said. MEMET FUAT’S OPINIONS ON CRITICISM OR CRITICISM AS A SUBJECTIVE CREATIVITY  ABSTRACT               Memet Fuat who spokes about the purpose of criticism, how criticism should be, and the nature of critics in his writings; despite all rejections, advocates the existence of criticism in Turkey. On the other hand, he blames critics for the creation of the idea that criticism cannot be practiced in Turkey. In this respect, in order to increase the quality of criticism, he makes an effort to bring some suggestions within the framework of his artistic understanding,  and to determine the methods of criticism by suggesting a standart serving the quality of criticism. In this manner, he resorts serving that criticism and critics can be respected and they can see value which they deserve. In the same time, he tries to show the artistic qualities of criticism to a large extent. Within this scope, like Noel Carroll and Edward Said, Memet Fuat affirms criticism and sees it as a necessary intermediate for the process of artistic production in contemporary practice. In this context, first of all, I will talk about the opinions of Noel Carroll and Edward Said on the subject of literary criticism. Thereafter, I will expound Memet Fuat’s understanding of criticism revealed in his book On Criticism by mentioning Noel Carroll and Edward Said and by indicating how and in what way can be drawn the analogies between each of them. Finally, I will conclude with one of the Memet Fuat’s practical critiques that shows how Memet Fuat applies the concept of criticism which I have found that it is parallel to Noel Carroll and Edward Said. Keywords: Criticism, Memet Fuat, Noel Carroll, Edward Said.

___

  • Carroll, N. (2009). On Criticism. New York and London: Routledge.
  • Fuat, M. (1994). Eleştiri Sorumluluğu. İstanbul: Yapı Kredi.
  • Fuat, M. (2001). Eleştiri Üstüne. İstanbul: Adam.
  • Said, E. W. (1985). Beginnings: Intention and Method. New York: Columbia University.
  • Said, E. W. (1983). “The World, The Text and The Critic.” Introduction: Secular Criticism. Cambridge: Harvard University Press.