Kredi Tutumlarının Maneviyat ve Çeşitli Değişkenlerle İlişkisi

İslam’da faiz yasaklanmıştır. İslam Hukukundaki isimlendirmeyle ribâ akit sonrası taraflar için şart koşulan karşılıksız bir fazlalıktır. Bu fazlalıktan genellikle bir taraf yarar sağlar iken diğer taraf zarar görmektedir. Toplumu etkileyebilecek olan bu zararın maddi yönü olabildiği gibi manevi yönü de olabilmektedir. İslam iktisat düşüncesinde eşitlik ve adalet prensibi temelinde oluşması hedeflenen piyasa düzeninde uygulanması yasaklanmıştır. Bu yasağın psiko-sosyal çeşitli gerekçeleri bulunmaktadır. Bu çalışmada faizli borçlanmanın maneviyatla ilişkisi araştırılmıştır. Araştırmanın sonuçlarına göre faizli borçlanmanın bireylerde yüksek stres ve işyeri/hanelerde bereketsizlik sebebi olduğu gözlenmiştir.  Bunun yanında aile içi ilişkilerde bozulmaya sebep olduğu ve çocuklarının ruh sağlığını olumsuz yönde etkilediği görülmüştür. Faizli borçlanmanın manevi başa çıkmayı negatif yönde etkilediği görülmüştür.

Relationship between Credit Attitudes and Spirituality and Variables

Interest is banned in Islam. The naming in Islamic Law is an unrequited surplus stipulated for the post-contracting parties. This surplus usually benefits one party, while the other is damaged. This damage, which may affect the society, can be material as well as spiritual. In Islamic economic thought, it is forbidden to apply in the market order which is aimed to be formed on the basis of equality and justice principle. There are various psycho-social reasons for this ban. In this study, the relationship between interest borrowing and spirituality was investigated. According to the results of the study, it is observed that interest borrowing is the cause of high stress in individuals and fertility in workplaces / households. In addition, it has been observed that it causes deterioration in family relations and negatively affects the mental health of their children. Interest-rate borrowing was found to negatively affect moral coping

___

  • Alkış, A. (2018). İslâm Hukukunda Faizin İlleti. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, (31), 113-160.
  • Al-Maany. (2019, 07 29). https://www.almaany.com/ar/dict/ar-ar/%D9%85%D8%AD%D9%82/. https://www.almaany.com. adresinden alındı
  • Apaydın, Y. (2001). Karz. Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi. İstanbul: Türkiye Diyanet Vakfı.
  • Beyhaki, A. b. el-Huseyn. (2003). Es-Sünenü’l-Kübrâ. Beyrut: Dâru’l-kütübi’l-ilmiyye.
  • Bilmen, Ö. N. (t.y.). Hukûk-ı İslâmiyye ve Istılâhât-ı Fıkhiye Kâmusu. İstanbul: Bilmen Yayınevi.
  • Cimete , G. (2002). Yaşam Sonu Bakım. Istanbul: Nobel Tıp Kitabevleri.
  • Çeker, O. (2014). İslam Hukukunda Akitler. Konya: Tekin Kitabevi.
  • Ebû Dâvûd, S. b. E. (t.y.). Sünen. Beyrut: el-Mektebetü’l-asriyye.
  • Eğilmez, M. (2014). Örneklerle Kolay Ekonomi. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • El-Gamal, M. A. (2017). Ribâ Yasağındaki İktisadi Hikmeti Anlamaya Dair Bir Çaba. A. Thomas (Ed.), Ribâyı Anlamak İslam İktisadında Faiz içinde. İstanbul: İktisat Yayınları.
  • Elmalılı, M. H. Y. (t.y.). Hak Dini Kur’an Dili. İstanbul: Azim Dağıtım.
  • İbn Mâce, E. A. M. b. Y. el-Kazvînî. (1430). Sünen. Dâru’r-risâleti’l-âlemiyye.
  • İbn Rüşd, E. M. b. A. (1425). Bidayetü’l-Müctehid ve Nihayetü’l Muktesid. Kahire: Dâru’l-hadîs.
  • Karaman, H., Çağrıcı, M., Dönmez, İ. K. ve Gümüş, S. (2006). Kur’an Yolu Türkçe Meâl ve Tefsir (C. 1-5). Ankara: Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınları.
  • Khan, M. A. (2018). İslam İktisadının Meseleleri. (S. Karadoğan, Çev.). İstanbul: İktisat Yayınları.Kızıltepe, K. (2017). Diyanet Personelinin Faiz Hassasiyeti Üzerine Bir Araştırma. Uluslararası İslam Ekonomisi ve Finansı Araştırmaları Dergisi, 3(2), 172-225. doi:10.25272/j.2149-8407.2017.3.2.08
  • Koçyi̇ği̇t, H. (2012). Kur’ân Açısından Bereket Kavramının Değerlendirilmesi. Çukurova Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi (ÇÜİFD), 12(1), 147-170.
  • MeF. (1404, 1427). Ribâ. El-Mevsûatu’l-Fıkhiyye. Küveyt: Vizâratu’l-evkâf ve’ş-şuûni’l-İslâmiyye.
  • Müslim b. Haccâc. (t.y.). Sahîh (C. 1-5). Beyrut: Dâru İhyâi’t-turâsi’l-Arabî.
  • Şirin, T. (2018). Maneviyat Ölçeği'nin Geliştirilmesi: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Turkish Studies, 13(18), 1283-1309. doi:http://dx.doi.org/10.7827
  • Tabakoğlu, A. (2013). İslam İktisadına Giriş. İstanbul: Dergâh Yayınları.
  • TBB. (2019). Bireysel Kredi ve Kredi Kartı Borcunu Ödememiş Gerçek Kişilerden Borcu Devam Etmekte Olan Kişi Sayısı. Türkiye Bankalar Birliği Risk Merkezi.
  • Temel, N. (2010). Faiz Yasağıyla İlgili Farklı Yaklaşımlar. İslam Hukuku Araştırmaları Dergisi, (16), 77-110.
  • Tümer, G. (1992). Bereket. Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi. İstanbul: Türkiye Diyanet Vakfı.
  • Uludağ, S. (1998). İslamda Faiz Meselelerine Yeni Bir Bakış. İstanbul: Dergâh Yayınları.
  • Zinnbauer, B., & Pargament, K. (2013). Dindarlık ve Maneviyat (Çev. Sevdenur Düzgüner). R. R. Paloutzian, & C. Park (Dü) içinde, Din ve Maneviyat Psikolojisi (S. Düzgüner, Çev., s. 61-100). Ankara: Phoenix Yayınevi.
  • Zuhayli, V. (1405). El-Fıkhu’l-İslâmî ve edilletuhu. Dımeşk: Dâru’l-fikr.