Albert Camus’nun Absürd Kavramı Bağlamında Sen Aydınlatırsın Geceyi Filminin Analizi

Film ve felsefe ilişkisine yönelik farklı yaklaşımlar bulunmaktadır. Bu yaklaşımlardan birinde, filmin kendine özgü bir biçimde felsefe yapabileceği savunulmaktadır. Bu yaklaşımda yeni bir fikrin filmin imkanlarıyla, film diliyle ortaya koyulabileceği öne sürülmektedir. Ayrıca filmin kendine özgü bir biçimde felsefe yaptığını söyleyebilmek için alana özgün katkı sunması beklenmektedir. Bir diğer yaklaşımda ise filmin, düşünürler ya da filozoflar tarafından daha önceden ortaya koyulmuş kavramları ya da fikirleri kendine özgü dili ile somutlaştırabileceği ve bu fikirler ya da kavramlar bağlamında tartışma yaratacak imajlar sunabileceği ileri sürülmektedir. Bu çalışmada yukarıda ifade edilen ikinci yaklaşım benimsenmiştir. Bu çalışmanın problemi film ile felsefe arasında nasıl bir bağlantı olduğunu, absürd kavramı ve Sen Aydınlatırsın Geceyi filmi özelinde ortaya koymaktır. Soyut bir bir kavramın sinemanın dilinde nasıl somutlaştığını ortaya koymak, bu çalışmanın problem alanını oluşturmaktadır. Bu doğrultuda, absürd kavramının filmde hangi bağlamlarda ele alındığı ve bu kavramın filmde nasıl somutlaştığı ortaya koyulmaya çalışılmıştır. Bu amaç doğrultusunda betimsel analiz yöntemi kullanılmıştır. Çalışmada öncelikle Camus’nun absürd kavramı açıklanmıştır. Camus’nun absürd kavramı açıklandıktan sonra, kavram film ile ilişkilendirilmiştir. Çalışmada Sen Aydınlatırsın Geceyi filminde ölüm, intihar ve absürd kavramı arasında doğrudan bağlantı olduğu ve bu bağlantının sinemanın imkanlarıyla somutlaştığı bulgulanmıştır.

___

  • Arslan, A. (2020) Felsefeye giriş. Ankara: Serbest Akademi Yayınları.
  • Bollnow, O. F. (2004). Varoluş felsefesi. (Çev. M. Beyaztaş), İstanbul: Efkar Yayınları.
  • Büker, S. (2012) Sinemada anlam yaratma. İstanbul: Hayalperest Yayınevi.
  • Camus, A. (2015). Sisifos söyleni. (Çev. T. Yücel), İstanbul: Can Yayınları.
  • Camus, A. (2016b). Başkaldıran insan. (Çev. T. Yücel), İstanbul: Can Yayınları.
  • Camus, A. (2016a). Tersi ve yüzü. (Çev. T. Yücel), İstanbul: Can Yayınları.
  • Camus, A. (2020). Yabancı. (Çev. A. Sezen), İstanbul: Can Yayınları.
  • Cevizci, A. (1999). Felsefe sözlüğü. İstanbul: Paradigma Yayıncılık.
  • Cox D. ve Levine M. (2012). Thinking through film doing philosophy, watching movies. Malden: Wiley-Blackwell.
  • Çüçen, K. (2003). Heidegger’de varlık ve zaman. Bursa: Asa Kitabevi Yayınları.
  • Gasset, J. O. Y. (2017). İnsan ve herkes. (Çev. N. Gül Işık), İstanbul: Metis Yayınları.
  • Gündoğan, A. O. (2018). Albert Camus ve başkaldırma felsefesi. İstanbul, Öteki Yayınları.
  • Kierkegaard, S. (2017). Korku ve titreme. (Çev. N. Beier), İstanbul: Pinhan Yayıncılılık.
  • Malraux, A. (1982). İnsanlık durumu. (Çev. A. Er), İstanbul: Oda Yayınları.
  • Mounier, E. (2007). Varoluş felsefelerine giriş. (Çev. S. Rifat Kırkoğlu), İstanbul: Say Yayınları.
  • Öztürk, S. (2020). Sinema felsefesine giriş. Ankara: Ütopya Yayınevi.
  • Röportaj: Onur Ünlü Sen Aydınlatırsın Geceyi. Erişim adresi: https://eksisinema.com/roportaj-onur-unlu-sen-aydinlatirsin-geceyi/ (Erişim Tarihi 30-05-2021)
  • Sartre, J. P. (2017). Bulantı. (Çev. S. Hiav), İstanbul: Can Yayınları.
  • Savaş, H. (2012). Kiraz mevsimi ve sinema bileti. İstanbul: Nirengi Kitap Yayınları.
  • Savaş, H. (2013). Sinema ve varoluşçuluk. İstanbul: Sözcükler Yayınları.
  • Shakespeare, W. (1996). Soneler. (Çev. B. Öztürk – S. Öztürk), İstanbul: Remzi Kitabevi Yayınları.
  • Solomon, R C. (2006). Dark feelings, grim thoughts: experience and reflection in Camus and Sartre. New York: Oxford University Press.
  • Wartenberg, T. (2007). Thinking on screen film as philosophy. New York: Routledge.
  • Wartenberg, T. (2018). Yeni başlayanlar için varoluşçuluk. (Çev. N. Soysal), İstanbul: Say Yayınları.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.