TÜREV ÜRÜNLER VE ALMANYA'DA BİREYSEL YATIRIMCILARIN TÜREV ÜRÜNLERDEN ELDE ETTİKLERİ KAZANÇLARIN VERGİLENDİRİLMESİ

HALK ŞİİRİMİZDE NEVRÛZ Türk dünyasının en eski geleneksel bahar bayramlarından biri de Nevrûz’dur. Eskiden beri çeşitli adlarla ve törenlerle kutlanan bu bayram, 12 Hayvanlı Türk Takvimi’ne göre, gece ile gündüzün eşit olduğu 21 Mart gününe rastlamaktadır. 21 Mart, Göktürklerin Ergenekon vadisinden çıktıkları ve bağımsızlıklarını kazandıkları gün olarak da kabul edilmektedir. Türk ve diğer doğu topluluklarında Nevrûz, çeşitli inançlara bürünmüştür. İslâm öncesinde halk şiiri örneklerini kopuzla terennüm eden şaman, kam, baskı, ozan… vb. halk şairleri, İslâm dininin kabulünden sonra Anadolu’da ozan adıyla sanatlarını icra etmişler; XV. Yüzyıldan sonra da âşık adını alıp saz eşliğinde geleneksel bayramı olan Nevrûz’la ilgili şiirlerini irticâlen söylemişlerdir.Hükümdar şairlerden Babür Şah, Babürnâme adlı eserinde, halk şairlerinden Kaygusuz Abdal, Pîr Sultan Abdal, Âşık Ali İzzet Özkan, Kerim Dede şiirlerinde Nevrûz konusunu işlemişlerdir.Anadolu ve Balkanlarda söylenen bir çok halk türküsünde de Nevrûz temasına yer verilmiştir
Anahtar Kelimeler:

halk, şiir, Nevruz, bayram

TÜREV ÜRÜNLER VE ALMANYA'DA BİREYSEL YATIRIMCILARIN TÜREV ÜRÜNLERDEN ELDE ETTİKLERİ KAZANÇLARIN VERGİLENDİRİLMESİ

NEVRUZ IN OUR FOLK POETRY One of the oldest traditional spring festivals in Turkish world is Nevruz. This festival which has been celebrated for ancient time in different names and in different rituals coincidences with the date March, 21 in which the day-time and the night is equal, according to the Turkish Calendar with 12 Animals. It is also accepted that Nevruz is the date when Kok-Turks left from Ergenekon Valley and gained their independence. Nevruz has been disguised within the various beliefs in Turks and different Eastern communities. In pre-Islamic period of time, folk poets who sing their folk poems examples with kopuz (a kind of musical instrument used by ancient Turks), shaman, kam, baksı and ozan (poet), …kept their arts in Anatolia under the name of “ozan” repeatedly, after they accept Islam as religion. After the 15th century, they were called as “aşık” (lover) and song their poems pertaining with the Nevruz as companying with the “saz” (a stringed instrument). Babür Shah, as ruler poet, in his work Babürname, Kaygusuz Abdal, Pir Sultan Abdal, Aşık Ali İzzet Özkan, Kerim Dede, as folk poems, dealt with the Nevruz in their poets. Many folk songs which had been song in Anatolia and Balkans gave the place in their themes

___

  • ÇAY, Abdulhalûk M. : Türk Ergenekon Bayramı / Nevrûz, Ankara 1993.
  • GÜZEL, Abdurahman: “Türk Ergenekon Bayramı / Nevrûz ve Kaygusuz Abdal’da Bir Nevrûz Sabahı”, Millî Folklor, 3 (17), Ankara 1993.
  • __________________: “XIV-XV. Yüzyıl Edebiyatında Nevrûz ve Nevrûziyeler”, mlâ Kılavuzu, TDK., Ankara 1996.
  • Karşılaştırmalı Türk Lehçeleri Sözlüğü, (Haz. Ahmet Bican Ercilasun ve Diğerleri), Ankara 1991.
  • MAKAS, Zeynel abidin: Türk Millî Kültüründe Nevrûz, İstanbul 1987.
  • Nevrûz, (Haz. Sadık K. TURAL), Ankara 1995.
  • Nevrûz / Yenigün 21 Mart, Kültür Bakanlığı, Hagem Yayını, Ankara 1994. Şemseddin Sami: Kâmûs-ı Türkî, Tıpkıbasım, İstanbul 19
  • TURAL, Sadık-KILIÇ Elmas (Haz.): Nevrûz ve Renkler, Ankara 1996.
  • Türkçe Sözlük, C. I-II, TDK., Ankara 1998,
  • Türk Dili ve Edebiyatı Ansiklopedisi, C. IV, İstanbul 1981.