REFORM SÜRECİNDEKİ AVRUPA'DA DOGMATİK SINIRLAMADAN DİNİN DIŞINA ÇIKAN DÜNYAYA GEÇİŞTE BİLİMİN YÜKSELİŞİ

Öyle görünüyor ki, bilimsel araştırmanın yapılmasını engelleyici veya cesaret kırıcı işlevleri bakımından, Batı Hristiyanlığında; Roma Katolikliği, Lutherizm ve Kalvinizmden başka dogma bulunmamaktadır. Yine de bu üç mezhep içinde büyük bilimadamlarına rastlamak olasıdır. Her üç mezhebin iman ikrarı, doğayı tefekküre dalmanın dimağı Tanrıyı düşünmeye sevk edeceği, yaratıcının her şeyi yaratan bir kudret olarak farkına varılacağı içeriğine sahiptir. Diğer taraftan ise, genel bir uyarı sürekli olarak yinelenmektedir: Doğa ile yakından ilgilenmek, ister istemez, kişiyi Tanrıyı anmaktan koparacaktır. Orta Çağlarda zihnin doğadaki olgular üzerinde eğitilmesi, yalnızca, ruhani gerçeklerin betimlenmesi maksadına odaklaşmış olduğu için, bilimsel araştırmanın gerektirdiği bir tutumu oluşturmuş değildi. Tabiatın bilimsel araştırmalara konu edildiği hallerde, daima, dine yararlı olması gerektiği tavsiye edilmekteydi
Anahtar Kelimeler:

Reform, protestan, bilim

REFORM SÜRECİNDEKİ AVRUPA'DA DOGMATİK SINIRLAMADAN DİNİN DIŞINA ÇIKAN DÜNYAYA GEÇİŞTE BİLİMİN YÜKSELİŞİ

It seems that these are no dogmas except of the three main division of Western Christianity to discourage scientific research were Roman Catholicism, Lutheranism and Calvinism. Some great scientists will be found among all three. All three confessions held that contemplation of nature may lead the mind to God, the Maker of all things. On the other hand, there was also a general warning that, the study of nature may turn the mind away from God. When the Middle Ages sought edification in nature, it was for the purpose of illustrating spiritual truths, not of conducting scientific study. İn cases where a scientific study of nature was recommend as useful to religion

___

  • Birnbaum N. (1980). Social Structure and The German Reformation, Arno Press, New York
  • Bunch, B. (2004). The History of Secience and Technology, Houghton Mifflin, Boston
  • Cremeans C.D. (1949). The Reception of Calvinist Thought in England, University of Illinois Press, Urbana
  • Gale, C.E. (1996). Isaac Newton and the Scientific Revolution, Oxford Üniversity Press, New York
  • Kibre, P. (1984). Studies in Medieval Science: Alchemy, Astrology, Mathematics and Medicine, Hambledon Press, London
  • Kitab-ı Mukaddes Şirketi (2005) Kutsal Kitap, Kitab-ı Mukaddes Şirketi, İstanbul
  • Knight D (1986). The Age of Science: The Scientifical World View in the nineteenth century, Blasil Blackwel , New York
  • Lyons H., (1968). The Royal Society (1660-1940): A History of its Administration Under Its Charters ,
  • Greenwood Press, New York Manson T.M.; Single J.C. (1997). The Calvinist Roots of Modern Era, University Press of New England, Hanover
  • Marnef G (1996). Antwerp in Age of Reformation: Underground Protestantism in a Commercial Metropolis, Johns
  • Hopkins University Press, Baltimore McNeill J.T. (1967). The History and Character of Calvinism, Oxford University Press, New York
  • Needham J. (1975). Background to modern science, Arno Press, New York
  • Ozment S. (1980). The Age of Reform (1250-1550) : An Intellectual and Religious History of the Medieval and Reformation Europe, Yale University Press, Hew Haven
  • Phillips J. (1973). The Reformation of Images: Destruction of Art in England (1535-1660), University of California, Berkeley
  • Raitt J. (1987). Christian Spiritually: High Middle Ages and Reformation, Crossroad Press, New York
  • Sarton G. (1955). The Appreciation of Ancient and Medieval Secience During the Renaissance (1450-1600),
  • University of Pennsylvania Press, Philadelphia Sprat T. (1947). The History of the Royal Society of London , for Improving of Natural Knowledge, Chapman Press, London
  • Stimson D. (1948). Scientists and Amateurs: A History of the Royal Society, Greenwood Press, New York
  • Weld, C.R. (1975). A History of the Royal Society , Arno Press, New York William C. D. (1948).
  • University Press, Cambridge Wolf A. (1962). A History of Science, Technology and Philosophy in the 16th and 17th Centuries, Allen and Unwin, London
  • A History of Science and It’s Relations with Philosophy and Religion, Cambridge