KÜTAHYA SOĞUKÇEŞME (AVDAN) KÖYÜ'NDE KURBAN RİTÜELİ

Bu çalışmada toplumlarda meydana gelen kültürel değişiklikler, kültürel değişikliklere neden olan etkenler, kültürel değişikliklerin inançlara etkisi, inançlarla birlikte ritüellerin nasıl değiştiği ve ortaya çıkan modern ritüeller ışığı altında kurban ritüelinin gelişimi incelendikten sonra Türklerde İslamiyet öncesi ve sonrası kurban ritüeline değinilerek Kütahya Soğukçeşme Köyü’ndeki1 kurban ritüelinden ve modernleşme sürecinde değişen ritüellerden bahsedilmektedir

KÜTAHYA SOĞUKÇEŞME (AVDAN) KÖYÜ'NDE KURBAN RİTÜELİ

In this study, after we study the cultural changes in the societies, the reasons caused these cultural changes, the effects of the cultural changes on religions, how the rituals change with the beliefs, the sacrificing rituals in the light of modern rituals, we will mention the sacrifice rituals in Soğukçeşme, Kütahya and the rituals changed in the modernization time

___

  • ATALAY Besim (1992). Divan-ü Lûgat-it Türk Tercümesi, C. I-II- III. Ankara:TDK.
  • BİNGÖL Mehmet Ali (2003). Kaynak kişiyle 03.11.2003 tarihli görüşme, Bilgisayar Operatörü, 1966, Kütahya.
  • BİRDOĞAN Nejat, (1994). İttihat ve Terakki’nin Alevîlik-Bektaşîlik Araştırması (Baha Sait Bey), Berfin Yay., İstanbul.
  • ELİADE Mircae (1991). Kutsal ve Dindışı, Çev: Mehmet Ali Kılıçbay. Ankara:Yapı Kredi.
  • ENGİNER Gürbüz (1997). Kurban –Kurbanın Kökenleri ve Anadolu’da Kanlı Kurban Ritüelleri-. İstanbul:Yapı Kredi.
  • ERGİN Muharrem (1997). Dede Korkut Kitabı, C. I. Ankara:TDK.
  • ERÖZ Mehmet (1992). Eski Türk Dini ve Alevîlik Bektaşîlik. İstanbul: Türk Dünya Araştırmaları Vakfı.
  • GÖLPINARLI Abdülbaki (1998). Vilâyetnâme (Menâkıb-ı Hünkâr Hacı Bektaş-ı Velî). Ankara:İnkılap.
  • KOÇ Adem (2000). Saz Şiirinde Bektaşî Terimleri (Basılmamış yüksek lisans tezi). Dumlupınar Üniversitesi, Kütahya.
  • LEVI-STRAUSS Claude (1984). Yaban Düşünce, Çev: Tahsin Yücel. İstanbul:Kent.
  • NOYAN Bedri (1995). Bektaşîlik Alevîlik Nedir?. İstanbul:Ant.
  • OĞUZ M. Öcal (2007). “UNESCO, Kültür ve Türkiye”, Milli Folklor, S.73.
  • OĞUZ M. Öcal (2007a). “Folklor: Ortak Bellek ve Paylaşılan Deneyim”, Milli Folklor, S.74.
  • ÖGEL BAHAEDDİN (1998). Türk Mitolojisi, C. I. Ankara:TTK.
  • PEACOCK James L.(1986). “Notes on a Theory of the Social Evolution of Ritual”, Theories Concerning the Ritual Process, Indiana:216-228. Çev. Adem Koç, “Ritüellerin Sosyal Evirimi Teorisi Üzerine Notlar”, (James L. Peacock’tan çeviri), Milli Folklor, S.69, 2006:141-163.
  • PRITCHARD Edward E. (1998). İlkellerde Din, Çev: Hüseyin Portakal, Ankara: Öteki.
  • ROUX Jean-Paul (1994). Türklerin ve Moğolların Eski Dini, Çev: Prof. Dr. Aykut Kazancıgil. İstanbul:İşaret.
  • YENİKAYA Tamer (2003). Kaynak kişiyle 03.11.2003 tarihli görüşme, MEB’de Memur, 1964, Kütahya.