HEİDEGGER'DE DASEIN'IN VARLIĞI VE ZAMAN MESELESİ

Heidegger Klasik felsefe geleneği olarak adlandırdığı Batı metafizik geleneğinin varlığın ‘nedir’liğine takılarak varlığın anlamının üstünün örtülmesini varlığın krizi olarak görür. Bu kriz felsefenin Platon-Aristoteles çizgisinden beri gelen ve Descartes’ın Kartezyen düşüncesiyle temellerini sağlamlaştıran bir gelenek olarak Alman idealistleriyle doruk noktasına ulaşmıştır. Bu krizde gelinen son noktada varlığın aşkın (transendent) ilan edilimi ve zamanın varlıktan soyutlanması, insanın varlıkla arasındaki bağın koparılışına neden olduğu gibi, varlıkla insan arasındaki bağın da koparılışına sebebiyet vermiştir. Bu koparılışla varlık, zamandan yoksun kılınmış, zaman ise ontik alanla kurulu bir mahal olarak anlaşılmıştır. Bu doğrultuda insanın dünyada insan olma olanağı olarak Dasein’ın varlığının anlamı ile ilişkinin kurulamayışı, onun zamanıyla olan bağının da kurulamayışına bağlı olarak bir ‘düşünme’ meselesi olarak karşımıza çıkmaktadır. Bu, Batının düşmüş olduğu ontoloji karşısında epistemolojiyi önceleyen bir düşünüşün tezahürüdür. Bu bağlamda varlığın anlamını yeniden sormak, varlıkla insan arasındaki bağın ‘zaman’la tesis edilmesi olacağı gibi ontolojiyi önceleyen düşünmenin de ihtiyatlı bir tavrı olacaktır.

BEING OF DASEIN AND TIME PROBLEM IN HEIDEGGER

Heidegger understand as the crisis Being that is covered up meaning in the Western metaphysical tradition which definites classical philosophy tradition that was focused on the question ‘what’ of Being. This crisis have reached to top with German idealists which have came from the Plato-Aristotle of philosophy line and Descartes grounded with cartesian thought this. The last point reached in this crisis, to be announced that transcendent of Being and to isolation time from Being have caused both the be breaken of man’s bond with his Being and of Being bond with man. Being as a result of the break of the bond is deprieved of time, time is understood as a in structure that is established ontic. İn this direction non-estaplishment of relationship with meaning Being of Dasein who is possibility of man as possibility of Being human appearences as a matter of ‘thinking’. This appeares a thought that precedes epistemology in the face of ontology that is defended by Western tradition. İn this regard to ask again fort he meaning of Being will be a prudent attitude that is a thought that precedes ontology in the face of epistemology. So, The linking between Being and man will be established with ‘time’

___

  • Çüçen A. Kadir. (2000). Heidegger’de Varlık Ve Zaman. Bursa: Asa Kitabevi.
  • Denkel, A. (2003). İlkçağ’da Doğa Felsefeleri,. İstanbul: Doruk Yayınları.
  • Erdemli A. (2000). Aydınlanma Olarak Tarihli Yaşama. Felsefelogos Dergisi. S. 9, Yıl 3. Bulut Yayınları.
  • Heidegger, M. (1954). Was Heisst Denken? Max Niemeyer Verlag Tübingen.
  • Heidegger, M. (1977). Gesamtausgabe 5: Holzwege; Der Ursprung Des Kunstwerkes. Hrsg. Von. F.W. Von Hermann, Vittorio Klostermann Frankfurt Am Main.
  • Heidegger, M. (1996a). Being And Time. (Trans. Joan Stambaugh). State University Of New York Press.
  • Heidegger, M. (1996b). Zaman Kavramı. (Çev. Saffet Babür). İstanbul: İmge Kitabevi.
  • Heidegger, M. (1997). “Sanatın Doğuşu Ve Düşüncenin Yolu”. Patikalar. (Çev. Leyla Baydar, Hasan Ünal Nalbantoğlu), İstanbul: İmge Kitabevi.
  • Heidegger, M. (2009). Metafizik Nedir? (Çev. Yusuf Örnek). Ankara: TFK Yayınları.
  • Heidegger, M. (2010). Being And Truth, (Trans. Gregory Fried, Richard Polt). İndiana University Press.
  • Heidegger, M. (2011). Sanat Eserinin Kökeni. (Çev. Fatih Tepebaşlı). De Ki Sanat Yayınları.
  • Heidegger, M. (2013). Düşümek Ne Demektir? (Çev. Rıdvan Şentürk). Bursa: Paradigma Yayınları, 2013.
  • Heistermann, W. (1959). Tabiat, İnsan, Tarih. Felsefe Arkivi Dergisi. (Çev. Tomris Mengüşoğlu). İstanbul: Kültür Sanat Basımevi, Cilt 4, S.2.
  • Inwood, M. (1997). A Very Short Introduction: Heidegger. Oxford University Press.
  • Johnson, P.A. (2013). Heidegger Üzerine. (Çev. Adnan Esenyel). Bursa: Sentez Yayınları
  • Kant, I. (1982). Dünya Yurttaşlığı Amacına Yönelik Genel Bir Tarih Düşüncesi. (Çev. Uluğ Nutku), Yazko Felsefe Yazıları. 4. Kitap. İstanbul: Yazko Yayınları.
  • Kant, I. (2010). Arı Usun Eleştirisi. (Çev. Aziz Yardımlı). İstanbul: İdea Yayınları.
  • Küçükalp, K. (2008). Batı Metafiziğinin Dekonstrüksiyonu: Heidegger Ve Derrida. Bursa: Sentez Yayınları.
  • Liddell H. G., Scott, R. (1968). Greek-English Lexicon. Oxford At The Clarendon Press.
  • Liddell H. G., Scott, R. (1883). Greek-English Lexicon, Oxford At The Clarendon Press.
  • Nietzsche, W.F. (2011). Tarih Üzerine. (Çev. Nejat Bozkurt). İstanbul: Say Yayınları.
  • Ökten, K. H. (2012). Heidegger Ve Metafizik, Kant Sonrası Metafizik Üzerine Konuşmalar. Küre Yayınları.
  • Polt, R. (2000). Martin Heidegger: Tarih, Kalıtım Ve Yazgı. Felsefelogos Dergisi. (Çev. A. Kadir Çüçen). S. 9, Yıl 3. İstanbul: Bulut Yayınları.
  • Safranski R. (2008). Bir Alman Üstat: Heidegger. (Çev.Ali Nalbant). İstanbul: Kabalcı Yayınları,
  • Steiner G. (2003). Heidegger. (Çev. Süleyman Sahra). Ankara: Hece Yayınları.
  • Steuerwald K. (1974). Almanca-Türkçe Sözlük. Abc Yayınevi.
  • Yıldızdöken, Ç. (2017). Heidegger’de Dasein’ın Varlığının Zamansal Serimlenişi. Doktora Tezi. Bursa: Uludağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.