FRANCİS BACON'IN PUTLAR KURAMI BETİMLEMESİNDE YERYÜZÜ SANATI VE YOKSUL SANATTA SÖYLEM ÜRETİMİ

Araştırmanın amacı Francis Bacon’un Putlar Kuramı çözümlemesinin postmodern algıda deneyimlenen gerçeğin, sanatçı söyleminde sanatsal söylem üretiminin incelenmesidir.  Sanatsal söylem oluşturmada, bilinç ve sorgulama fikri, örnekleme alınan eserlerin düşünsel oluşumlarında sanat-bilim ilişkisi üzerine bir yönelim gerçekleştirmektedir. Araştırmanın konusunu oluşturan Francis Bacon'ın 'Putlar Kuramı', yeryüzü sanatı ve yoksul sanatta zihinsel sorgulamaların sanat eserlerine etkileri ilişkisel tarama modelinde çözümlenmiştir. Araştırmanın örnekleminde yer alan Robert Smithson, Richard Long, Michael Heizer, Christo Javacheff ve Jeanne Claude’un çalışmaları birbirleriyle ilişkili olarak incelenerek elde edilen bulgularla sanatçıların sanatsal söylem ifadeleri üzerine bir inceleme oluşturulmuştur. Aynı zamanda betimsel içerik analizi yöntemi kullanılarak örneklemde yer alan sanatçıların eleştirel sanatsal söylemlerinin temel yapısını oluşturan sanatsal söylemin üretimi analiz edilmiştir.

ARTISTIC EXPRESSION FOR LAND ART AND ARTE POVERA IN THE DESCRIPTION OF FRANCIS BACON’S THEORY OF IDOL

The aim of the research is an examination of Francis Bacon’s Idol Theory analysis, the experienced reality in the postmodern perception and artistic expression creating under an artist expression. Conscious and query idea while creating an artistic expression caused a tendency to art-science relation in the illustrated works of intellectual genesis. The research subject which is Francis Bacon’s “Theory of Idol” and effects of intellectual queries on artworks were analyzed in the relational screening model for land art and arte povera. Robert Smithson, Richard Long, Michael Heizer, Christo Javacheff and Jeanne Claude’s works in the research were examined in the context of relevancy to each other and obtained findings created an examination on rhetoric expressions of artists. At the same time, artistic expression genesis based on critical artistic expressions of artists in the sample was analyzed with using descriptive context analysis method.

___

  • Bacon, F. (2015). Novum Organum (T. Kabadayı, Çev.). Ankara: Bilgesu Yayınları.
  • Bacon, F. (2016). Denemeler (A. Göktürk, Çev.). İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Bunnin, N. & Yu, J. (2008). The Blackwell Dictionary of Western Philosophy. İngiltere: Blackwell Publishing.
  • Connor, S. (2005). Postmodernist Kültür- Çağdaş Olanın Kuramlarına Bir Giriş. (D. Şahiner, Çev.). İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Fineberg, J. (2014). 1940'tan Günümüze Sanat: Varlık Stratejileri. (S. Atay; , G.E. Yılmaz, Çev.). İzmir: Karakalem Kitabevi Yayınları.
  • Gaukroger, S. (2001). Francis Bacon and the Transformation of Early-Modern Philosophy. İngiltere: Cambridge University Press.
  • Hançerlioğlu, O. (1975). Felsefe Sözlüğü. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Mattei, C. (2011). Modernliğin Beş Yüzü-Modernizm, Avangard, Dekadans, Kitsch, Postmodernizm (S. Gürses, Çev.). İstanbul: Küre Yayınları.
  • Sena, C. (1972). Estetik- Sanat ve Güzeliğin Felsefesi. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Teshuva-Baal, J. (2007). Christo and Jeanne - Claude. Almanya: Tashen Yayınları.
  • Timuçin, A. (2013). Estetik. (9. Baskı). İstanbul: Bulut Yayınları.
  • Walsh, A. (2014). Criminological Theory: Assessing Philosophical Assumptions. USA: Routledge Publishing.
  • Yılmaz, M. (2013). Modernden Postmoderne Sanat. İstanbul: Ütopya Yayınları.
  • Yılmaz, M. (2011). Tuvalden Fırlayan Şiddet. (M. Yılmaz, Haz.). Sanatın Günceli Güncelin Sanatı (s. 257-266). Ankara: Ütopya Yayınevi.
  • İnternet Kaynakça
  • Renkçi Taştan, T. (2016). "Sanat, Doğa ve Teknoloji Ekseninde Sanatçılar ve Yapıtları". İdil Dil ve Sanat Dergisi. 5 (19), s.169-180. http://www.idildergisi.com/ makale/pdf/1442517405.pdf (Erişim: 28.10.2016).
  • Karaçay, T. "Sanat Öldü Mü? Bilim Yaşıyor mu?" Başkent Üniversitesi, Fen-Edebiyat Fakültesi İstatistik ve Bilgisayar Bilimleri Bölümü. http://www.baskent.edu.tr/~tkaracay/etudio/ agora/mmf/mmf5_sanat.htm (Erişim: 28.10.2016).
  • Görsel Kaynakça
  • Resim 1: Robert Smithson, Yerleşim Alanı Olmayan Yer http://socks-studio.com/2014/06/14/theory-of-non-sites-by-robert-smithson-1968/ (Erişim: 28.10.2016)
  • Resim 2 : Christo Javacheff and Jeanne Claude, Kuşatılmış Adalar, Biscayne Körfezi http://www.arthistoryarchive.com/arthistory/earthart/ (Erişim: 28.10.2016)
  • Resim 3 : Richard Long, Kırmızı Taş Çemberi http://www.tate.org.uk/art/artworks/long-red-slate-circle-t11884 (Erişim: 28.10.2016)
  • Resim 4 : Michael Heizer, Bitişik, Karşı, Üzerine http://artbeat.seattle.gov/2013/ 03/21/weekly-art-hit-adjacent-against-upon-by-michael-heizer/ (Erişim: 28.10.2016)
  • Resim 5 : Michael Heizer, Havaya Yükseltilmiş Kütle http://jacindarussellart.blogspot.com.tr/ 2015/01 michael-heizers-levitated-mass.html (Erişim: 28.10.2016)
  • Resim 6 : Robert Smithson, Kırmızı Kumtaşı Köşe Parçası http://theredlist.com/wiki-2-351-382-1160-1122-view-usa-profile-smithson-robert.html (Erişim: 28.10.2016)
  • Resim 7 : Robert Smithson, Kenarı Çit İle Çevrili Su, http://whitney.org/WatchAndListen?play_ id=487 (Erişim: 28.10.2016)