On dokuzuncu yüzyıl İngiliz romantik şairlerinin yapıtlarında karanlık, kuşku­ların, umutsuzluğun ve güvensizliğin egemen olduğu bir yön vardır. Samuel Taylor Coleridge de bu çalışmada ele alınan şiirlerinde evrenin düzenini sağlayan metafizik bir gücün varlığı konusundaki kuşkularını dile getirmektedir. Coleridge'in karabasan dünyasında güven duyulabilecek bir evrensel ve ahlaki düzen yerine tesadüflerin ha­kim olduğu bir düzensizlik hüküm sürmektedir

SAMUEL TAYLOR COLERIDGE'S "THE RIME OF THE ANCIENT MARINER" AND "CHRISTABEL": DOUBTS ABOUT THE UNIVERSAL ORDER

There is a dark strain which can be traced in the poetry of all the major nineteenth century English romantic poets: a scepticism about the ultimate purpose of man's life, a sense of having lost a metaphysical certainty and faith in the presence of a benevolent power who maintains harmony and order in the universe. Samuel Taylor Coleridge is one of them. In "The Rime of the Ancient Mariner" and "Christabel", he reveals a nightmarish vision of the universe where moral order seems to be replaced by a cosmic "hap".

___

  • FAIRCHILD H.N. (1949) Religious Trends in English Poetry, New York: New York U P.
  • MAGNUSON Paul. (1974) Coleridge's Nightmare Poetry, Charlottesville: University Press of Virginia.
  • MADIANO Raimonda. (1985) Coleridge and the concept of nature. London: The Macmillan Press.
  • VLASOPOLOS Anca. (Autumn 1979) "The Rime of the Ancient Mariner' as Romantic Quest" The Wordsworth Chronicle, Vol. 10, #4.
  • WARREN Robert. (1958) "A Poem of Pure Imagination: An Experiment in Reading", Selected Essays, New York: Columbia U P.