MANÇU DÖNEMİ ZADEGÂN YAŞAMINDAN BİR KESİT: KIZIL KONAĞIN RÜYASI’NDA BİR DOĞUM GÜNÜ EĞLENCESİ

Eski Çin’de kültürün siyasetle buluştuğu alan, birbirine feodal esaslarla bağlı seçkinci ve kandaş bir çevreye işaret etmektedir. Bu çevrenin odağındaki hükümdar adeta bir kültür piramidinin tepesinde oturur. Hükümdarlık makamının taşraya bir model olarak yansıması, zadegân sınıfına örfi taşeronluk misyonunu yüklemiştir. Kızıl Konağın Rüyası’nın yazarı Cao Xueqin böyle bir zadegan soyundan gelmektedir. Zengin soyluların kandaş kültür kökleri dilin gündelik kullanımında belirgindir ve Çin romanlarında, klasik batı romanlarından aşina olduğumuz bireyci aristokrasi dilinden farklı bir dil kullanımı görülür. Romanın onbirinci bölümü, romanda sürekli gözetilen dengeli olay örgüsü ve anlatımın güzel bir örneğini oluşturur

Daily Life of Gentry: A Birthday Party in the Dream of Red Mansions

In traditional China, the circle where politics and culture meet covers the cognate and elitist environment which are interconnected with eachother through feudal principals. The ruler as a center of this circle also appears as sitting on a throne placed on top of a culture pyramid. His reflected regency as a customary model for the rural areas, leaves all the subcontacting mission to gentry. The author of The Dream of Red Chambers, Cao Xueqin also comes from an aristocratic family. Cognate cultural roots of aristocrats manifests itself in linguistic patterns. In the “Red Chamber” we also observe that the linguistic expressions are quite different than of those individualistic aristocracy which we are acquainted from classical western novels. The Eleventh Chapter of the novel sets a good example for the balanced narration which is seen frequently throughout the novel

___

  • Ames, Roger T. Focusing the Familiar: A Translation and Philosophical Interpretation Hawaii Press, 2001. of the Zhongyong. Honolulu, HI, USA: University of
  • Chen, Qing陈清. Zhongguo Zhexue Shi 中国哲学史 (Çin Felsefesi Tarihi). Beijing: Beijing Yüyan Wenhua Daxue Chubanshe, 1999.
  • He, Wangru 何王茹. Hong Lou Meng Yanjiu红楼梦研究 (Hong Lou Meng Araştırmaları). Zhejiang: Xinmin Chubanshe, 2010.
  • Kırilen, Gürhan, “Kızıl Konağın Rüyasında Karşılıksız Aşk: Jia Rui’nin Akıbeti”, Folklor Edebiyat Cilt 19, Sayı 76, 2013/4, s. 149-162. Lefkoşa - KKTC.
  • Kırilen, Gürhan. Çin’de Afyon Savaşları. Ankara: Gece Kitaplığı, 2014.
  • Li, Lianyu李连玉. Hong Lou Meng Shi yu Ren 红楼梦事与人 (Hong Lou Meng’da Olaylar ve Gerçekler). Shanghai: Renmin Chubanshe, 2006.
  • Liu, Jingqi刘敬圻. Hong Lou Meng de Nüxing Guan yu Nanxing Guan 红楼梦的女 性观与男 Chubanshe, 2006.
  • Lü, Qixiang吕启祥. Wang Xifeng de Moli yu Meili 王熙凤的魔力与魅力 (Wang Xifeng’in Needham, Joseph. Zaman ve Doğulu İnsan: Beşeri Hukuk ve Tabiat Kanunları. (çev.) Necdet Özberk. İstanbul: İz Yayıncılık, 2000.
  • Ünal, Gonca Chiang,. “Çinde Ayak Bağlama Geleneği: Bir Çift Küçük Ayak, Bir Kap Gözyaşı”, I. Uluslararası Asya Dilleri ve Edebiyatları Sempozyumu Kitabı, Erciyes Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Yayınları, Kayseri, Bildiriler (2011), 147-154.
  • Zheng, Hongfeng郑红风 & Zheng, Qingshan郑庆山. Hong Lou Meng Zhiping Jizhu红楼 梦脂评辑校 (Hong Lou Meng Üzerine Notlar). Beijing: Chubanshe, 2006. Beijing Tushuguan