Şeyhu'l-İslam İbn Kemal'in Kur'an-ı Kerim'inİ'câzıyla İlgili Görüşleri

Osmanlı devletinin yükselme döneminde yaşamış İbn Kemal,çok yönlü bir alimdir. Pek çok ilim dalında eserleri vardır. Kuran-ıKerimle de ilgili de risâleler yazmıştır. Kuran-ı Kerim, lafzen vemanen mûcizedir. Peygamberimizin mûcizeleri arasında Kuran aklîmûcize olarak değerlendirilmektedir. İfade tarzı, edebi yönleri, içerdiğikonular, geçmişten haber vermesi, teknolojik bilgilerBütün insanlığa benzerini meydana getirmeleri açısından yaptığımeydan okuma şimdiye kadar gerçekleştirilememiştir. İbn Kemal, Kuran-ı Kerimin bu yönlerini esas alarak Risâle fiÎcâzil-Kuran isimli eserini yazmıştır.

Ideas of Sheik-al-Islam Ibn Kemal about Pithiness of the Holy Qur an

Ibn Kemal was a versatile scholar who lived in the growth periodof Ottoman Empire. He wrote many books on various sciences. Healso wrote pamphlets related to the Holy Qur an. The Holy Qur an isboth literally and spiritually miracle. It is accepted as mental miracleamong the miracles of our Prophet.Its expression style, literary aspects, provision of information fromthe past and provision of information regarding technological issuesshows its pithiness. Its challenge to all humanity in terms of forming asimilar one has not been realized yet. Taking these aspects into consid- eration, Ibn Kemal wrote his book Risâle fi İ câzi l Qur an .

___

  • Âli, Gelibolulu Mustafa; “Kitabu’t-Tarîh-i Künhü’l-Ahbâr”, Kayserili Raşid Efendi Ktb., no: 920, vr. 258b’den nakleden: Şefaettin Severcan, “Kemal Paşa-zâde’nin Hayatı”,
  • Aydın, Hüseyin, “Meydan Okumaları Bakımından Ku’an Mûcizesi”, Kelam Araştırmaları, sy. 8/1 (2010).
  • Bahçıvan, Seyit, “Şeyhu’l-İslam Kemalpaşa’nın Vasiyetnâmesi”, Marife, y. 1, sy. 2.
  • Bilmen, Ömer Nasûhi, “Hukûk-i İslamiyye ve Istılâhat-ı Fıkhıyye Kamûsu”, İstanbul 1949.
  • Cerrahoğlu, İsmail, “Tefsir Usûlü”, 8.baskı, Ankara 1991.
  • Fayda, Mustafa, “İbn Kemal’in Hayatı ve Eserleri”, Şeyhulislam İbn Kemal, TDV. Yay. Ankara 1986.
  • Gökbilgin, M. Tayyib, “XV.-XVI. Asırlarda Edirne ve Paşa Livası”, İst. 1952.
  • Hamid Vehbi, “Meşâhir-i İslam”.
  • Hoca Sadedin, “Tacü’t-Tevârih”, (nşr. İsmet Parmaksızoğlu), Eskişehir, Kültür Bakanlığı Yayınları, 1992.
  • Hüseyin Hüsameddin, “Amasya Tarihi”, Necm-i İstikbal Matbaası, İstanbul 1927.
  • İbn Abidîn, Muhammed Emin b. Ömer, “Reddü’l-Muhtâr ale’d- Dürri’l-Muhtâr”, Mısır 1368/1966.
  • İbn Kemal, “Î’câzu’l-Kur’an”, SK., yazmalar 1398.
  • İbn Kemal, “Î’câzu’l-Kur’an”, SK., Ayasofya 4794.
  • İbn Kemal, “Risâle fi Kıdemi’l-Kur’an”, Res., ACN.
  • İbn Kemal, “Risâletü’l-Ferâid”, Res., ACN.
  • İbn Kemal, “Tevârih-i Al-i Osman VII. Defter”, (haz. Turan Şerafettin), Ankara, TTK. Basımevi,1991..
  • Katip Çelebi, “Sullemü’l-Vusul ilâ Tabakâti’l-Fuhûl”, S.K., Şehit Ali Paşa, nr 1887.
  • Mecdi Efendi, “Hadâiku’ş-Şekâik”, (nşr. Abdülkadir Özcan) Çağrı yay., İst. 1989.
  • Öçal Şamil, “İbn Kemal’in Felsefi ve Kelami Görüşleri”, Kültür Bakanlığı Yayınları, 2408, Osmanlı Eser- leri Dizisi 20, Levent Ofset ve Matbaacılık, Ankara 2000.
  • Peçevi İbrahim Efendi, “Peçevi Tarihi”, (haz. Bekir Sıtkı Baykal) Kültür Bakanlığı Yay., Mersin 1992.
  • Polat, Fethi Ahmet, “Çağdaş İslam Düşüncesinde ‘Kur’an’a Yaklaşımlar”, İz yayıncılık, İstanbul 2007.
  • Saraç, A. Yekda, “Şeyhulislam Kemalpaşazade Hayatı, Şahsiyeti, Eserleri ve Bazı Şiirleri”, Risâle Yay. İst. 1995.
  • Sözen, Kemal, “İbn Kemal’de Metafizik”, Fakülte Kitabevi, Isparta 2001.
  • Taşköprizâde, İsâmeddin Ahmet Efendi, “eş-Şekâiku’n-Numaniyye fî Ulemâi’d-Devleti’l-Osmaniye” (thk. Ahmet Subhi Fırat), İstanbul 1989.
  • Turan, Şerafettin, “Kemalpaşazade” md. DİA. c. 25, s. 239-241.
  • Uğur, Ahmet, “İbn Kemal”, İzmir 1987.
  • Uzunçarşılı, İsmail Hakkı, “Osmanlı Tarihi”, TTK yay., Ankara 1972.