Liberal Komüniteryanizmde İnsan, Toplum ve Devlet Tasavvuru

Liberal komüniteryanizm, kendi duruşunu, yalnızca liberalizm ve komüniteryanizmin değil, aynı zamanda komüniteryan teorinin diğer şubeleri arasında da var olan uzlaşma ve çatışma noktalarını göz önünde bulundurarak geliştirir. Liberalizm ile komüniteryanizmi uzlaştırmak hedefiyle yola çıkan liberal komüniteryanizm, bu teoriler arasında var olan gerilimlerin nasıl aşılabilece- ğine dair ahlak-merkezli bir yaklaşım tarzı ortaya koyar. Bu süreçte o, bireyin, toplumun ve toplumsal kurumların ahlaki gelişimine engel olan etkenlerin nasıl gün yüzüne çıkartılıp tedavi edilebileceği ve farklı toplumsal kesimler arasında karşılıklı alışveriş ve işbirliği esasına dayalı bir ilişkinin kurulabilmesi için gerekli olan içtimai ve siyasi altyapının nasıl hazırlanabileceği sorularını yaptığı analiz ve tekliflerin merkezine yerleştirir. Bu makale, liberal komüniteryanizmin insan, toplum ve devlet tasavvurunu ana hatlarıyla ortaya koymayı amaç- lamaktadır. Liberal komüniteryanizme göre, kişinin kararlarının değerli kabul edilmesi ve bunlara saygı gösterilmesi, bu kararların, kendisinin ve toplumun ahlaki gelişiminekatkıda bulunuyor olması şartına bağlıdır. Böyle bir katkının olabilmesi için ise, kişinin kararını, insan hayatının temel de - ğerleri olan özgürlük, akıl, ben-idrakine uygunluk ve sorum - luluk değerleri arasında makul bir dengenin nasıl kurulabile - ceğine dair bir muhasebe sürecinin neticesinde almış olması gerekir. Liberal-komüniteryan düşüncenin kurucularından olan Philip Selznick'e göre, sağlıklı bir toplum düşüncesinin ortaya çıka - bilmesi ve toplumsal bütünlüğün sağlanabilmesi şu şartların gerçekleşmesine bağlıdır: (1) Aidiyet çevrelerini ve toplumu bir arada tutan temel değerler (tarihsellik, kimlik, karşılıklı bağlılık, çoğulculuk, irade özgürlüğü, katılım ve bütünlük) arasında ma - kul bir dengenin kurulması. (2) Toplumsal hayata ve düşünceye rengini veren, aralarında sürekli bir gerilim ilişkisinin var oldu - ğu ve eksik katılım-tam katılım, yerellik-evrensellik, medeni - lik-sadakat, geleneksel ahlak-eleştirel ahlak kutuplarından biri - sini merkeze alan anlayış tarzlarının birbirleriyle dengelenmesi. Liberal komüniteryanizme göre devlet, toplumsal yapıya uy - gun bir siyaset tarzı geliştirebilmek için, toplumda temsil edilen farklı aidiyetler arasındaki dağılımı göz önünde bulun - durmalı ve fakat her türlü aidiyeti bizatihi değerli olarak kabul etmelidir. Devletin, eşitlik ilkesini zedelemeyecek şekilde in - sanların ve toplumsal kesimlerin hayatlarını inanç ve değerleri doğrultusunda sürdürebilmeleri noktasında onlara yardımcı olması gerekir. İyi niyetli tarafsızlık ilkesi , din ile devletin arasında sağlıklı bir ilişkinin nasıl kurulabileceği konusunda katı ayrılık ilkesine nisbetle daha makul çözümler sunar. Fakat bu ilke de din ile devletin birbirleri ile sağladıkları yakınlaşmanın devletin taraf - sızlığı ve sekülerliği ilkelerini ihlal etmemesi gerektiğini söyler. Makalede, liberal-komüniteryanizmin bu bahislere dair yak - laşım tarzının kendine özgü yönleri, komüniteryanizmin dev - letçi, muhafazakâr ve evrenselci şubeleri ile ve yeri geldikçe de hak-merkezli, mükemmeliyetçi ve siyasal liberalizmle karşı - laştırmalar yapmak suretiyle ortaya konulmaktadır. Böylelikle liberal ve komüniteryan teorilerin hem kendi içlerindeki hem de birbirleri arasındaki çatışma ve uzlaşma noktalarından bazı - larına işaret edilmektir. Ayrıca Almanya, Amerika ve Fransa'da cereyan eden bazı siyasi ve hukuki tartışmalardan örnekler ge - tirmek suretiyle Batı bağlamında liberal-komüniteryan düşün - cenin nerede durduğu da somutlaştırılmaya çalışılmaktır. Makalenin sonuç kısmında, günümüzde Türkiye'de liberalizm hakkında yürütülen tartışmaların kısa bir değerlendirmesiyapıldıktan sonra, liberal-komüniteryan yaklaşım tarzının bu tartışmaları nasıl zenginleştirebileceğine işaret edilmektedir.

Self, Society and State in Liberal Communitarianism

Liberal communitarianism develops its position by reflectingupon the points of conflict and consensus, not only betweenliberalism and communitarianism, but also betweendifferent variations of the communitarian theory. Aiming toreconcile liberalism and communitarianism, liberal communitarianismtries to articulate a morality-centered approachto overcome the tensions between these two theories. It thusdeals with the questions of how to examine and treat the obstaclesfor the moral development of the individual, societyand different institutions; and how to prepare the ground forconstructing a social and political order based on mutual interactionand cooperation.This article aims to examine the liberal-communitarian conceptionof self, society and state in general.From a liberal-communitarian perspective, individual choicesgain moral worth and are respectable only if they contrib-ute to the moral flourishing of the individual and society. Yetsuch a contribution is bound to the fulfillment of a precondition:The individual choice has to be the result of a reflectionon how the key values of human life (freedom, reason,authenticity and responsibility) can be balanced with eachother.According to Philip Selznick, one of the founders of the liberal-communitarianthinking, developing a sound social theoryand achieving social integration depends on the level oftheoretical and practical success in the following tasks: (1)Creating a reasonable balance among the key values of sociallife (historicity, identity, mutuality, plurality, autonomy,participation and integration), which hold the communitiesand the society intact. (2) Balancing the conflicting viewpointsthat give social life and thought its true nature, andwhich are driven by either one of the contrasting poles ofsegmental vs. core participation, particularism vs. universalism,civility vs. piety, and critical vs. conventional morality.In liberal communitarianism, in order to develop a policyin harmony with social structures, the state should payclose attention to the proportions of the various communitiesestablished around different elements of identity (suchas language, religion, ethnicity etc.) within the society, butat the same time it should not neglect to accept each oneof them as valuable in itself. The state thus should supportthese communities for sustaining their lives in accordancewith their beliefs and values without violating the principleof equality.The principle of benevolent neutrality is more appropriatethan the idea of a strict wall of seperation for providing aframework for a sound relationship between religion andstate. However, the cooperation of religion and state has inany case to take place within the boundaries drawn by theprinciples of state neutrality and secularity.In this article, the unique aspects of the liberal-communitarianposition on these topics will be introduced by comparingthem with the statist, conservative, and universalistvariations of the communitarian theory and -where helpfulwiththe rights-centered, perfectionist and political variationsof liberalism, thereby demonstrating certain points ofconflict and consensus both within and between liberalismand communitarianism. Furthermore, the article tries toclarify the position of liberal communitarianism within theWestern context by bringing out examples from political andlegal discourses in Germany, the United States and France.In the concluding section, after a brief evaluation of the contemporarydiscussions on liberalism in Turkey, the paperwill attempt to explore the question of how such discussionscould be enriched with the aid of a liberal-communitarianperspective.

___