ARAP MÜZİK KONGRESİ (1932): TARİHSEL DEĞİŞİM, MİLLİ KİMLİK VE ÖZNEL ANLATILAR

Bu çalışma, 1932’de Kahire’de düzenlenen Arap Müzik Kongresi’ni Mısır’ın I. Dünya Savaşı’ndan itibaren yaşadığı siyasal ve toplumsal gelişmelere paralel olarak ele almaktadır. İki dünya savaşı arasında dolaşımda olan Mısırlılık, Mısır milliyetçiliği ve Pan-Arapçılık, modern Mısır kimliğinin temsil alanlarından birisi olarak düşünülen Mısır müziğinin yeniden yapılandırılmasının arkasında işleyen düşünce biçimleriydi. Çalışma, kongre günlerini Arap Müzik Kongresi’nin de belirleyici dinamikleri olduğunu ileri sürdüğü ideolojik ve kavramsal tartışmaların penceresinden değerlendirmeyi önermektedir. Kimi katılımcıların kongre esnasında tuttukları günlükler ve yakınlarına hitaben yazdıkları mektuplar çalışmanın yoğunlaşacağı temel kaynaklardır. Bu metinler, olabildiğince rahat ve hatta kaygısız denilebilecek bir üslupla kaleme alınmış olmalarından ötürü kongrenin teknik seviyesi yüksek raporları ve makalelerinden daha renkli ve özneldirler. Kongrede yaşanan tartışmalar, oluşan ihtilaflar, hizipleşmeler ve rekabetin doğurduğu gerginlikler yalın bir dil ve doğallıkla kâğıda dökülmüşlerdir. Bu metinler, sahip oldukları birbirinden farklı bakış açıları ve çok katmanlı anlam dünyalarıyla kongrenin müzikolojik bağlamının dışına taşacak analizlere kapı aralayacaklardır.

CONGRESS OF ARAB MUSIC (1932): HISTORICAL CHANGE, NATIONAL IDENTITY, AND SUBJECTIVE NARRATIVES

This study analyzes the Congress of Arab Music, held in Cairo in 1932, in parallel to the political and social developments that Egypt has undergone since World War I. Egyptian music is one of the representations of the modern Egyptian identity, and Egyptianism, Egyptian nationalism, and Pan- Arabism in circulation during the interwar years were the modes of thought behind the restructuring of Egyptian music. The study proposes to evaluate the Congress days from the perspective of the ideological and conceptual debates, which are also the determining dynamics of the Congress of Arab Music. The second part of the article will focus on the diaries and letters some participants kept during the Congress. These texts, such as the technical reports and the articles about the Congress, not written for a specific readership, are more colorful and more subjective because they have a more relaxed or carefree style. The debates, disagreements, schisms, and tensions owing to competition in Congress were put on paper in plain language and in a natural manner. These texts, with their different perspectives and multi-layered worlds of meaning, will pave the way to analysis that will go beyond the musicological context of the Congress.

___

  • Kitap, Makale ve Tezler
  • Ahmed, [Zekâîzade]. “Hafız Mehmet Zekâi Dede Efendi.” Türk Musikisi Klâsiklerinden Mevlevi Ayinleri, cilt 16, ed. Zekâîzade Ahmet, Dr. Suphi, Mes’ut Cemil, 815-816. İstanbul: İstanbul Konservatuarı Neşriyatı, 1938.
  • Ayas, Güneş. Müziği Boğan Gürültü: İdeolojinin Kıskacındaki “Musiki”. İstanbul: İthaki, 2018.
  • Ayoub, Samy. “The Mecelle, Sharia, and the Ottoman State: Fashioning and Refashioning of Islamic Law in the Nineteenth and Twentieth Centuries.” Journal of the Ottoman and Turkish Studies Association 2/1 (2015): 121-146.
  • Beinin, Joel. “Egypt: Society and Economy, 1923-1952.” Egypt: Modern Egypt, From 1517 to the End of the Twentieth Century, cilt 2, ed. M. W. Daly, 309-333. Cambridge University Press, 1998.
  • Beyaz, Fatma Zehra. “İki Yeni Eser Münasebetiyle: Oryantalizm ve Milliyetçiliğin Kıskacındaki Mısır Tarih Yazımını Yeniden Düşünmek.” Türkiye Araştırmaları Literatür Dergisi 20/40 (2022/2): 297-327.
  • Bilge, Mustafa L.. “Fuâd.” Türkiye Diyanet Vakfı İslâm Ansiklopedisi 13: 201-202.
  • Blum, Stephen. "Prologue: Ethnomusicologists and Modern Music History.” Ethnomusicology and Modern Music History, ed. Stephen Blum, Philip V. Bohlman, Daniel M. Neuman, 1-20. Urbana: University of Illinois Press, 1991.
  • Danielson, Virginia. The Voice of Egypt: Umm Kulthum, Arabic Song, and Egyptian Society in the Twentieth Century. Chicago: The University of Chicago Press, 2008.
  • D’Erlanger, Baron Rodolphe. Essai de codification des règles usuelles de la musique arabe moderne: echelle générale de sons, système modal. 5, Paris: Librairie Orientaliste Paul Geuthner, 1949.
  • Doğrusöz, Nilgün, ed. Rauf Yekta Bey’in Antikaları. Ankara: Atatürk Kültür Merkezi Yayınları, 2018.
  • El-Shawan, Salwa. “Western Music and its Practitioners in Egypt (ca. 1825-1985): The Integration of a New Musical Tradition in a Changing Environment.” Asian Music 17/1 (1985): 143-153.
  • ---------------------. “The Socio-Political Context of Al-Musika al-‘Arabiyyah in Cairo, Egypt: Policies, Patronage, Institutions, and Musical Change (1927-77).” Asian Music 12/1 (1980): 86-128.
  • Elste, Martin. “Curt Sachs: Berlin, Paris, New York – Pathways of Musicology.” Sergi Kitapçığı, Berlin: Musikinstrumenten-Museum, 29 Haziran – 1 Ekim 2006, 1-24.
  • Erguner, Süleyman. Rauf Yektâ Bey: Neyzen – Müzikolog – Bestekâr. İstanbul: Kitabevi, 2003.
  • Fahmy, Khaled. Mehmed Ali: From Ottoman Governor to Ruler of Egypt. England: Oneworld Publications, 2009.
  • Fahmy, Ziad. “Early Egyptian Radio: Transitioning from Media-Capitalism to Media-Etatism, 1928–1934.” Middle East Journal of Culture and Communication 15/1-2 (Haziran 2022): 92-112.
  • Fahmy, Ziad Adel. “Popularizing Egyptian Nationalism: Colloquial Culture and Media Capitalism, 1870-1919.” Doktora Tezi, The University of Arizona, 2007.
  • Gershoni, Israeli. Egypt, Islam and the Arabs: The Search for Egyptian Nationhood, 1900-1930. New York, Oxford: Oxford University Press, 1986.
  • Goldschmith, Jr. Arthur. Modern Egypt: The Formation of a Nation State. US: Westview Press, 1988.
  • Gökçen, İlhami, ed. Rauf Yekta: Fransızca Musiki Yazıları. Ankara: Ürün Yayınları, Tarihsiz. Hinnebush, Raymond A.. “The Reemergence of the Wafd Party: Glimpses of the Liberal Opposition in Egypt.” International Journal of Middle East Studies 16/1 (1984): 99-121.
  • Ibrahim, Ibrahim I.. “The Egyptian Intellectuals Between Tradition and Modernity: A Study of Some Important Trends in Egyptian Thought 1922-52.” Doktora Tezi, St. Antony’s College, University of Oxford, 1967.
  • İnal, İbnülemin Mahmut Kemal. Hoş Sadâ: Son Asır Türk Musıkişinasları. İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, 1958.
  • Kahramankaptan, Şefik, ed. Hindemith Raporları, 1935 / 1936 / 1937, çev. Elif Damla Yavuz, Ankara: Sevda – Cenap And Müzik Vakfı Yayınları, 2013.
  • Kara, İsmail, Cumhuriyet Türkiyesi’nde Bir Mesele Olarak İslâm, İstanbul: Dergâh Yayınları, 2009
  • Karaman, M. Lutfullah. “Filistin.” Türkiye Diyanet Vakfı İslâm Ansiklopedisi 13: 89-103.
  • Katz, Israel J.. Henry George Farmer and the First International Congress of Arab Music (Cairo 1932). Boston: Brill, 2015.
  • Katz, Ruth. “The Lachmann Problem”: An Unsung Chapter in Comparative Musicology. Jerusalem: The Hebrew University Magnes Press, 2003.
  • Kıyak, Hüseyin. Mızrabı, Yayı ve Kalemiyle Mesud Cemil. İstanbul: Kubbealtı, 2018.
  • Kösemihal, Mahmut Ragıp. Türkiye–Avrupa Musiki Münasebetleri (1600-1875). cilt 1, İstanbul: Nümune Matbaası, 1939.
  • Kutluer, İlhan. “Bernard Carra de Vaux.” Türkiye Diyanet Vakfı İslâm Ansiklopedisi 7: 159-160.
  • Küçükkaplan, Uğur. Türk Beşleri: İdeolojiden Tahayyüle Bir Cumhuriyet Ütopyası. İstanbul: Ayrıntı, 2022.
  • Leep, Haley. “Sa’ad Zaghlul’s Gramophone: The Effects of Popular Music on the Egyptian Nation.” Intersect 8/3 (2015): 1-15.
  • Lino, Lisa. “Inheriting the Ghammāz-oriented Tradition: D'Erlanger and Aleppine Maqām Practice Observed.” Ethnomusicology Forum 18/2 (Kasım 2009): 261-280.
  • Llano, Samuel. “Empire, Diplomacy, and the Racial Imagination: Spain at the Cairo Congress of Arab Music (1932).” The Journal of North African Studies (2022).
  • Lombardi, Clark Benner. State Law as Islamic Law in Modern Egypt: The Incorporation of the Shari’a into Egyptian Constitutional Law. Leiden: Brill, 2006.
  • Mckale, Donald M.. “Influence without Power: The Last Khedive of Egypt and the Great Powers, 1914–18.” Middle Eastern Studies 33/1 (1997): 20-39.
  • Ökten, Sadettin. “Farmer, Henry George.” Türkiye Diyanet Vakfı İslâm Ansiklopedisi 12: 173-174.
  • Öncel, Mehmet. “Rauf Yektâ Bey'in Ati, Yeni Mecmûa, Resimli Kitap ve Şehbâl Adlı Mecmûalarda Mûsikî İle İlgili Makalelerinin İncelenmesi.” Yüksek Lisan Tezi, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2010.
  • Öner, Onur. İstanbul’un Müzik Okulları: II. Meşrutiyet ve Şehrin Müzik Hayatındaki Değişimler. İstanbul: Doğu Kitabevi, 2022.
  • --------------. “A Collective Biography Study of Musicians: Patterns, Networks and Music as a “Profession” in the Late Ottoman Era and the Early Republican Years in Istanbul.” Doktora Tezi, İstanbul Şehir Üniversitesi, 2019.
  • Özdemir, Hüseyin. “Rauf Yektâ Bey'in Resimli Gazete, Yeni Ses ve Vakit Gazetelerinde Mûsikî İle İlgili Makalelerinin İncelenmesi.” Yüksek Lisan Tezi, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2010.
  • Popkin, Jeremy D., Julie Rak, ed. Philippe Lejeune: On Diary, US: University of Hawaii Press, 2009.
  • Racy, Ali Jihad. “Historical Worldviews of Early Musicologists: An East-West Encounter in Cairo, 1932.” Etnomusicology and Modern Music History, ed. Stephen Blum, Philip V. Bohlman, Daniel M. Neuman, 68-91. Urbana: University of Illinois Press, 1991.
  • ----------------. “Music in Contemporary Cairo: A Comparative Overview.” Asian Music 13/1 (1981): 4-26.
  • ----------------. “Record Industry and Egyptian Traditional Music: 1904-1932.” Ethnomusicology, 20/1 (Ocak 1976): 23-48.
  • Riggs, Kristy K.. “Bartók in the Desert: Challenges to a European Conducting Research in North Africa in the Early Twentieth Century.” The Musical Quarterly 90/1 (Spring 2007): 72-89.
  • Rona, Mustafa. 50 Yıllık Türk Musıkisi: Bestekârları, Besteleri Güftelerile. İstanbul: Türkiye Yayınevi, 1960.
  • Shiloah, Amnon. “The Status of Traditional Art Music in Muslim Nations.” Asian Music 12/1 (1980): 40-55.
  • Sürelsan, İsmail Baha, “35 inci ölüm yılı münasebetiyle: RAUF YEKTA BEY”, Musikî ve Nota 1/3 (Ocak 1970): 4-5. --------------------, “Rauf Yektâ Bey’in «Kahire Şark Musıkisi Kongresi» ne dâir notları -I-”, Musıkî ve Nota 3/28 (Şubat 1972): 4-7.
  • --------------------, “Rauf Yektâ Bey’in «Kahire Şark Musıkisi Kongresi» ne dâir notları -II-”, Musıkî ve Nota 3/ 29 (Mart 1972): 4-6.
  • --------------------, “Rauf Yektâ Bey’in «Kahire Şark Musıkisi Kongresi» ne dâir notları -III-”, Musıkî ve Nota 3/30 (Nisan 1972): 4-6.
  • --------------------, “Rauf Yektâ Bey’in «Kahire Şark Musıkisi Kongresi» ne dâir notları -IV-”, Musıkî ve Nota 3/ 31 (Mayıs 1972): 4-6.
  • --------------------, “Rauf Yektâ Bey’in «Kahire Şark Musıkisi Kongresi» ne dâir notları -V-”, Musıkî ve Nota 3/ 32 (Haziran 1972): 4-6.
  • --------------------, “Rauf Yektâ Bey’in «Kahire Şark Musıkisi Kongresi» ne dâir notları -VI-”, Musıkî ve Nota 3/ 33 (Temmuz 1972): 4-7.
  • --------------------, “Rauf Yektâ Bey’in «Kahire Şark Musıkisi Kongresi» ne dâir notları -VII-”, Musıkî ve Nota 3/ 34 (Ağustos 1972): 4-5.
  • -------------------, “Rauf Yektâ Bey’in «Kahire Şark Musıkisi Kongresi» ne dâir notları -VIII-”, Musıkî ve Nota 3/ 35 (Eylül 1972): 4-5.
  • -------------------, “Rauf Yektâ Bey’in «Kahire Şark Musıkîsi Kongresi» ne dâir notları -IX-”, Musıkî ve Nota 2/ 14 (Şubat 1984): 6-7.
  • -------------------, “Rauf Yektâ Bey’in «Kahire Şark Musıkîsi Kongresi» ne dâir notları -X-”, Musıkî ve Nota 2/ 15 (Mart 1984): 6-7.
  • Taşdelen, Duygu. “Gelenek Kurguları, Darülelhan ve Aktörlerinden Rauf Yekta Bey.” Doktora Tezi, İstanbul Teknik Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, 2021.
  • Thomas, Anne Elise. “Intervention and Reform of Arabic Music in 1932 and Beyond.” Congrès des Musiques dans le monde de Islam, Fas: Assilah, 8-13 Ağustos 2007, 1-7
  • -------------------------. “Developing Arap Music: Institutions, Individual, and Discourses of Progress in Cairo, 1932.” Doktora Tezi, US: Brown University, 2005.
  • Turan, Yıllar. “Mûsa Süreyya Bey’in Mûsıkî Kitabı’nın Çeviriyazımı ve İncelemesi.” Yüksek Lisans Tezi, Ege Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir, 2019.
  • Yıldırım, Ahmet Cemil. “Ottoman Mecelle as a Secular Uniform Law Instrument.” International Journal of Turcologia 10/19 (2016): 27-45.
  • Elektronik Kaynaklar Kongre esnasında kayıt altına alınan müziklerin tam listesi,
  • https://www.discogs.com/release/24001127-Various-Congr%C3%A8s-De-Musique-Arabe-Du-Caire-1932 (eriş. tar. 21 Ocak, 2023).
  • Richard M. Breaux, “Mohammed El-Akkad: King of the Kanun”, http://syrianlebanesediasporasound.blogspot.com/2021/10/mohammed-el-akkad-king-of-kanun.html (eriş. tar. 26 Ocak, 2023).
  • Renee Gert-Zard, “Forgotten Siren: From Cairo Diva to Israeli Single Mother”, https://www.hsje.org/Arts/Suad_Zaki/suad_zaki.html (eriş. tar. 26 Ocak, 2023).