Temel Problemleri Çerçevesinde Nurettin Topçu'da Din Felsefesi

Nurettin topçu Türk düşüncesinde dinin birçok meselesini ele almış önemli bir filozoftur. Bu makale onun din konusundaki felsefi görüşlerine birkaç noktadan temas etmektedir. Topçu’nun din felsefesi metodolojisinde Maurice Blondel'in yaklaşımının büyük etkisi olmuştur. Nurettin Topçu akıl ile iman arasındaki ilişkiyi isyan ahlakında tartışmaktadır. Öncelikle bu problemi, düşünce inanç ilişkisi çerçevesinde ele almaktadır. Ona göre inanç büyük ölçüde ferdi iradenin rol oynadığı gerçek, tam ve yaşanmış bir bilgidir. Topçu'ya göre her bir ferdin bir obje veya bir hareket üzerinde hükmü, herkesin kendi kişiliğine ve kendi şahsi tarihine bağlıdır. Bu görüş sadece fertler için değil milletler ve kurdukları medeniyetler için de gerçekliği olan bir görüştür. Topçu iman kavramını mistik iman kavramı çerçevesinde tartışmaktadır. Ayrıca, semavi dinlerin kaynağı olarak mistikliği ve dini bir tecrübe şekli olarak mistik piskolojiyi de incelemektedir. Din felsefesinin temel bahislerinden olan dini tecrübeyi ise Allah şuuru ve ibadet psikolojisi çerçevesinde işlemiştir.
Anahtar Kelimeler:

-

Religion Philosophy in the Context of the Basic Problems by Nurettin Topçu

Nurettin Topçu is an important philosopher who has dealt with many issues of religion in Turkish thought. This article touches on his philosophical views on religion from a few points. Maurice Blondel's approach to Topçu’s methodology of artillery has been greatly influenced. Nurettin Topçu discusses the relationship between reason and faith in morality of rebellion. First, it deals with this problem within the framework of the relation between thought and belief. According to him, faith is a real, complete and lived knowledge that plays a role in a great deal of individual will. According to Topçu, every individual is subject to an object or movement, which depends on everyone's own person and his own personal history. This view is not only for the individual, but also for the nations and for the civilizations they build. Topçu discusses the concept of faith within the concept of mystical faith. In addition, he also examines mysticism as a source of semavi religions and mysticism as a religious experience. The religious experience of the basic stipulations of the philosophy of religion is in the context of the psychology of consciousness and worship.