Kur’ân ve Kitâbı Mukaddes’e Göre Yûsuf Kıssası

Yûsuf kıssası, hem Kitâb-ı Mukaddes’in bölümlerinden biri olan Tekvin’de hem de Kur’ân’da yer almaktadır. Biz bu makalede Kurân’daki bu kıssayı yedi safhaya ayırarak inceledik ve Kitâb-ı Mukaddes’teki ilgili bölümle mu-kayese ettik. Kur’ân’daki Yûsuf kıssanın; önemli üç temel husus dolayısıyla Kitâb-ı Mukaddes’tekinden ayrıldığını gördük. Bu farklar sırasıyla “kıssadaki bazı olaylar”, “üslup” ve “verdiği mesajlardır”. Bu farklar, Kur’ân’daki bu kıssasının, Kitâb-ı Mukaddes’ten alınmış olması ihtimalini kesinlikle geçersiz kılar. Kur’ân’daki bu kıssa hakkında tefsirlerde rivâyetlere rastlanır. Bu rivâyetlerin bazıları, Kur’ân’la son derece çelişiktir. Bu yüzden müfessirler, bu tür rivâyetleri şiddetle tenkit etmişler ve bunların, Haşviyye grubu tarafından uydurulduğunu belirtmişlerdir. Kur’ân’la çelişik olmayan rivâyetlerin ise doğruluğu sorunludur. Kitâb-ı Mukaddes’teki kıssanın bu rivâyetlere etkisi kısmen hissedilmektedir.

Joseph’s Story According The Qur’an and The Bible

Joseph’s story is situated in the Genesis, a part of the Bible, and also in the Qur’an. We have discussed this story in the Qur’an dividing into seven chapters and compared with the story of the Bible. We have seen that the Qur’anic story has differences from the story of the Bible because of three different points. These are some phenomenons of the story, phrase and admonitions. These differences abolish the thesis that the Qur’anic stories were quated from Bible. Some narratives about this Qur’anic story have been seen in tefsir books (the Qur’anic exeges). Some narratives are extremly inconsisting with the Qur’an. Because of this reason the commentators of Qur’an severely critized these narratives and announced that they were made up by Haşviyye group. Some of the narratives not inconsisting with Quran are problematic in view of truthfulness. The effect of the Bible on these narratives about this story of the Qur’an have been partially percevied.

___

  • -Aydemir, Abdullah,Tefsirde İsrâiliyât, Ankara,1979.
  • -Beydâvî, , Kâdî Nâsırüddîn Ebû Saîd Abdullah b. ÖmerHata! Yer işareti tanımlanmamış., Envârü’t-Tenzîl ve Esrârü’t-Te’vîl, İstanbul, tsz.
  • -Buhârî, Ebû Abdillâh Muhammed b. İsmâil, el-Câmi’u’s-Sahîh, İstanbul, 1992.
  • -Cerrahoğlu, İsmail, Tefsir Tarihi, Ankara, 1996.
  • -Deccânî, Zâhiye Râgıb, Yûsuf fî’l-Kur’âni’l-Kerîm ve’t-Tevrât, Beyrut, 1415/1994, s. 163.
  • -Ebû Dâvûd Süleyman b. Eş‟as, es-Sünen, İstanbul, 1992.
  • -Ebussuûd, Muhammed b. Muhammed, İrşâdü’l-Akli’s-Selîm ilâ Mezâye’lKur’âni’l-Kerîm , Beyrut, 1411/1990.
  • -ed-Dürrü’l-Mensûr fî Tefsîri’l-Me’sûr, Beyrut, 1411/1990.
  • -Elmalılı, M. Hamdi Yazır, Hak Dini Kur’ân Dili, İstanbul, tsz.
  • -Gazzâlî, Ebû Muhammed b. Muhammed, İhyâu Ulûmi’d-Dîn, Beyrut, tsz.
  • -Göregen, Mustafa Yahudi-İslâm Polemiği ve Tartışma Konuları, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, (Basılmamış Doktora Tezi) İstanbul 2003.
  • -Harman, Ömer Faruk, “Firavun”, DİA, İstanbul, 1996.
  • -Hons, Antony H, Joseph in the Qur’an: Dramatic Dialogue, Human Emotion and Prophetic Wisdom, İslâmochristiana (Dirâstü‟l- İslâmiyye Mesîhiyye), Roma, 1981.
  • -http://en.wikipedia.org/wiki/Hyksos.
  • -Isfahânî, Râgıb, Mu’cemü Müfredâti Elfâzi’l-Kur’ân, tahkik: Nedim Maraşlı, Beyrut, tsz.
  • -İbn Hanbel, Ahmed, el-Müsned, İstanbul, 1992.
  • -İbn Kesîr, Ebü‟l-Fidâ İsmaîl el-Kureşî, el-Bidâye ve’n-Nihâye, Beyrut, tsz,.
  • -İbn Mâce, Ebû Abdillah Muhammed b. Yezîd, es-Sünen, İstanbul, 1992.
  • -İbnu Âşûr, İbnu Âşûr, Muhammed, Tefsirü’t Tahrir ve’t-Tenvir, Tunus.
  • -İbnü‟l-Arabî, Ebû Bekr Muhammed b. Abdillâh, Ahkâmü’l-Kur’ân, Beyrut, tsz.
  • -Kâdî İyâd, Kitabüş-Şifâ bi Ta'rîfi Hukûki'l-Mustafâ, İstanbul, 1312. -Kasasü’l-Enbiyâ, Kahire, tsz .
  • -Kurt, Yaşar, Hz. Yusuf’un Tarihsel Hayatı Mukayese ve Değerlendirme, Ankara, 2005,
  • -Kurtubî, Ebû Abdillâh Muhammed b. Ahmed el-Ensârî, el-Câmi’ Li Ahkâmi’lKur’ân, Kahire, 1387/1967.
  • -Kutub, Seyyid, Kur’ân’da Edebî Tasvir, çeviren: Süleyman Ateş, Ankara, 1969. 229.
  • -Meydan Larousse , “Mısır”, İstanbul, 1972.
  • -Meydan Larousse, “Hyksos”, İstanbul, 1971.
  • -Özcan, M. Tevfik, Ruhî Bunalımlar ve İslâm Ruhiyatı, Ankara 1985.
  • -Polater, Kadir, “Kur’ân ve Kitâb-ı Mukaddes’e Göre Yûnus Kıssası” Dinbilimleri Akademik Araştırma Dergisi, Cilt:7, sayı:2, Mart/Nisan/Mayıs 2007.
  • -Râzî, Fahrüddîn, Mefâtihü’l Gayb, Tahran, tsz.
  • -Selighson, M, “Amâlika”, Millî Eğitim İslâm Ansiklopedisi, İstanbul, 1965.
  • -Suyûtî, Celâlüddîn Abdirrahmân, el-Itkân fî Ulûmi‟l-Kur‟ân (I-II), Beyrut, tsz.
  • -Taberî, Ebû Cafer Muhammed İbn Cerîr, Câmu’l-Beyân an Te’vîli Âyi’lKur’ân, Beyrut, 1415/1995.
  • -Tefsîrü’l-Kur’âni’l-Azîm, Kahire, 1408/1988.
  • -Tirmizî, Ebû İsâ Muhammed b. İsâ, es-Sünen, İstanbul, 1992.
  • -Uveysir, Abdulhalîm, el-İ’câzü’t-Târihî ve’l-Edeb’i ve’t-Terbevî (fî Sûreti Yûsuf), Mısır, 1427/2006
  • -www.newadvent.org/cathen ,“Qur‟an” (12/11/2007).
  • -Yurdagür, Metin, “Haşviyye”, DİA, İstanbul, 1997.
  • -Yûsuf Ali, Abdullah, The Glorious Qur’ân Translation and Commentary, Beyrut, tsz.
  • -Zemahşerî, Cârullâh Mahmûd b. Ömer, el-Keşşâf an Hakâiki’t-Tenzîl ve Uyûni’l-Akâvîl fî Vucûhi’t-Te’vîl, Beyrut.
  • -Zerkeşî, Bedrüddîn Muhammed b. Abdillâh, el-Burhân fî Ulûmi‟l-Kur‟ân (I-IV), baskı yeri yok, 1376/1957