Caferî İnanç Sisteminde Hadîs Anlayışı

The men who consider Ca’far as-Sâdık(80-148) as a leader of them, are colled Ca’farî. They accept the masum imam(sinless person) for their whole religious opinions, including hadiths(traditions), as a starting point. They caracterize their imam(leader), Ca’far as-Sâdık and the others, with superhuman qualities. The hadiths, according to Ca’farî, separate into four following groups: Sahîh(authentic) hadith, hasan(good/satisfied) hadith, daîf(weak) hadith, muvassak(strong/powerful) hadith. İn the same way, according to them, whicever hadith willn’t accepted unless transitted by sinless person. There are four authoritive Hadith Books for Ca’ferî. Which of them is written by Abû Ca’far Muhammad b. Yakub al-Kulaynî(d.329/940) is Usûl al-Kâfî. This book is fulled with the hadiths/reports that are report the extraordinary things about sinless person(masum imam).

-

Kaynaklarda, birden fazla guruba Ca’ferî denildiğine işaret edilmekle birlikte, genellikle Ca’fer es-Sâdık(80-148)’ı kendilerine fikrî anlamda önder/imam kabul eden Şiî’lere Ca’ferî denilmektedir. Caferîler bütün dînî konularda, masum olarak değerlendirdikleri hatta insanüstü vasıflarla tavsif ettikleri Ca’fer es-Sâdık’ın fikir ve görüşlerini başlangıç noktası kabul ederler. Ca’ferîler’e göre hadisler sahîh, hasen, zayıf ve muvessak olmak üzere dört kısma ayrılır ve isnadında masum imam veya imâmiyyîn’den biri bulunmayan hadis’e itibar edilmeyeceğini ileri sürerler. Ca’ferîlerin otorite olarak kabul ettiği dört tane de hadis kitapları bulunmaktadır. Bunlardan en önemlisi Ebû Ca’fer Muhammed b. Yakub el-Küleynî (öl:329/940) tarafından telif edilen Usûl al-Kâfî’dir. Bu eser, genellikle masum imamlar hakkında insanüstü vasıfların dile getirildiği rivayetleri içermektedir.